فونیکسریمکسبهتام

چرا تولید خودرو کم شده است ؟

عصر خودرو- تولید خودرو نسبت به سال گذشته در مدت مشابه ۲۲ درصد کاهش یافته و فعالان صنعت خودرو علت این کاهش را اختلافات برسر بهره بانکی تسهیلات ارائه شده به قطعه سازان و کمبود نقدینگی عنوان می‌کنند.

چرا تولید خودرو کم شده است ؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از جام نیـوز،  نداجعفری- بر اساس آمارهای منتشر شده از جانب دبیر اتحادیه خودروسازان، تولید خودرو 22 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته  کاهش یافته و  دلیل آن کمبود نقدینگی و اختلافات بر سر بهره بانکی عنوان شده است.

    گفته می شود در حال حاضر بین 140 الی 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها دپو شده که به دلیل کمبود قطعه معطل مانده است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند.محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با رویداد24 در مورد کاهش 22 درصدی تولید خودرو می‌گوید: زمانی که بنزینی نیست مسلما خودرویی هم حرکت نمی کند. در حال حاضر قطعه ساز نقدینگی ندارد تا بتواند قطعه به تولیدکننده خودرو بدهد.

    او ادامه می‌دهد: سال گذشته قرار بر این شد تا بانک مرکزی 11 هزار میلیارد تومان برای کمک به قطعه سازان در نظر بگیرد؛ قرار بر این بود که از این میزان 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و 844 میلیون یورو نیز به صورت ارزی پرداخت شود. که تا قبل از فروردین امسال 3850 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت شد و مبلغ ارزی را هم هنوز نداده‌اند.

    این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد: در نهایت آقایان تصمیم گرفتند مبلغ ارزی را نیز بپردازند، اما نرخ روز ارز را مبنای بازپرداخت تسهیلات در نظر گرفتند. ما نیز با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه داشتیم، درخواست کردیم معادل ریالی تسهیلات ارزی را بدهند، که البته هنوز این موضوع هم عملیاتی نشده است.

    عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان می‌گوید: در صورتی که در بهمن ماه سال گذشته این تسهیلات پرداخت می‌شد، امروز با خودرو‌های ناقص و کاهش 22 درصدی تولید خودرو مواجه نبودیم. تا زمانی که تامین نقدینگی صورت نگیرد قطعه ساز نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد.

    عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص راهکار برون رفت از وضعیت کنونی ادامه می‌دهد: در همه کشورها مکانیسم صندوق ضمانت صادرات برای بیمه کالا وجود دارد و این اطمینان به صادرکننده داده می شود که اگر طرف مقابل هزینه صادرات کالا را پرداخت نکرد، آن مبلغ را بیمه بپردازد و خودشان با طرف مقابل وارد مذاکره شوند. این مکانیسم باید در مورد تولید خودرو در کشور نیز اجرا شود.

    او با بیان اینکه در امریکا تا 85 درصد نیاز مالی خودروسازان را سیستم مالی و بانکی آن‌ها تامین می‌کنند، می‌گوید: ماموریت آقای همتی در بانک مرکزی در کنار حفظ ارزش پول ملی که موفقیت آمیز هم بوده، باید حرکت به سمت تولید و رونق آن باشد، زیرا در این شرایط تنها بانک مرکزی می‌تواند ابتکار عمل داشته باشد.

    نجفی منش ادامه می‌دهد: امروز نرخ ارز 3 برابر شده و همه هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه نیز همسو با آن رشد داشته است. نیاز مالی قطعه ساز و خودروساز نیز سه برابر شده، پس باید میزان تسهیلات مالی نیز 3 برابر شود و با وثیقه، سفته و ضمانت این تسهیلات را به ما بدهند تا تولید رونق بگیرد.

    او می‌گوید: وضعیت این گونه است که هر فردی که سال گذشته خودرویی را ثبت نام کرده، با توجه به نوع خودرو، امروز بین 20 تا 200 میلیون تومان سود کرده است و خودروساز نیز مجبور شدند به قیمت سابق خودرو‌های خود را تحویل بدهد و همین موضوعات باعث زیان ده شدن آن‌ها شده است.

    خودرو و قطعه سازان در حالی از افزایش نرخ ارز و ثبات قیمت خودرو‌های پیش فروش شده انتقاد می‌کنند که در قرارداد پیش فروش خودرو قیدی به نفع خودرو ساز ذکر شده است. بر این اساس در صورتی که در قرارداد فی مابین طرفین عبارت «به قیمت روز» قید شده باشد خودروسازان باید قیمت خودرو را در زمان تحویل مبنا قرار دهند و پس از محاسبه بهره مبلغ واریزی هنگام ثبت نام، باقی قیمت خودرو از خریداران اخذ می‌شود.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو