فونیکسریمکسبهتام

استاد دانشگاه:

زمان آن رسیده که ضعف‌های صنعت خودرو را رفع کنیم

عصر خودرو- عضو هیات علمی‌گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به قلدری های آمریکا در سطح بین الملل و تاثیرات آن در صنعت خوردوی کشورمان، گفت:‌ نمی توانیم به خارجی ها اعتماد کنیم، بنابراین به جای آنکه دنبال خودروساز بین‌المللی باشیم، باید ببینیم ضعف اصلی‌مان در سال‌های گذشته چه بوده است و آن را رفع کنیم.

زمان آن رسیده که ضعف‌های صنعت خودرو را رفع کنیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  «امیرحسن کاکایی» ‌ درباره خط و نشان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت برای فرانسوی ها در همکاری با صنعت خودروی کشورمان، افزود:‌ امروز در میانه یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می‌بریم، جنگی که آمریکایی‌ها آغازگر آن بوده‌اند و امروز حتی با اروپایی ها و چین هم می جنگند.

    چندی پیش «رضا رحمانی»‌ وزیر صنعت، معدن وتجارت در روزهای گذشته در گفت‌وگویی اعلام کرد: «‌نباید فراموش کرد شرکت‌های رنو و پژو خیلی بد با ما رفتار کردند، خلاف تعهدات و هرگونه اصول همکاری و بازرگانی، در واقع هیچ شریکی با شریکش این گونه رفتار نمی‌کرد. آنها فکر می‌کنند که وضعیت همیشه این‌گونه خواهد ماند، ما به آنها گفتیم که بروند و دیگر هم برنگردند یعنی اگر تحریم هم برداشته شود اینها جایی ندارند.»

    کاکایی بیان داشت:‌ آمریکایی‌ها در جنگ اخیر، در حال زیرپا گذاشتن همه قواعد و قوانین بین‌المللی هستند و شاهدیم در حالی که محکم‌ترین قراردادهای تاریخ خودروسازی کشورمان را با فرانسوی‌ها منعقد کرده بودیم، اما به دلیل قلدرمآبی آمریکایی ها و خارج از عرف و قواعد بین‌الملل، کشورمان را ترک کردند.

    وی در عین حال یادآور شد:‌ چنین بدعهدی‌هایی تنها منحصر به فرانسوی ها نبوده، در پسابرجام که علاوه بر پژو و سیتروئن فرانسه، میتسوبیشی ژاپن، فولکس واگن آلمان و هیوندایی کره جنوبی نیز همکاری هایی را با صنعت خودروی کشورمان آغاز کرده بودند، یکی یکی کشورمان را ترک کردند و در روزهای اخیر نیز خبرهایی از ترک بازار ایران از سوی بی. وای. دی و لیفان چین شنیده شد.

    این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت:‌ امروز شاهد حاکم شدن «قوانین جنگل» هستیم که هر کس با زیر پا گذاشتن قوانین پایه، بر اساس منافع شخصی خود عمل می کند، اوضاع جالبی را شاهد نیستیم و مشخص نیست چه زمانی قواعد تجارت بین الملل به آرامش خواهد رسید؟

    این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ امروز دیگر مهم نیست فرانسوی ها با وجود سرمایه گذاری 400 میلیون یورویی در کشورمان بازمی گردند یا خیر؟ بلکه باید بتوانیم با توجه به شرایطی که آمریکایی ها به وجود آورده اند روی پای خود بایستیم و اینکه چه راه حلی برای ما ایرانی ها مناسب است؟

    وی تاکید کرد: باید به درون صنعت و توانمندی های خود نگاه کنیم و ابتدا بدنه اصلی را درست کرده و در اجزای خرد از خارجی ها کمک بگیریم.

    کاکایی اضافه کرد:‌ یکی از نقاط ضعف اصلی ما نبود برخی قطعه سازی ها یا توسعه نیافتن آنهاست، به طور نمونه برخی قطعه سازان ما در 10 تا 15 سال گذشته به شدت تنبل شده بودند و با سفارش قطعات به چینی ها، آنها را به نام ایران تولید می کردند.

    این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: باید قطعه سازان داخلی را در موضوعات توان تولید و توان توسعه محصول که نیازمند فناوری است، رشد بدهیم و بجای خودروساز بین المللی، با فناور قطعه و فناور تولید صحبت کنیم.

    وی افزود: در این صورت، اگر حتی یکی از آنها ایران را ترک کرد، کل زنجیره به هم نمی ریزد و علاوه بر آن، دانش به وجود آمده در صنعت باقی می ماند؛ هرچند این مساله به معنای قطع ارتباط با خارج از کشور و خودروسازان بین المللی نیست.

    عضو هیات علمی‌گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، به وجود بیش از چهار هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از این شرکتها می توانند به یاری صنعت خودرو بشتابند و با وجود ده ها دانشگاه معتبر و صدها مرکز تحقیقاتی در کشور، توسعه داخلی سازی سرعت گرفته و توانمندی‌هایمان افزایش می‌یابد.

    واقع نگری به‌جای مسحور غرب شدن

    وی در پاسخ به ایرنا در خصوص اینکه با این روال آیا فاصله‌مان از صنعت روز خودروی جهان به مراتب بیشتر نمی شود؟‌ گفت: به جای آنکه امروز به عقب ماندگی هایمان فکر کنیم، باید ببینیم چطور می توانیم رشد کنیم؟‌ به طور مثال در کشوری که مردم خودروی پراید را به سختی می خرند، چگونه می توان از خودروی برقی صحبت کرد؟

    این کارشناس صنعت خودرو در عین حال یادآور شد:‌ ایران خودرو و سایپا نیز در سال های گذشته خودروهای برقی و هیبریدی تولید کردند، اما به دلایلی از جمله گرانی قطعات، شارژ باتری و غیره اصلا به تولید انبوه نرسیدند؛ بنابراین یک مساله این است که حتی اگر چنین خودروهایی در کشور تولید شوند، مردم توان خرید آنها را ندارند.

    وی خاطرنشان کرد:‌ هرچند در گام نخست، شاید هنرمان این باشد که خودروهای پرتیراژ کنونی را به مقیاس اقتصادی تولید برسانیم (که البته کار کمی نیست)، اما تا مدتی مجبوریم به دلیل شرایط یاد شده جهانی، «مسحور غرب شدن» را کنار گذاشته و واقع نگر باشیم.

    کاکایی یادآور شد:‌ در سال های گذشته، در مقاطعی که اراده کردیم فاصله مان با خودروسازان جهانی کم شد، بنابراین تعریف درست از شرایط و داشتن برنامه بسیار مهم است تا در سریعترین زمان ممکن این مسیر را طی کنیم.

    عضو هیات علمی‌گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت افزود: حرکت کنونی صنعت خودرو اقتصادی نیست و دو خودروساز بزرگ کشور زیان‌ده اند و سایر خودروسازان و موتورسیکلت سازان تقریبا کارشان تمام است.

    این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: ‌در این شرایط باید از مسئولان پرسید که چه برنامه واقعی برای توسعه دارند؟ زیرا با حرف های قشنگ و گفتار درمانی نمی توان این مسیر را طی کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط