فونیکسریمکسبهتام

جای خودرو‌های هیبریدی در کشور خالی است

ترخیص خودرو‌های دپو شده در انتظار رفع تخلفات

عصر خودرو- اکنون فعالیت ۱۷ هزار نیروی انسانی به ۳ هزار نفر کاهش پیدا کرده است که کسب‌وکار تجارت خودرو آنها را از دور خارج کرده است.

جای خودرو‌های هیبریدی در کشور خالی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که بحث خودروهای هیبریدی بر سر زبان ها افتاده است. این خودروها جایگزین مناسبی برای خودروهای بنزینی هستند چرا که با استفاده از منابع مختلفی از جمله انرژی‌هایی همچون برق و انرژی خورشیدی، به جای سوخت بنزین برای حرکت تغزیه می کنند و آلودگی کمتری نسبت به خودروهای دیگر دارند. امروزه در کشور‌های پیشرفته خودرو‌های هیبریدی را به عنوان جایگزینی برای اتومبیل‌های با سوخت فسیلی می دانند.

    خودرو‌های هیبریدی اثر 40 درصدی در مصرف سوخت دارند

    علی پاکزاد مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  با اشاره به خودرو‌های دپو شده در گمرکات، گفت: از تعداد 14 هزار و 600 دستگاه خودرو، تقریبا بالغ‌ بر 6 هزار و 700 دستگاه خودرو که بر اساس مصوبه 97/10/16 که تا 98/04/16 دارای اعتبار بودند، از گمرکات خارج شدند، مابقی خودرو‌ها حدود 6 تا 7 هزار دستگاه خودرو همچنان در  به دلیل عدم تمدید این مصوبه در گمرکات باقی مانده است.

    او بیان کرد: از تعداد خودرو‌های باقی مانده، 800 دستگاه  اظهارنامه گمرکی گرفته‌اند و گواهینامه گمرکی آن‌ها صادر شده است. بالغ‌ بر یک هزار و 800 دستگاه صرفا اظهارنامه گرفته‌اند مابقی نیز دارای قبض انبار هستند، از این تعداد 2 هزار و 600 دستگاه توسط مرجع قضایی با توجه به تخلفات توقیف شده بود که مرجع قضایی رفع توقیف خودرو‌هایی که دچار مشکل نبودند را صادر کرد، اما امکان ترخیص درگمرک وجود نداشت.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به مصرف خودروهای هیبریدی، ادامه داد: خودرو ابزاری نیست که کاهش مصرف بنزین را به همراه داشته باشد اما اگر خودرو‌هایی با رنج ترکیبی سیکل 6 لیتر هدف‌گذاری کنیم، حداقل اثر 30 تا 40 درصدی در کاهش مصرف بنزین خواهد داشت.

    پاکزاد مهدی دادفر افزود: خودرو‌های هیبریدی مصرف بسیار پایینی دارند و در صد کیلومتر از 4 تا 6 لیتر بنزین می‌سوزانند، بنابر این اگر امکان واردات این نوع خودرو‌ها فراهم شود در مصرف سوخت بسیار تأثیرگذار خواهد بود چرا که با این خودرو‌ها غلظت آلاینده‌ها نیز کاهش پیدا می کند.

    او تشریح کرد: تا پایان سال فعالیتی در حوزه تجارت خودرو نخواهیم داشت، چرا که اکثر این فعالیت ها تعدیل شده‌اند. فعالیت 17 هزار نیروی انسانی به 3 هزار نفر کاهش پیدا کرده است و آن‌ها اکنون از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و این برای فضای کسب‌وکار و اشتغال اصلا مساعد نیست.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ایجاد یک کسب‌وکار هزینه زیادی به همراه دارد و ما متأسفانه با دستان خود هزینه کسب‌وکار را از بین برده‌ایم.

    پاکزاد مهدی دادفر با اشاره به وجود تحریم‌ها و خدمات پس از فروش‌ خودرو‌های وارداتی، گفت: بخش خصوصی به دلیل اینکه در پی حفظ کسب‌وکار است و با سرمایه خود سروکار دارد، اعتبار شرکت خود را حفظ می‌کند، به همین دلیل به هر شکل ممکن تلاش می‌کند پاسخ مشتریان را بدهد، تحریم یا هر محدودیتی در خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی تأثیری نخواهد گذاشت.

    او تصریح کرد: دولت باید تسهیل‌گری را در پیش بگیرد، اما اکنون دولت مداخله‌گری را پیش رو گرفته است که این مداخلات باعث از بین رفتن کسب‌وکار‌ها خواهد شد.

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: هفته گذشته مکاتباتی را به دفتر معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از نمایندگان کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم و تقاضا کرده‌ایم که سریع‌تر مصوبه ترخیص خودرو‌ها امضا شود. ترخیص خودرو‌ها عدم کم‌کاری انجمن نبوده و بیشتر به دلیل عدم همکاری بین دستگاه‌های اجرایی بوده است.

    پاکزاد مهدی دادفر گفت: اگر ارز ثابت بماند، قیمت خودرو 10 تا 15 درصد کاهش پیدا خواهد کرد، اما اگر ارز گران شود، خودرو‌های خارجی و وارداتی نیز تقریبا افزایش قیمت خواهند داشت.
    ترخیص خودرو های دپو شده در انتظار رفع تخلفات

    عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌ گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از جلسات مکرر با مسئولان و فعالان حوزه خودرو، مقرر شد تا در هفته‌های آینده تعدادی از خودروهای دپو شده در گمرک وارد بازار شود، اما خیلی از ثبت سفارش‌های خودروهای وارداتی مشکل حقوقی دارد و سازمان بازرسی به این موضوع وارد شده است.

    رضیان با اشاره به اینکه پروسه پیچیده‌ای درباره خودروهای وارداتی ایجاد شده است، گفت: تخلفاتی در ثبت سفارش‌ رخ داده است که در برخی موارد قوه قضاییه شخصا به این قضیه ورود کرده و وارد روند بررسی پرونده‌ها شده است. باید پس از بررسی‌ها، فرآیند ترخیص خودروها انجام شود و خودروهایی که مشمول ترخیص نشوند، متروکه می‌شوند یا مرجوع به خارج از کشور خواهند شد.
    اگر خودرو‌های هیبریدی وارد شوند، قیمت خودرو‌های دیگر نیز کاهش پیدا خواهد کرد

    عبدالمجید شیخی اقتصاددان با اشاره به خودرو‌های هیبریدی، گفت: به دلیل اینکه سوخت خودرو‌های هیبریدی برق است و برق هم در جامعه در مقیاس بزرگ تولید می‌شود، مسلما قیمت تولید شده برق نسبت به قیمت تمام شده مصرف سوخت فسیلی بسیار کمتر است و چون آلودگی کمتری نیز دارد، در مجموع مصرف برق برای استفاده از خودرو‌ها به صرفه‌تر از مصرف سوخت‌های فسیلی است.

    او بیان کرد: استفاده خودرو‌های هیبریدی هم از لحاظ آلودگی و هم از لحاظ هزینه‌ بسیار به صرفه است، البته هنوز در داخل کشور اقدام جدی درمورد تولید، راه‌اندازی و توزیع خودرو‌های هیبریدی انجام نشده است و گویا مشکل تولید و قیمت تمام شده باتری آن‌هاست، حتی خودرو‌هایی که قرار است تولید شوند و باتری آن‌ها وارد شود، قیمت تمام شده‌ای بسیار بالا دارند و به صرفه نخواهد بود.

    این اقتصاددان افزود: واردات خودرو اکنون به صلاح نیست و باید کاری کرد که استعداد تولید خودرو در جامعه ایجاد شود. اگر شروع به واردات خودرو کنیم قانونی به وجود می‌آید که با آن قانون حداکثر استفاده از تولید داخل تحقق پیدا نخواهد کرد، زیرا همیشه این بهانه وجود دارد که خودرو تولید نمی‌شود و باید وارد شود.

    او بیان کرد: استارت‌آپ‌ها(کسب و کارهای نو) باید در حوزه تولید خودرو ورود پیدا کنند تا مرحله تجاری‌سازی نهایی شود،در این صورت وارداتی صورت نخواهد گرفت و توزیع خودرو‌های هیبریدی ساخت داخل شروع خواهد شد.

    این اقتصاددان گفت: اگر خودرو‌های هیبریدی وارد بازار شوند، قیمت خودرو‌های دیگر نیز کاهش پیدا خواهد کرد چرا که خودرو‌های هیبریدی به صرفه‌تر هستند و با توجه به قیمت ارز بعید است با خودرو‌های داخلی که سوخت فسیلی هستند رقابت کنند. لازم است بومی‌سازی شود که منجربه تشویق شدن خودروسازان داخلی خواهد شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو