فونیکسریمکسبهتام

۷۵ درصد سرویس مدارس، رانندگان شخصی‌اند؛ افزایش ۲۰درصدی که رعایت نشد

عصر خودرو- امسال حدود ۷۵ درصد سرویس مدارس شخصی هستند و در صورتی که مدرسه مورد نظر آنها در محدوده‌های کنترل آلودگی هوا باشند، ۷۰ درصد تخفیف هزینه‌ طرح ترافیک شامل حالشان می‌شود. از طرفی، امسال شرکت‌های پیمانکار سرویس مدارس رتبه‌بندی شدند و شرکت‌های برتر می‌توانند با مدارس بیشتری قرارداد ببندند.

۷۵ درصد سرویس مدارس، رانندگان شخصی‌اند؛ افزایش ۲۰درصدی که رعایت نشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در حالی نورعلی عباسپور، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش چند روز پیش از افزایش بین 10 تا 20 درصدی هزینه سرویس مدارس در شهرهای مختلف کشور خبر داد که این افزایش در برخی از شهرهای کشور بیش از 20 درصد اعلام شده است. به‌طوری که نرخ سرویس مدارس مشهد در سال جدید قرار است 25 درصد افزایش پیدا کند. این رقم در شهر قزوین بین 21 تا 23 درصد توسط شورای شهر قزوین تعیین شده است. شورای شهر تهران هم حداکثر افزایش اعلام شده توسط آموزش و پرورش یعنی همان 20 درصد را به‌عنوان افزایش هزینه سرویس مدارس به تصویب رسانده است. این میزان افزایش با توجه به شرایط اقتصادی فعلی خانواده‌ها معترضانی داشته است، البته هستند کسانی که این افزایش قیمت را در کنار سایر هزینه‌هایی که برای تحصیل فرزندشان پرداخت می‌کنند، ناچیز بدانند.

    فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اگرچه معتقد است با توجه به تورم موجود در جامعه نمی‌توان افزایش هزینه سرویس مدارس را نقد یا تأیید کرد، گفته است: شورای شهر باید این موضوع را در نظر بگیرد که افزایش هزینه سرویس مدارس حتی به میزان 10 یا 20 درصد برای برخی از خانواده‌ها بسیار سنگین است و فشار مضاعفی بر دوش برخی از خانواده‌ها دارد.

    با این حال، در طول سال‌های گذشته علاوه بر هزینه سرویس مدارس، نظارت بر آنها هم جزو دغدغه‌های والدین دانش‌آموزان بوده است و درخواست والدین از مدارس و نهادهای نظارتی در این حوزه این بود که نظارت‌های کافی بر راننده‌های سرویس‌ها و عملکرد آنها داشته باشند.  اگرچه شاید امسال درباره هزینه‌ها خبر خوشایندی برای والدین وجود ندارد، اما قرار است نظارت بر تاکسی‌ها به‌صورت هوشمند انجام شود. هر یک از راننده‌های سرویس، باید برچسب مخصوصی را که نشان‌دهنده‌ سلامت اخلاقی، حسن سابقه و عبور از فیلترهای لازم است، روی خودرو خود نصب کنند. روی این برچسب‌ها بارکدی وجود دارد که از طریق اسکن آن با موبایل می‌توان به پروفایل راننده و اطلاعات مربوط به او دسترسی پیدا کرد. از طرفی، قرار است اپلیکیشنی به کمک والدین بیاید که از طریق آن، مسیر تردد سرویس مدرسه را کنترل کنند.

    علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در گفت‌وگو با ایرناپلاس با اشاره به این که توزیع برچسب‌های مخصوص سرویس مدارس از روز دوشنبه، 25 شهریورماه آغاز شده است، می‌گوید:  رانندگانی که این برچسب را دریافت می‌کنند، پس از صلاحیت‌سنجی  برچسب را دریافت می‌کنند. به این معنی که تمامی دارندگان این برچسب از نظر نداشتن سوء‌پیشینه، عدم مصرف مواد مخدر و سایر موارد مدنظر در قانون جذب راننده سرویس مدارس، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

    75 درصد از ناوگان سرویس مدارس شخص هستند

    به گفته قنادان حدود 75 درصد از ناوگان سرویس مدارس شخص هستند، به همین دلیل کنترل همه سوابق و سوء‌پیشینه به‌طور دقیق در مورد آنها انجام می‌شود. البته رانندگانی که این برچسب‌ها را دریافت کرده و در سامانه تهران من ثبت‌نام‌ کنند  و مدرسه آنها در محدوده کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد قدیم) و طرح ترافیک باشد از تخفیف 70 درصدی هزینه‌های ترافیکی برخوردار می‌شوند.

    قنادان درباره چگونگی استفاده از اپلیکیشنی که به والدین کمک می‌کند تا از مسیر تردد سرویس مطلع شود، می‌گوید: برای استفاده از این اپلیکیشن، والدین باید در سامانه سپند، ثبت‌نام و آدرس منزل و اطلاعات فرزند و مدرسه محل تحصیل فرزندشان را  در آنجا ثبت کنند که البته شروع به کار آن نیازمند این است که اندکی از سال تحصیلی بگذرد و تخصیص خودروها انجام شود و اطلاع‌رسانی درباره شروع کار آن متعاقباً انجام خواهد شد.

    افزایش قیمت مطابق مصوبه شورای شهر است

    قنادان همچنین راجع به افزایش قیمت سرویس مدارس می‌افزاید: این افزایش قیمت 20 درصدی در تهران بر اساس مصوبه شورای شهر است و برای تمام مدارس اعم از دولتی و خصوصی به‌صورت یکسان اعمال می‌شود و حتی نوع خودرو اعم از تاکسی یا شخصی هم در افزایش هزینه‌ها تأثیر ندارد. در مصوبه شورای شهر صریحاً اعلام شده است که 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل اعلام شود. البته قیمت‌گذاری اولیه بر اساس منطقه و فاصله متفاوت است که در جدولی که مربوط به سال گذشته است، مشخص شده است. بر اساس این جدول، به‌عنوان مثال، در منطقه یک تهران، والدین برای یک خودرو سواری که فاصله بین 5 تا 10 کیلومتر را طی می‌کند، یک میلیون و 739 هزار تومان باید پرداخت می‌کردند که از این رقم یک میلیون و 304 هزار تومان نصیب راننده می‌شود، 309 هزار تومان به شرکت پیمانکار  و 125 هزار تومان به مدرسه می‌رسد. با افزایش 20 درصدی امسال، 347 هزار و 800 تومان به کل این مبلغ اضافه می‌شود.

    رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکار سرویس مدارس 

    قنادان البته به نکته مهمی اشاره می‌کند. به گفته او، مهم‌ترین تفاوتی که  حوزه سرویس مدارس با سال گذشته دارد  این است که امسال با همکاری شرکت بازرسی کیفیت ایران، شرکت‌های پیمانکار سرویس مدارس، ارزیابی و رتبه‌بندی شده‌اند و بر اساس رتبه، کار می‌کنند. شاخص‌های این رتبه‌بندی موارد مختلفی را همچون زیرساخت‌های کنترلی، دفاتر آنها، سیستم‌های مدیریتی، تعداد ناوگان، سطح فعالیت، سامانه‌های کنترل هوشمند و آموزش‌ پرسنل شامل می‌شود.

    البته قنادان می‌گوید این رتبه‌بندی در حال حاضر در قیمت سرویس مدارس تأثیر ندارد؛ فقط اگر شرکت‌ها رتبه‌بندی بالاتری داشته باشند، این امکان برایشان فراهم می‌شود که در محدوده‌های بیشتر و مدارس بیشتری قرارداد ببندند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط