فونیکسریمکسبهتام

ناهماهنگی در سرویس مدارس و والدین سرگردان؛ مقصر کیست؟

عصر خودرو-برخی والدین می‌گویند هنوز سرویس مدرسه فرزندشان راه‌اندازی نشده است و مسبب این تأخیر هم آموزش و پرورش است. اما آموزش و پرورش این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید گزارشی در این باره نداشته‌ایم. تاکسیرانی هم می‌گوید مقصر اولیایی هستند که ثبت‌‎نام فرزند خود را دیر انجام داده‌اند.

ناهماهنگی در سرویس مدارس و والدین سرگردان؛ مقصر کیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  9 روز از سال تحصیلی جدید می‌گذرد، اما برخی اولیای دانش‌آموزان گلایه دارند که هنوز وضعیت سرویس مدرسه فرزندانشان مشخص نیست. آنها معتقدند ناهماهنگی بین مدرسه و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات باعث این اتفاق است و باعث شده برنامه‌ریزی روزانه آنها به هم بخورد و آنها مجبور شوند تا حل شدن ماجرا، خود فرزندانشان را به مدرسه برسانند. نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره این موضوع می‌گوید: باید مشخص شود چه منطقه‌ای مشکل دارد. چیزی که ما می‌دانیم این است که در حال حاضر مشکل سرویس وجود ندارد، شرکت‌ها معرفی شده و همه مناطق هماهنگی لازم را انجام داده‌اند. خبری در این مورد به دست ما نرسیده است.

    خانواده‌ها نسبت به قیمت سرویس مدارس اعتراض دارند

    عباسپور با اشاره به اینکه ساماندهی سرویس مدارس از اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود و شرکت‌ها به مدارس معرفی می‌شوند، می‌افزاید: 400 شرکت به مدارس مختلف استان و شهر تهران معرفی شده است. البته ممکن است ساماندهی سرویس‌ها و مشخص شدن مسیرها چند روزی طول بکشد، ولی اینکه به مدرسه‌ای سرویسی معرفی نشده باشد، غیرممکن است. از طرفی، از آنجا که هر سرویس چهار نفر ظرفیت دارد، باید سرویس تکمیل شود تا شروع به کار کند. مشکلاتی از این دست امکان دارد اتفاق بیفتد. چند روز گذشته در مدارس مختلف به دلیل انتخابات انجمن اولیا و مربیان حضور داشتم و خانواده‌های بسیاری آنجا بودند و من ندیدم که خانواده‌ای بیاید درباره این موضوع گلایه کند. البته گلایه‌های دیگر از جمله بالا بودن قیمت سرویس‌ها از سوی خانواده وجود داشت، ولی در مورد معرفی نشدن سرویس شکایتی نداشتیم.

    برخی دانش‌آموزان دیر ثبت‌نام می‌کنند

    در این میان، رضا قاضی دیزجی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌شهری سازمان تاکسیرانی تهران  در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: ما برای سال تحصیلی جدید 15 هزار سرویس مدرسه را ساماندهی کردیم، البته درصد کمی از سرویس‎‌های مدارس اوایل مهرماه شکل می‌گیرد و دلیل آن هم اغلب این است که ثبت‌نام دانش‌آموز دیر انجام شده باشد. آموزش و پرورش از تیرماه ثبت‌نام‌ سرویس مدارس را انجام داده است و معمولاً تا 15 مهرماه باید تمام سرویس‌ها بسته شده و اجرایی شود. در واقع یک تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش، راهور، شهرداری، انجمن اولیا و مربیان وجود دارد که در آن هم قید شده است که سرویس مدارس باید حداکثر تا 15 مهرماه ساماندهی شود. ما ثبت‌نام پیمانکاران و رانندگان را انجام داده‌ایم و هماهنگی هزینه‌ها و قراردادی که بسته‌ می‌شود با مدارس است. این ناهماهنگی‌ها روالی است که متأسفانه هر ساله اتفاق می‌افتد، دلیل آن هم ثبت‌نام‌هایی است که با تأخیر صورت می‌گیرد؛ گاه به دلیل عوض شدن محل زندگی دانش‌آموزان یا موارد دیگر است.

    قاضی می‌افزاید: حین سال تحصیلی هم این اتفاق می‌افتد، ممکن است برای رانندگان یا خودروشان مشکلی پیش بیاید که نتوانند کار را ادامه دهند و ما باید نیرو جایگزین کنیم. به همین دلیل، این سیستم بسته نیست که بگویم بعد از اول مهر دیگر هیچ‌کسی را ثبت‌نام نمی‌کنیم.

    هر سازمانی وظیفه خود را انجام می‌دهد

    اخیراً صحبت‌هایی شنیده می‌شود که آموزش و پرورش تمایل دارد  صفر تا صد موارد مربوط به سرویس مدارس را خود انجام دهد. قاضی در پاسخ به این سؤال که آیا چنین موضوعی صحت دارد یا نه می‌افزاید: دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی سرویس حمل و نقل دانش‌آموزی وجود دارد که مصوب هیئت وزیران  و ابلاغیه وزارت کشور و آموزش و پرورش است. در آن، شرح وظایف سازمان‌های مختلف آمده است. سازمان تاکسیرانی باید سه مجوز صادر کند؛ یکی برای راننده یکی برای خودرو و دیگری برای شرکت‌های پیمانکار. مدارس هم باید بر اساس ماده 18 دستورالعمل اجرایی با شرکت‌های دارای مجوز که از طرف ما معرفی شدند، قرارداد ببندند. شرح وظایف مشخص است و اینکه گفته می‌شود تاکسیرانی یا آموزش و پرورش می‌خواهد همه کارها را انجام دهد، صحبت دقیق و صحیحی نیست.

    نظر شما
    * لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد کنید

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو