فونیکسریمکسبهتام

تکنولوژی I-SAVE ولوو FH و کاهش مصرف سوخت

صرفه‌جویی به سبک ولوو

عصر خودرو -درحالی‌که این روزها در کشورمان در حال آماده شدن برای شروع دوباره و ازسرگیری عرضه سوخت باکارت سوخت و احتمالاً سهمیه‌بندی آن در آینده هستیم، شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کشورهای پیشرفته، روزبه‌روز تکنولوژی‌های جدیدتری برای کاهش مصرف سوخت عرضه می‌کنند.

صرفه‌جویی به سبک ولوو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، در دنیای خودروهای کار و تجاری که مصرف بهینه سوخت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، شرکت‌های بزرگ رو به استفاده از سوخت LNG در کنار گازوییل آورده‌اند و البته راهکارهای مؤثری نیز برای کاهش مصرف سوخت پیشنهاد و اختراع کرده‌اند. ولوو با مجموعه‌ای از نوآوری‌ها و تکنولوژی با پکیجی به نام I-SAVE به‌تازگی در این میدان خبرساز شده است.
من صرفه‌جویی می‌کنم!

بسته جدید ولوو بانام I-SAVE برای هرچه بیشتر صرفه‌جویی و کاهش مصرف سوخت عرضه‌شده است. تغییراتی که در کشنده‌های FH انجام‌شده تا درمجموع شاهد 7 درصد کاهش مصرف سوخت باشیم. این تغییرات در بخش موتوری و محور عقب رخ‌داده و حالا ولوو محصول جدید خود را با لقب FUEL HERO راهی جاده‌ها کرده است.
در محصول جدید ولوو می‌توان نوشته I-SAVE را در بالای پیشانی اتاق و کنار عدد قدرت موتور روی درب‌های ورودی دید که حکایت از آن دارد که در این کشنده مجموعه‌ای از نوآوری‌ها برای کاهش مصرف سوخت پیاده‌سازی شده است. در این خودرو از گیربکس معمولی I-SHIFT استفاده‌شده است و خبری از جعبه‌دنده دو کلاچه نیست چراکه گیربکس معمولی مقاومت کمتری در حین حرکت دارد که این تفاوت به خاطر ساختار خاص گیربکس دوکلاچه است و البته وزن پایین‌تری نیز دارد. محور عقب کمی سرعتی‌تر شده است که باعث می‌شود در سرعت 85 کیلومتر در ساعت دور موتور به 1050 دور در دقیقه برسد که عامل مهمی در کاهش مصرف سوخت خواهد بود. البته نباید از اثر مهم سیستم توربوکامپاوند در این موتور نیز غافل شد. سیستمی که باعث می‌شود این موتور 300 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر در دورهای پایین تولید کند. پیشرانه این کشنده با کد D13TC قدرتی برابر با 500 اسب بخار در دورهای 1250 تا 1600 دور در دقیقه و گشتاوری به میزان 2800 نیوتن‌متر در دورهای 900 تا 1300 RPM تولید می‌کند که رسیدن به بیشترین قدرت و گشتاور در دورهای پایین یکی دیگر از خصوصیات مهم این پیشرانه است. در این کشنده همچنین سیستم فرمان هوشمند FH خودنمایی می‌کند که با تنظیمات کاملی که دارد، اکنون دارای حافظه نیز هست و می‌تواند درصورتی‌که تنظیمات آن عوض‌شده باشد، با حضور راننده دوباره به تنظمیات اولیه برگردد. پمپ این جعبه‌فرمان دارای حجم متغیری است که به‌این‌ترتیب بسته به اینکه چه میزانی نیرو لازم است، روغن در خود جای می‌دهد تا کمترین نیرو برای کار نیاز داشته باشد.
در این سری از FH خنک‌کننده سیستم EGR نیز وجود دارد. در سیستم EGR در حدود 7 تا 8 درصد از گازهایی در حال خروج از موتور دوباره به سیلندرها برگشت داده می‌شوند تا کامل‌تر سوخته و آلودگی نهایی کم شود. خنک‌کننده EGR وظیفه کاهش دمای این گازها را دارد. در این حالت کارکرد سیستم SCR نیز کمتر شده و مصرف ماده ادبلو در آن در حدود 40 درصد کمتر خواهد بود.
اثر توربو کامپاوند

همان‌طور که گفته شد اثر توربوکامپاوند در این پیشرانه به‌وضوح دیده می‌شود. مجموعه شبیه به توربوشارژر در انتهای موتور و نزدیک به فلایویل قرار دارد که با گازهای در حال خروج از اگزوز فعال‌شده و به شکل مکانیکی یک نیروی دورانی به فلایویل منتقل می‌کند. به‌این‌ترتیب درزمانی که هنوز توربوشارژر به دور مطلوب نرسیده است، یک نیروی کمکی به فلایویل و میل‌لنگ فرستاده می‌شود که نتیجه آن افزایش گشتاور تولیدی در دورهای پایین است. البته باید در نظر داشت که این مجموعه در حدود صد کیلوگرم وزن به موتور اضافه می‌کند اما درنهایت کارایی و اثر مطلوب آن به‌قدری است که بتوان این اضافه‌وزن را نادید گرفت. ضمن اینکه معمولاً با کاهش وزن در برخی قسمت‌ها این اضافه‌وزن جبران می‌شود که در این کشنده، شاهد یک محور عقب سبک‌تر هستیم.
اکو درجه 3

بسیاری از تنظیمات پیشرانه و حرکتی را می‌توان در صفحه‌نمایش روی داشبورد تنظیم کرد. این کشنده که گیربکس آن دارای سیستم I-SEE نیز هست را می‌توان روی وضعیت اکو با درجات یک تا سه به‌پیش راند که در وضعیت 3 بیشترین تمهیدات برای کاهش مصرف سوخت اندیشیده شده است. در این حالت نهایت سرعت به 75 کیلومتر در ساعت می‌رسد.
به گفته مدیران این شرکت، ولوو FH با تکنولوژی I-SAVE برای رانندگانی که بالای 120هزار کیلومتر در سال رانندگی می‌کنند یک خودرو ایدئال است چراکه هرچه رانندگی با این خودرو بیشتر باشد، میزان صرفه‌جویی نیز بالاتر خواهد بود. پیشرانه DC13TC پربازده‌ترین موتوری است که تا امروز این شرکت طراحی کرده که به همراه گیربکس I-SHIFT و برنامه I-SEE عملکرد فوق‌العاده‌ای در مسیرهای دور دارد. این پکیج فقط برای موتور DC13TC یورو 6 رده D با دو قدرت 460 و 500 اسب بخار در دسترس است. البته به گفته مهندسان ولوو، کاهش مصرف سوخت در این پکیج نسبت به موتور D13eSCR به نوع رانندگی، مسیر و جاده و عوارض زمین، استفاده از کروز کنترل و... نیز بستگی دارد و درواقع در شرایط یکسان می‌توان با این پیشرانه به کاهش 7 درصدی در مصرف سوخت رسید.
پکیج I-SAVE

در این خودرو همچنین از دستگاه‌های دیگری نیز استفاده‌شده است که می‌توان برخی از آن‌ها را در نسخه‌های دیگر FH نیز دید. با کمک برنامه I-Roll درزمانی که نیاز به قدرت موتور نیست مثل قرار گرفتن در سرازیری، سعی می‌شود تا از موتور کمترین استفاده شود و به‌این‌ترتیب به یک صرفه‌جویی در سوخت برسیم. همچنین سیستم I-Cruise با کروز کنترل هوشمند خود، سرعت خودرو را در پایدارترین وضعیت کنترل می‌کند. گیربکس I-Shift مجهز به برنامه I-See باحالت‌های مختلف رانندگی، بهینه‌ترین وضعیت دنده کشی را لحاظ می‌کند و در کنار محور عقبی که هم سرعتی طراحی‌شده و هم از وزن آن کاسته شده است، کشنده قادر است به بالاترین سرعت ممکن در پایین‌ترین دور موتور برسد که در این میان سیستم توربوکامپاوند پیشرانه که گشتاور بالایی در دور موتور کم را تأمین می‌کند، نقش مهمی دارد. همچنین در این کشنده اگر توقف بالای 2.5 دقیقه باشد، موتور به‌طور خودکار خاموش خواهد شد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو