فونیکسریمکسبهتام

تخلفات پارکینگی با پرداخت جریمه رفع و رجوع می‌شود

خودرو‌های‌ بی‌خانمان

عصر خودرو- بیشتر خیابان‌ها و کوچه‌های تهران پر شده از خودروهای پارک‌ شده‌ای که صاحبان آنها به‌دلیل نبود پارکینگ عمومی و شخصی ناگزیر به پارک خودروهای خود در این محل‌ها شده‌ا‌ند.

خودرو‌های‌ بی‌خانمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، این امر ضمن آسیب به زیبایی شهر، منجر به بروز مشکلاتی در تردد و ایجاد ترافیک می‌شود. براساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راهور تهران حدود 5میلیون خودرو در تهران تردد دارد و هر خودرو نیازمند حدود 2.5 در 5 متر فضا برای جای پارک است.
    هر مالک ساختمانی ملزم است برای هر واحد خود یک پارکینگ در نظر بگیرد و اگر چنین نکند با پرداخت جریمه در نهایت برگه پایان گرفته و سند آپارتمان را هم دریافت می‌کند. چطور می‌توان سازندگان را ملزم به رعایت قانون کرد و کلانشهر تهران چقدر نیاز به پارکینگ عمومی دارد.


    پارکینگ‌سازی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی
    محسن فقیهی، رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران با بیش از 35 سال فعالیت در این حوزه به صمت گفت: وضعیت پارکینگ در شهر تهران به‌دلیل اینکه هر کدام از نهادهای دولتی و غیردولتی خود بدون مجوز رسمی از اتحادیه پارکینگ می‌سازند و ورودی می‌گیرند، نابسامان است. پارکینگ‌های شهر تهران نظم و سامان لازم را ندارند. به‌عنوان مثال، اتحادیه نرخ رسمی اعلام کرده اما پارکینگ‌هایی که نهادهای دولتی و غیردولتی ایجاد کرده‌اند در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند، نرخ‌های متفاوت و بالایی از صاحبان خودرو دریافت می‌کنند.
    او افزود: درحال‌حاضر در تهران 110 پارکینگ به‌طور رسمی زیرپوشش اتحادیه هستند و مجوز دارند اما آماری از پارکینگ‌هایی که نهادهای دولتی مانند شهرداری‌ها و سایر بخش‌ها ساخته‌اند در دست نیست. در کنار نهادهای دولتی، بیمارستان‌ها و مراکز خرید بزرگ هم مبادرت به ساخت پارکینگ‌های جداگانه کرده‌اند. این مراکز برای ساماندهی و نظم به پارکینگ‌ها با اتحادیه همکاری نمی‌کنند. رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران با بیان اینکه به‌راحتی می‌توان معضل پارکینگ در شهر تهران رفع کرد، گفت: برای این امر باید شهرداری اقدام کند. اگر مدیران شهری حمایت کنند زمین‌های خالی بسیاری در سطح شهر یا اطراف تهران وجود دارد که می‌توان با ایجاد مشوق‌هایی، بخش خصوصی را تشویق کرد تا در این امر سرمایه‌گذاری کنند. او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین محله‌هایی که نیاز به پارکینگ دارد، خیابان خیام و محدود بازار تهران است. نیاز به پارکینگ در این محوطه زیاد است و برای زیبایی چهره شهر و خیابان‌ها باید برای این حجم از خودروهایی که در این خیابان تردد دارند، فکر اساسی کرد. اما برای ساخت باید نرخی اعلام کرد تا برای سازنده صرفه اقتصادی داشته باشد. این کارشناس افزود: کمترین مساحت پارکینگ 400 متر است که همین متراژ در تهران متری 15 میلیون تومان است. در نتیجه افراد تمایلی به مشارکت در این حوزه ندارند.


    هزینه پارکینگ
    فقیهی در ادامه با اشاره به تعطیلی و تغییر کاربری 10 پارکینگ زیرپوشش اتحادیه در دو سال گذشته، اظهارکرد: اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران به‌دنبال نظم و ساماندهی این حوزه است و اینکه مانع دریافت نرخ‌های سرخودی نهادها شود. به‌عنوان نمونه، پارک ملت پارکینگی دارد که ورودی آن بین 5 تا 10 هزار تومان است درحالی‌که نرخ رسمی اتحادیه برای ورودی 1800 تومان است. یا در درکه چندین پارکینگ وجود دارد که ورودی آنها کمتر از 15 هزار تومان نیست. قیمت‌ها نامتعارف و نامعقول است. وی درباره نرخ‌گذاری هزینه ورودی پارکینگ‌ها گفت: قیمت‌های مصوب ابتدا در اتاق اصناف و پس از نظر کارشناسان این بخش برای تایید به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال و قیمت‌ها بررسی می‌شود و در نهایی شدن قیمت‌ها سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دخالت دارد.
    رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران درباره نرخ‌ها گفت: نرخ پیشنهادی اتحادیه که برای تصویب ارسال شده و هنوز نهایی نشده، به این شرح است؛ برای خودروهای سواری ورودی پارکینگ‌های مسقف(سرپوشیده) 1800 تومان و هر ساعت توقف از 6 صبح تا 8 شب، ساعتی 600 تومان است. از 8 شب تا 6 صبح 400 تومان و توقف 24 ساعته هم 10 هزار تومان است.
    وی ادامه داد: برای موتورسیکلت‌ها هم ورودی 400 تومان و برای ساعت‌های 6 تا 20 هر ساعت 200 تومان بوده و 120 تومان از 8 شب تا 6 صبح محاسبه شده است. ورودی برای ون 2200 تومان و ساعتی 800 تومان از 6 تا 20 است. برای باقی ساعت‌ها 600 تومان و 14 هزار تومان هم برای 24 ساعت توقف درنظر گرفته شده است. رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران درباره نرخ پارکینگ‌های غیرمسقف هم گفت: ورودی برای خودروهای سواری 1400 تومان بوده و ساعتی 500 تومان محاسبه شده است. برای ساعت‌های 8 شب تا 6 صبح هم 300 تومان بوده و برای 24 ساعت هم 9400 تومان محاسبه می‌شود. او درباره هزینه پارک خودروهای سنگین در پارکینگ‌ها افزود: ورودی 4 هزار تومان و از ساعت 6 تا 20 هم هزار تومان و باقی ساعت‌ها هم 620 تومان است. برای توقف 24 ساعته نیز 16 هزار تومان محاسبه می‌شود. وی با گلایه‌مندی گفت: ورودی پارکینگ‌هایی که زیرپوشش اتحادیه نیستند کمتر از 5 هزار تومان نیست. این هزینه‌ها در مواردی باعث می‌شود صاحبان خودرو وسایل نقلیه خود را در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف پارک کنند و نظم شهر را برهم بزنند و مشکلات ترافیکی به‌وجود آورند. بارها به این نهادها نامه ارسال شده که برای همکاری به اتحادیه مراجعه کنند که تاکنون اقدام نکرده‌اند.


    مشکلات ساخت
    رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران درباره مشکلات ساخت پارکینگ‌های عمومی گفت: صدور مجوز برای پارکینگ هم قوانین خاص خود را دارد اینکه باید کپسول آتش‌نشانی داشته باشند و... یک پارکینگ به‌طور شبانه‌روز دست‌کم به 2 نیرو نیاز دارد که حقوق و حق بیمه آن نیز از دیگر عواملی است که افراد را برای ساخت پارکینگ مردد می‌کند. فقیهی با تاکید بر اینکه تهران نیاز به پارکینگ‌های بیشتری دارد، اظهارکرد: اگر مدیران دولتی حمایت کنند افرادی هستند که تمایل دارند پارکینگ‌های چند طبقه بسازند. باید شهرداری همکاری کند. مشکل لاینحلی نیست. دو خیابان اصلی تهران از شمال به جنوب و از غرب به شرق محوطه‌های متروکه زیادی دارند که اگر شهرداری همکاری کند و عوارض کمتری بگیرد، می‌توان تعداد زیادی پارکینگ طبقاتی ایجاد کرد. رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ تهران با اشاره به ترافیک تهران، افزود: صاحب خودرو برای پیدا کردن جای پارک در خیابان شاید خیابان را دو دور بچرخد آلودگی و ترافیک به‌وجود آورد تا بتواند جای پارک پیدا کند. فقیهی در پایان اظهارکرد: ملک‌های متروکه و بدون استفاده در تهران زیاد است دولت باید مشوق‌های را در نظر بگیرد تا بخش خصوصی همکاری و مبادرت به ساخت پارکینگ کند.


    الزام ساخت پارکینگ
    در کنار معضل کمبود پارکینگ‌های عمومی که منجر به بار ترافیکی می‌شود و چهره شهر را نازیبا می‌کند، شاهد هستیم که برخی ساختمان‌ها هم بدون پارکینگ بوده یا به تعداد واحدها جای پارک در نظر نگرفته‌اند. مالک ساختمان با پرداخت جریمه این موضوع را رفع و رجوع می‌کنند. ابوالفضل قناعتی از کارشناسان حوزه شهری در ادامه درباره پارکینگ‌های خانه‌ها و شخصی به صمت گفت: براساس قانون شهرسازی هر مجموعه که ساخته می‌شود به تعداد واحدها تا کمتر از 150 متر مساحت باید یک پارکینگ داشته باشد. این عدد برای ساختمان‌های بالای 150متر 2 پارکینگ است. در واقع صاحب ملک باید بنا بر مساحت و متراژ ساختمان پارکینگ تامین کند. وی ادامه داد: هر مجموعه‌ای برای دریافت مجوز ساخت از شهرداری با تعداد پارکینگ‌های مشخصی داشته باشد و این جزو قوانین شهرداری است. اگر تعداد پارکینگ‌ها به تعداد واحدها دیده نشده، نباید مجوز صادر شود. او یادآور شد: اینکه در کوچه‌ها و معابر خودروهای زیادی پارک می‌شود دلایلی گوناگونی دارد. یک مسئله به این برمی‌گردد که بعضی ملک‌ها پارکینگ ندارند، به این دلیل که ساختمان‌ها قدیمی بوده و در زمان ساخت الزام تامین پارکینگ نداشتند. یا برخی آپارتمان‌ها به تعداد واحدها پارکینگ نساخته‌اند و با پرداخت جریمه موضوع را رفع و رجوع کرده‌اند.


    توافق و پرداخت جریمه
    قناعتی در پاسخ به این پرسش که الزام ساخت پارکینگ برای چه زمانی است، گفت: بیش از یک دهه است که الزام ساخت پارکینگ برای آپارتمان‌ها لحاظ شده است.
    با این وجود بسیاری از ساختمان‌های جدید هم کمبود پارکینگ دارند. وی در این‌باره گفت: بعضی افراد با اعلام متراژ و نقشه هندسی ساختمان که به اندازه واحدها پارکینگ طراحی کرده‌اند مجوز لازم ساخت را از شهرداری دریافت می‌کنند اما در نهایت این افراد با تغییر نقشه، تعداد پارکینگ‌ها را کم کرده و در نهایت جریمه می‌پردازند و برگه پایان کار دریافت کرده و سند می‌گیرند. عضو پیشین شورای شهر تهران ادامه داد: حدود 30 تا 40 درصد پرونده‌های ماده 100 مربوط به این موضوع بود که وقتی برای اعضا مشخص می‌شد پارکینگ به تعداد تامین نشده، رای به قلع و قمع می‌دادند اما چون ساختمان ساخته شده بود، پرونده به شهرداری می‌رفت و دستور ماده 100 انجام نمی‌شد. در شهرداری کمیسیونی وجود دارد به‌نام کمیسیون توافق‌ها. در این کمیسیون، شهرداری و صاحب ملک توافق می‌کردند جریمه پرداخت می‌شد. خسارت این امر را شهروندان باید در خیابان‌ها بپردازند.


    جریمه سنگین
    قناعتی در پاسخ به این پرسش که چگونه باید صاحب ملک را ملزم به رعایت قانون کرد، گفت: باید رقم جریمه بالا باشد، به‌گونه‌ای که برای سازنده ملک، ساخت‌وساز با عمل نکردن به قانون و پرداخت جریمه صرفه اقتصادی نداشته باشد. وی تاکید کرد: وقتی سازنده‌ها ببیند کسری پارکینگ جریمه سنگینی دارد و توجیه اقتصادی برای ساخت ملک ندارد، رعایت می‌کنند. این جریمه هم سیستمی گرفته شود که در هر منطقه افراد نتوانند با لابی مبلغ را کم و زیاد کنند. باید قانونی کلی شود که همه ملزم به رعایت آن شوند. این کارشناس حوزه شهرسازی افزود: از ابتدای کار که صاحب ملک پروانه ساخت می‌گیرد باید به‌طور روزانه، ساخت‌وساز از سوی بازرسان شهرداری ناحیه بازدید شود که ساختمان براساس نقشه مورد تایید در حال ساخت است. این امر یا سهل‌انگاری می‌شود یا با زدوبند افراد پارکینگ‌های مورد نیاز را تامین نمی‌کنند. قناعتی در پایان گفت: همچنان 30 تا 40 درصد پروندهایی که به ماده 100 می‌آید مشکل کسری پارکینگ دارند. گفتنی است ماده 100 در شورای شهر مربوط به تخلفات ساخت‌وساز است که بخشی مربوط به پارکینگ می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط