فونیکسریمکسبهتام

۱۸۰۰میلیارد تومان سرمایه در آستانه متروکه شدن

تصمیمات یک‌شبه گریبان واردکنندگان خودرو را گرفت

عصر خودرو-بیش از دو سال از حبس خودروهای وارداتی در گمرک می‌گذرد و حالا بعد از این همه مدت، رییس کل گمرک اعلام کرده این خودروها که به گفته گمرک تعداد آن‌ها حدود ۳هزار دستگاه است، در حال متروکه شدن هستند و این اقدام به معنای ضرر میلیاردی صاحبان خودرو است.

۱۸۰۰میلیارد تومان سرمایه در آستانه متروکه شدن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، بیش از دوسال است که واردکنندگان خودرو بنابه دلایل قضایی و مالی امکان ترخیص خودروهای خود از گمرک را ندارند، اگرچه در حال حاضر تعداد این خودروها به گفته انجمن واردکنندگان از 13هزار به 6هزار دستگاه رسیده اما همچنان یک سرمایه هزار میلیاردی در گمرکات حبس شده است.

    البته طبق آخرین اخبار، رییس کل گمرک تعداد خودروهای دپو شده را بین دو تا سه هزار دستگاه اعلام کرده و گفته که مناطق ویژه اقتصادی مانند بند شهید رجایی از این خودروها هر تعدادی را اعلام کند متروکه خواهد شد؛ چراکه طبق ماده 24 قانون امور گمرکی، مدت زمان مجاز نگهداری کالا در گمرک از تاریخ تحویل کالا سه ماه است و به تقاضای صاحب کالا حداکثر تا دو ماه قابل تمدید است.

    در این زمینه مهدی دادفر، رییس انجمن واردکنندگان خودرو  گفت: حدود 6هزار خودرو در گمرکات کشور وجود دارد و رییس گمرک اعلام کرده سه هزار دستگاه آن متروکه خواهند شد و یقینا بعد از مدتی مابقی را نیز متروکه خواهند کرد.

    وی با تاکید بر اینکه این خودروها قانونی وارد کشور شده‌اند و متعلق به مردم هستند افزود: مسئولان کشوری و اجرایی هیچ اهمیتی به مشکل ما نمی‌دهند و فراموش کرده‌اند که همین دولت بود که واردات خودرو را یک شبه ممنوع کرد و به زور ارز 4200تومانی به واردکنندگان داد؛ حالا چرا ما را متهم می‌کنند؟

    دادفر گفت: با متروکه اعلام شدن، این خودروها به سازمان اموال تملیکی تحویل داده می‌شود و این سازمان خودروها را به حراج گذاشته و می‌فروشد و در نهایت دارایی مردم و واردکننده‌ها وارد خزانه دولت می‌شود.

    دبیر انجمن واردکنندگان درباره قیمت این خودروها نیز توضیح داد: هر خودرو متوسط 30هزار دلار قیمت دارد که با احتساب 6هزار خودروی دپو شده، چیزی حدود 180میلیون دلار معادل 1800میلیارد تومان سرمایه در گمرکات کشور به دلیل تغییر سیاست دولت حبس شده است.

    او سیاست ارز 4200تومانی و درواقع تصمیمات یک شبه دولت را مقصر اصلی این مشکل دانست و افزود: اگرچه دولت تصمیم‌گیرنده سیاست ارز 4200تومان و توزیع و تخصیص آن بود اما الان واردکننده را مقصر اصلی می‌داند و هر چقدر التماس کردیم که با این کار سرمایه مردم را نابود نکنید اما هیچ توجهی به حرف ما نمی‌کنند؛ همچنین مصوبه هیات وزیران نیز به دلیل عدم هماهنگی بین ارگان‌های کشور به درستی انجام نشد و ما در مدت زمان اعلام شده(4ماه) و دو ماهی که مجددا فرصت گرفتیم نتوانستیم همه خودروها را خارج کنیم.

    دادفر در پایان تاکید کرد: همه این خودروها در زمان ورود قبض انبار داشته و قانونی وارد شده‌اند اما دولت نخواست که ما این خودروها را ترخیص کنیم، حالا ما از دولت می‌خواهیم با توجه به اینکه خودروها اموال مردم است از این اقدام صرف نظر کند.

    بر اساس این گزارش، اگرچه همچنان این خودروها در گمرکات کشور بلاتکلیف هستند اما اعلام متروکه شدن آن‌ها ضرر هنگفتی به صاحبانشان وارد خواهد کرد، از این رو ضرورت دارد تا دولت با دقت بیشتری درخصوص خودروهای وارداتی تصمیم بگیرد.
    لینک کوتاه

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو