فونیکسریمکسبهتام

رئیس پژوهشکده بیمه خبر داد

راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲ سال دیگر

عصر خودرو- رئیس پژوهشکده با اشاره به در حال انجام بودن مطالعات مقدماتی برای "راننده‌محور" کردن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث، اجرایی شدن این قانون جدید را تا دو یا سه سال آینده عملی دانست.

راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث تا ۲ سال دیگر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، حمید کردبچه  با اشاره به بحث راننده‌محور کردن بیمه های شخص ثالث درباره شرایط اجرای این طرح جدید بیمه مرکزی اظهار کرد: اجرای این طرح مستلزم انجام مطالعاتی مقدماتی برای تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی برای پاسخگویی به مسائلی است که احتمالا با اجرای این قانون به وجود خواهد آمد.

    رئیس پژوهشکده بیمه مرکزی با اشاره به مسائل جدیدی که با راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث مطرح می‌شود، ادامه داد: پژوهشکده بیمه مطالعات این طرح را حمایت می‌کند اما در نهایت این بیمه مرکزی است که باید آن را اجرایی کند که احتمالا در دو یا سه سال آینده اجرایی خواهد شد.

    ایران در خودرومحوری بیمه‌نامه‌ها استثنا است

    او با بیان اینکه راننده‌محوری بیمه نامه‌های شخص ثالث در همه جای دنیا امری رایج است، اضافه کرد: کشورهایی که در آن بیمه نامه‌ها خودرومحور باشند استثنا هستند چرا که در بیمه‌نامه‌های شخص ثالث این رفتار راننده است که اهمیت دارد به این معنا که نرخ حق بیمه در سیستم راننده‌محوری لزوما به کیفیت خودرو وابسته نیست و بیشتر به کیفیت رانندگی و ویژگیهای فرد بستگی دارد.

    کردبچه با اشاره به برخی از سازوکارهای صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث راننده محور ادامه داد: برای مثال در صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از این نوع به ویژگی هایی مانند سوابق رانندگی فرد، تحصیلات، شغل، سن و غیره توجه می شود. به عنوان مثال سن متغیری مهم است با این استدلال که رانندگی فردی 20 ساله مخاطره آمیزتر از رانندگی فردی 50 ساله است و بنابراین نرخ بالاتری برای صدور بیمه نامه او در نظر گرفته می‌شود.

    برخی کشورها در حال عبور از راننده‌محوری هستند

    او با بیان اینکه نظام‌های بیمه در دیگر کشورهای دنیا در حال عبور از راننده‌محوری بیمه نامه‌های شخص ثالث هستند، در این باره اظهار کرد: برای مثال بیمه‌نامه‌های جدید به صورت مصرف‌محور صادر می‌شوند به این معنا که علاوه بر راننده ‌محوری، مصرف فرد از بیمه هم در نظر گرفته می‌شود و بر اساس آن بیمه‌نامه صادر می‌شود.

    رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه به ضرورت ارتباط و حضور فعال پژوهشکده بیمه در صنعت بیمه هم اشاره کرد و گفت: حضور پژوهشکده در صنعت بیمه هم برای دریافت نظرات فعالان صنعت بیمه و هم برای ارائه خدمات علمی به شرکت‌های بیمه ای ضروری است. در این راستا لازم است برنامه ریزی‌هایی برای حضور پژوهشکده بیمه در شرکت‌های بیمه، سندیکای بیمه‌گران و دیگر انجمن‌ها انجام شود چرا که این ارتباط باعث کاربردی‌تر شدن تحقیقات پژوهشکده و پاسخگویی بهتر به نیازهای صنعت بیمه و جامعه خواهد شد.

      پیش از این رئیس کل بیمه مرکزی از اجرای آزمایشی طرح راننده‌محور شدن بیمه نامه‌های شخص ثالث تا اواخر سال 1398 خبر داده بود اما به نظر می‌رسد که اجرایی شدن این طرح به صورت کامل در کشور نیازمند مطالعات مقدماتی طولانی‌تری باشد.

    در راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌های شخص ثالث قرار است بیمه‌نامه‌ها به جای خودروها برای افراد صادر شود و بر اساس آن ویژگی‌های فردی رانندگان از جمله سن، جنس و سوابق رانندگی آنها ملاک تعیین نرخ بیمه‌نامه قرار بگیرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو