فونیکسریمکسبهتام

رازهای رنو در ایران

عصر خودرو- از هشدار تعطیلی خودروسازی خصوصی کشور گرفته تا فاش شدن رازهای رنو در پسابرجام و همچنین افت شدید تولید دوگانه‌سوزها، اهم اخبار خودرویی این هفته بودند.

رازهای رنو در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، مهم‌ترین خبر خودرویی این هفته بدون تردید هشدار مدیران خودروسازی خصوصی کشور بابت تعطیلی خطوط تولید در آینده نزدیک بود. در شرایطی که خطوط تولید خودروسازان خصوصی این روزها به‌دلیل تحریم و کمبود قطعات و همچنین مشکلات مالی، به حالت نیمه تعطیل درآمده، مدیرعامل یکی از شرکت‌های بخش خصوصی ضمن هشدار بابت تعطیلی تا کمتر از دو ماه دیگر، خواستار کمک‌های مادی و معنوی دولت شد. سامان فیروزی مدیرعامل کرمان خودرو تاکید کرد که دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و اگر نقدینگی موردنیاز تزریق نشود، آنها مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از 10 هزار نیروی کار مستقیم هستند. وی با انتقاد از تصمیمات دولت در خودروسازی به‌خصوص قیمت‌گذاری دستوری و محدودیت پیش‌فروش، این را هم گفت که در صورت تزریق نقدینگی می‌توان طی یک سال مشکلات را برطرف و رقم پرداختی را نیز به خزانه بازگرداند. به گقته فیروزی، رئیس کل بانک مرکزی قول داده تمام توان خود را برای کمک به خودروسازان استان کرمان به کار گیرد. کمک مالی به خودروسازان خصوصی اما موافقان و مخالفان خود را دارد. موافقان معتقدند شرکت‌های خصوصی باید به‌عنوان بخشی از صنعت خودروی کشور مورد عطوفت دولت قرار گیرند و از آن سو مخالفان می‌گویند خصوصی‌ها چون در قیمت‌گذاری آزاد بوده‌اند، نباید از تسهیلات دولتی بهره‌ای ببرند. حال باید منتظر ماند و دید دولت به خودروسازان بخش خصوصی کمک مالی خواهد کرد و آنها از تعطیلی نجات می‌یابند یا همان طور که هشدار داده‌اند، تعطیل خواهند شد.
    آذر به روسیه رفت

    این هفته اما مدیر پیشین پروژه رنو در ایران نیز طی گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها، از ابعاد مختلف این پروژه و کارشکنی‌هایی که در برابر حضور مستقل خودروساز فرانسوی در کشور انجام شد، پرده برداشت. بیوک علیمرادلو در گفت‌وگو با «اکوایران» تاکید کرد که با وجود اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران خودرو و سایپا تمایلی به همکاری با رنو نداشته‌اند و به همین دلیل خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته با سازمان گسترش وارد همکاری مشترک شود. به گفته وی، دو خودروساز بزرگ کشور دوست نداشته‌اند رنو به‌عنوان رقیبی قدر در ایران فعالیت کند و در این بین، سایپایی‌ها از واگذاری سایت بن رو (سایتی تولیدی در ساوه) به رنویی‌ها امتناع کرده‌اند. نکته دیگری که علیمرادلو به آن اشاره کرده، طراحی خودرویی مخصوص و مختص ایران به نام «آذر» است که قرار بوده از مبدا کشور به بازارهای خارجی نیز صادر شود. وی در گفت‌وگوی خود تاکید کرده که این محصول در حال حاضر با نام آرکانا در روسیه عرضه شده است. به گفته مدیر پیشین پروژه رنو، شریک ژاپنی این شرکت نیز کار ساخت کارخانه‌ای در گلپایگان را در دوران پسابرجام آغاز کرده؛ اما این پروژه به دلیل تحریم، به حالت تعلیق درآمده است.
    سقوط تولید دوگانه‌سوزها

    دیگر خبر مهم این هفته را خودروهای دوگانه‌سوز به خود اختصاص دادند؛ آن هم با افتی شدید در تولید. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، در مجموع طی چهار ماه ابتدایی امسال تنها پنج هزار و 997 دستگاه خودرو دوگانه سوز در کشور به تولید رسیده، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته در مجموع 20 هزار و 110 دستگاه از این محصول تولید شده بود. تمام دوگانه سوزهای تولیدی در چهار ماه امسال سهم ایران‌خودرو بوده و سایپا حتی یک دستگاه محصول دوگانه نیز تولید نکرده است. مقایسه آمار چهار ماه سال جاری با مدت مشابه سال 97، از افت 70 درصدی تولید دوگانه سوزها در کشور حکایت می‌کند.خودروهای دوگانه سوز در اواسط دهه 80 و پس از سهمیه‌بندی بنزین، در کانون تولید قرار گرفتند و استقبال زیادی از آنها به عمل آمد؛ اما رفته‌رفته به دلیل مشکلات زیرساختی و فنی، خورشید اقبالشان رو به افول رفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو