فونیکسریمکسبهتام

دانستنی‌های سفر در تابستان:

با خودرویی که جوش آورده چه کنیم؟

عصر خودرو- سفر با خودرو به ویژه، یک سفر تابستانی همراه با خانواده می‌تواند بسیار لذت بخش باشد اما خرابی ماشین در سفر می‌تواند همه چیز را خراب کند. در این مقالات قصد داریم خرابی‌های خودرو که ممکن است در سفر با آن‌ها برخورد کنید و راه‌های رفع سریع آن تا رسیدن به تعمیرکار را مرور کنیم. در این بخش به سراغ جوش آوردن ماشین می‌رویم.

با خودرویی که جوش آورده چه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در زمان سفر با خودرو به ویژه در تابستان، فشار زیادی به موتور خودرو وارد می‌شود. فرقی نمی‌کند در حال سفر با ماشین به کدام بخش کشور هستید چرا که گرمای هوای تابستان و بار روی خودرو باعث می‌شود موتور خودرو تحت فشار کاری بالا باشد. سیستم خنک کننده موتور خودرو وظیفه دارد گرمای چند صد درجه‌ای موتور را دفع کرده و موتور را در دمای ایده‌آل نگهدارد و به طور طبیعی هم کار خود را درست انجام می‌دهد اما گاهی اوقات مشکلی در این بخش باعث جوش آوردن خودرو یا اصطلاحا داغ کردن ماشین می‌شود. این اتفاق برای موتور خودرو خطرناک است و در صورت ادامه باعث آسیب به واشرسرسیلندر و سرسیلندر و سایر اجرای موتور خودرو خودرو می‌شود.

    ولی این مشکل بزرگ راه حل‌های موقتی ساده ای دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید از خرابی موتور خودرو جلوگیری کنید. پس اگر آمپر آب ماشین بالا رفت کار‌های زیر را انجام دهید.

    توقف کنید

    خیلی آرام و خونسرد در اولین نقطه‌ای که می‌توانید توقف کنید. مراقب باشید محل توقتان ایمن باشد چون چند دقیقه‌ای باید همین جا بمانید؛ پس مراقب باشید در محل خطرناک توقف نکرده باشید. ترجیحا در جایی توقف کنید که خودرو در سایه قرار گیرد.

    خودرو را خاموش نکنید

    اصلا و ابدا خودرو را خاموش نکنید. خاموش کردن خودرو می‌توان صدمات بسیار زیادی به موتور بزند. همه اجرای موتور در حال حاضر بسیار داغ هستند و با خاموش کردن خودرو مانع از گردش آب داخل آن‌ها و کارکردن فن خودرو می‌شوید پس خودرو را روشن بگذارید تا از آسیب به قطعات خودرو جلوگیری شود.

    بخاری را روشن کنید

    روشن کردن بخاری در فصل تابستان؟ شاید تعجب کرده باشید اما روشن کردن بخاری باعث می‌شود جریان آب داغ از سمت موتور به سمت بخاری بیاید و گرمای خود را از دست بدهد. البته این کار نمی‌تواند جایگزین کار کردن رادیاتور و فن رادیاتور شود اما کمی از گرمای موتور را کاهش می‌دهد.

    درب موتور را باز کنید

    پیش از هر کاری درب موتور را باز کنید تا هوای تازه در اطراف موتور جریان پیدا کند. این کار می‌تواند کمک موثری در کاهش دمای موتور خودرو داشته باشد.

    درب رادیاتور را باز نکنید

    به هیچ عنوان وقتی خودرو جوش آورده است درب رادیاتور یا منبع انبساط را باز نکنید. بعد از جوش آوردن خودرو، آب داغ در موتور با دمای بالای 100 درجه فشرده شده و آماده خروج از هر فضایی است. با باز کردن درب رادیاتور یا منبع انبساط، آب بسیار داغ با فشار زیاد فوران می‌کند و می‌تواند باعث سوختگی شدید شود. پس تا خنک شدن موتور صبر کنید.

    روی رادیاتور اب بریزید

    تا حد امکان با ریختن آب روی رادیاتور سعی کنید آن را خنک کنید. البته همیشه حواستان باشد مقداری آب برای ریختن داخل مخزن نگهدارید ولی اگر به منبع آب در اطرافتان دسترسی دارید هر چقدر که می‌توانید روی رادیاتور آب بریزید تا زودتر خنک شود.

    مراقب موتور باشید

    به هیچ عنوان روی موتور خودرو آب نریزید چرا که این کار باعث خرابی بیشتر موتور می‌شود و به بلوک سیلندر یا سرسیلندر آسیب می‌رساند ضمن آنکه ممکن است آب به ‌شمع ها، یا کوئل‌ها، ECU و سایر بخش‌های برقی موتور نفوذ کرده و آن‌ها را کار بیاندازد.

    وضعیت فن‌ها را چک کنید

    خودرو‌های جدید به فن رادیاتور برقی مجهز هستند و در این حالت باید فن خودرو با دور تند مشغول کار باشد. اگر فن خاموش بود کولر خودرو را روشن کنید و ببینید آیا فن دور تند شروع به کار می‌کند یا خیر. اگر باز هم اتفاقی نیافتاد احتمالا فن، سیم‌کشی یا فیوز مشکلاتی دارند. البته در آن شرایط فقط می‌توانید جعبه فیوز را کنترل کنید چون فن چسبیده را رادیاتور و موتور است و ممکن است با دستکاری آن دچار سوختگی شوید. معمولا فن رادیاتور با چند مصرف کننده برق دیگر در خودرو مشترک است و احتمالا اگر فیوز سوخته باشد برق چراغ‌های داخلی خودرو هم قطع شده. در هر صورت اگر توانستید فیوز‌ها را کنترل کنید و اگر فیوز فن رادیاتور سوخته است آن را تعویض کنید.

    مخزن اب را پر کنید

    اگر فن خودرو سالم باشد، بعد از چند دقیقه توقف و ریختن آب روی رادیاتور، دمای آب کمی پایین خواهد آمد. اکنون باید با احتیاط کامل درب مخزن آب را باز کنید. باز هم خطر سوختگی با فوران آب وجود دارد ضمن آنکه درب رادیاتور بسیار داغ است. با یک تکه پارچه ضخیم کمی درب را بچرخانید تا بخار آب خارج شود و این کار را چند باز و با احتیاط انجام دهید و در نهایت وقتی درب را باز کردید سریع خود را کنار بکشید. وقتی همه چیز آرام شد در حالی که خودرو روشن است داخل مخزن آب بریزید.

    با احتیاط برانید

    وقتی همه چیز آرام شد و دمای خودرو به حالت عادی باز گشت می‌توانید به آرامیو بدون فشار به خودرو حرکت را ادامه دهید اما باید مراقب آمپر آب خودرو باشید چون ممکن است بار دیگر بالا برود. در اولین فرصت به تعمیرکار مراجعه کنید تا وضعیت کارکرد بخش‌های مختلف خودرو را بررسی کند. به علاوه با توجه به آنکه ضد یخ خودرو تخلیه شده است باید آب رادیاتور را تخلیه کرده و ترکیبی از ضد یخ و آب داخل آن بریزید.

    بسیاری از دلایل خرابی خودرو ناشی از قطعات یدکی تقلبی و بی کیفیت است. با خرید قطعات یدکی اصلی از خانواده خود در برابر خطرات محافظت کنید. برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISPعرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو است که تمام انواع قطعات یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند. شما به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی  و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو