فونیکسریمکسبهتام

تقابل عددی هیوندای سوناتا ال اف هیبرید در برابر تویوتا پریوس؛

دوزیست‌های شرقی

عصر خودرو -این روزها عمده خودروسازان مطرح جهان حداقل یک محصول برقی یا هیبرید برای عرضه به بازار دارند و البته با توجه به مسائل زیست‌محیطی و مشکلاتی که در دهه‌های اخیر برای کُره زمین پیش‌آمده، استفاده از خودروهای پاک در بسیاری از کشورهای پیشرفته فراگیر شده و حتی نهادهای دولتی در نقاط مختلف جهان برای خرید خودروهای هیبرید و برقی پیشنهاد‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند.

دوزیست‌های شرقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲:۰۰
  • دوزیست‌های شرقی
  • دوزیست‌های شرقی
  • دوزیست‌های شرقی
  • دوزیست‌های شرقی
  • دوزیست‌های شرقی

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در ایران هم تا زمانی که پنجره واردات خودرو باز بود، خودروهای هیبرید با کمترین میزان حق گمرکی و برخی معافیت‌ها به داخل کشور راه پیدا کردند که هرچند تعداد آن‌ها در قیاس با خودروهای تک سوز بنزینی چندان زیاد نبود اما دو گزینه مدنظر ما یعنی سوناتا هیبرید و تویوتا پریوس، فراگیرترین هیبریدهای بازار کشورمان محسوب می‌شدند.
حجم پیشرانه - سیسی
1798(تویوتا پریوس) < 1998(هیوندای سوناتا)

هر دو خودروی مدنظر ما با توجه به هیبرید بودنشان، از یک پیشرانه بنزینی در کنار قوای الکتریکی بهره می‌برند که در محصول هیوندای از نوع 4 سیلندر اتکسنسون سایکل GDI سری Nu به حجم 2 لیتر است و در قسمت جلو قرارگرفته و در پریوس هم از پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری 2ZR-Fe استفاده‌شده است.
حداکثر قدرت موتور بنزینی - اسب بخار
98(تویوتا پریوس) < 156(هیوندای سوناتا)

تفاوت حجم 0.2 لیتری در موتور بنزینی این دو خودرو موجب بروز اختلاف 58 اسب بخاری در حداکثر توان آن‌ها شده است که این موضوع می‌تواند به دلیل بالاتر بودن تکنولوژی به‌کاررفته در ساخت موتور هیوندای مدنظر باشد. البته سیاست تویوتا بر این است که با گرفتن قدرت کمتر از موتور و راندمان پائین تر، استهلاک پیشرانه خودروهای اقتصادی خود را کاهش دهد.
حداکثر قدرت موتور الکتریکی - اسب بخار
68(تویوتا پریوس) > 72(هیوندای سوناتا)
هرچند که اختلاف قدرت موتورهای بنزینی این دو خودرو بسیار زیاد و چشم‌گیر است اما در اینجا موتور برقی پریوس به میزان 4 اسب بخار قوی‌تر است و به‌طورکلی، توان موتورهای الکتریکی این دو محصول هیبرید اختلاف چندان زیادی ندارد.
قدرت ترکیبی - اسب بخار
122(تویوتا پریوس) < 205(هیوندای سوناتا)
پیش از هر چیز باید گفت که قدرت کل سیستم خودروهای هیبرید از جمع توان پیشرانه برقی و بنزینی حاصل نمی‌شود و برای محاسبه آن عملکردی که این دو موتور در تعامل با یکدیگر به نمایش می‌گذارند مدنظر قرار می‌گیرد. بااین‌حال می‌بینید که اختلاف قدرت بین این دو خودرو بسیار چشمگیر است و پریوس در برابر سوناتا هیبرید یک خودروی کاملاً ضعیف است!
نسبت وزن به قدرت - کیلوگرم بر اسب بخار
11.14(تویوتا پریوس) < 7.07(هیوندای سوناتا)
همان‌طور که بالاتر دیدید، اختلاف قدرت بین این دو خودرو بسیار چشمگیر است اما با توجه به این‌که تویوتا پریوس تقریباً تنها 200 کیلوگرم از سوناتای هیبرید کمتر است، پس از تقسیم وزن به قدرت در هر خودرو، بازهم اختلاف بسیار فاحش خواهد بود. درواقع هر اسب بخار از قدرت پریوس چیزی در حدود 4 کیلومتر وزن بیشتری نسبت به سوناتا روی دوشش دارد!
ضریب آیرودینامیک - Cd
0.25(تویوتا پریوس) < 0.24(هیوندای سوناتا)
یکی از مهم‌ترین ارکان برای این‌که یک خودروی هیبرید بازدهی مناسبی داشته باشد و مصرف سوخت کمتری را به شما ارائه کند، بهره‌گیری از ضریب آیرودینامیک کم است. هردوی این خودروها ضریب آیرودینامیک یا Drag Coefficient خوبی دارند اما همان‌طور از اعداد اعلامی توسط شرکت‌های سازنده معلوم است، وضعیت در سوناتا بهتر بوده و این خودرو آیرودینامیک تر است.
شعاع گردش - متر
10.2(تویوتا پریوس) > 10.9(هیوندای سوناتا)
سوناتا با توجه به این‌که در یک کلاس بزرگ‌تر از پریوس قرار دارد، ازنظر ابعاد نیز اندکی بزرگ‌تر طراحی‌شده و در حدود 30 سانتیمتر طویل‌تر از محصول تویوتا است. بدین ترتیب بیراه نیست اگر حداقل شعاع گردش هیوندای از پریوس بیشتر باشد. هرچند که تویوتا عدد 10.2 تا 10.8 را برای پریوس اعلام می‌کند که این مسئله به رینگ و لاستیک مورد سفارش شما بستگی دارد.
مسافت قابل پیمایش با هر بار سوخت‌گیری - متر
1196(تویوتا پریوس) > 1071(هیوندای سوناتا)
هرچند که ازنظر قابلیت‌های دینامیکی کفه ترازو کاملاً به سمت سوناتا سنگینی می‌کند اما اگر مصرف سوخت را در نظر بگیریم، پیروزی کاملاً با پریوس خواهد بود. عدد اعلامی برای مصرف سوخت ترکیبی تویوتا پریوس 3.8 لیتر در 100 کیلومتر است و این در حالی است که سوناتا هیبرید در مسافت و سیکل مشابه، 2 لیتر بنزین بیشتر مصرف خواهد کرد. پس درنتیجه حتی باوجود باک 43 لیتری در پریوس و 60 لیتری در سوناتا، بازهم با هر بار سوخت‌گیری با پریوس مسافت بیشتری را در سیکل ترکیبی خواهید پیمود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط