فونیکسریمکسبهتام

چرا خودرو برای کاهش قیمت محسوس مقاومت می‌کند؟

عصر خودرو- رصد بازارها نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی و خارجی نزولی شده است. حال این سوال مطرح است که این شیب نزولی ریشه در چه عواملی دارد؟ آیا قیمت خودرو باز هم مسیر کاهشی خود را دنبال می‌کند؟ البته روند نزولی قیمت مختص همه خودروها نبوده و برخی محصولات ثبات خود را حفظ کرده‌اند، هرچند شرایط کلی بازار از کاهش قیمت حکایت دارد.

چرا خودرو برای کاهش قیمت محسوس مقاومت می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، فعالان بازار خودرو دو دلیل عمده را برای روند نزولی قیمت خودرو مطرح می‌کنند که عبارتند از افزایش عرضه خودرو به بازار، نزولی شدن نرخ ارز.

    حسن کریمی، کارشناس حوزه خودرو به این سوال پاسخ داده است که آیا بازار خودرو متاثر از کاهش نرخ ارز همچنان روند کاهشی قیمت را طی می‌کند؟

    به گفته سنجری بخش زیادی از قیمت تمام‌شده خودرو ناشی از هزینه‌ای است که برای نرخ ارز پرداخت می‌شود. بنابراین هر چقدر خودروها از عمق ساخت داخل کمتری برخوردار باشند، این هزینه کمتر خواهد بود. او در ادامه اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، بخش دیگری که باید زیر ذره‌بین قرار گیرد، موضوع تامین مواد اولیه موردنیاز است. به گفته این کارشناس خودرو، قطعاتی که در داخل ساخته و توسط قطعه‌سازان داخلی تامین می‌شوند، آنها هم به مواد اولیه‌ای نیاز دارند که برخی مواقع با مبالغ ارزی تامین می‌شوند.بنابراین طبیعی است که هر چه قیمت ارز کاهش پیدا کند، تاثیر مثبتی در کاهش قیمت تمام‌شده محصول دارد و قیمت خودرو را در مدار نزولی و کاهشی قرار می‌دهد.

    چند نکته کلیدی

    سنجری در ادامه به چند نکته کلیدی اشاره کرد و گفت: نکته نخست که باید به آن توجه داشت این است که قیمت ارز در بازار آزاد کاهشی است. در حالی که قیمت ارز به نرخ نیما یا همان نرخی که شرکت‌های خودروساز از آن استفاده می‌کردند، تقریبا مدت‌هاست که ثابت مانده. یعنی عملکرد بانک مرکزی به شیوه‌ای بوده که توانسته نرخ ارز بازار آزاد را به نرخ ارز دولتی که همان سامانه نیما است نزدیک کند. به گفته سنجری، خودروسازان تاکنون از این ارز استفاده کرده‌اند و این موضوع به این معناست که کاهش نرخ ارز در بازار آزاد خیلی نمی‌تواند در قیمت تمام‌شده یا آن‌چیزی که مربوط به بهای تمام‌شده خودرو است تاثیر بگذارد.

    این کارشناس خودرو در ادامه به نکته دوم اشاره و تصریح کرد: حتی اگر فشار نرخ ارز آزاد باعث شود قیمت ارز نیمایی کاهش پیدا کند که امیدواریم این اتفاق بیفتد، باز هم باید منتظر بود که در محموله‌های تامینی آینده، شاهد تاثیر این کاهش در بهای تمام‌شده خودرو بود. یعنی بلافاصله تاثیر خود را روی قیمت خودرو نمی‌گذارد.

    چرا خودرو ارزان شد؟

    حال این سوال مطرح است که اگر نرخ ارز تاثیری روی قیمت خودرو نمی‌گذارد پس چه چیزی باعث شده در بازار خودرو قیمت‌ها کاهشی شود؟ این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش گفت: کاهش قیمت‌ها را می‌توان در بسیاری از کالاها مورد بررسی قرار داد. مشاهده می‌شود تقریبا تورم انتظاری در بازار رو به کاهش است و تصور بازار این است که ما در آینده دستکم با شرایط دشوارتر تورمی مواجه نخواهیم بود و لااقل همین وضعیت ادامه خواهد داشت. حالا اگر کاهش پیدا نکند، افزایش هم پیدا نمی‌کند.

    به گفته سنجری، این خوشبینی بازار به آینده تورم باعث شده برخی از خریدها به تاخیر بیفتد و بخشی از خریدهایی که برای سود و دلالی که ناشی از تورم به راه افتاده بود از مسیر تقاضا خارج شوند و قیمت خودرو را به سمت کاهش سوق دهند. البته بخشی از کاهش قیمت خودرو هم به تاثیرات روانی و هم به خروج حباب از قیمت خودرو نسبت داده می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو