فونیکسریمکسبهتام

مخدوشی‌های خطرساز پایتخت

عصر خودرو- شمار پلاک‌مخدوشی‌ها در پایتخت افزایش یافته است؛ این خبر را مسئولان هم تایید می‌کنند.

مخدوشی‌های خطرساز پایتخت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، گرچه این روزها در خیابان‌های شهر تهران با نگاهی کلی هم مشخص و مشهود است که تعداد افرادی که پلاکشان را یا دستکاری می‌کنند یا می‌پوشانند به‌نسبت، زیادتر از قبل شده است.

    گفته شده بعد از اجرای طرح جدید کنترل ترافیک آلودگی هوا این اقدام زیادتر شده است.

    به گزارش ایرنا در توضیح پلاک مخدوش باید گفت که برخی شهروندان قانون‌گریز رقم‌های پلاک خودروشان را به هر شکلی دستکاری می‌کنند و مرتکب این اقدام مجرمانه می‌شوند تا پس از ورود به محدوده‌های  ترافیکی جریمه نشوند و خدا کند سبب جراحت یا فوتی فردی نشوند زیرا اگر دیگر شهروندان حاضر در صحنه تصادف هم شماره پلاک خودرو را بردارند در واقع شماره پلاک واقعی آن را بر نداشته‌اند و معلوم نیست سرانجام برخورد با چنین خاطیانی چه خواهد شد.

    گرچه مخدوش کردن پلاک به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود اما نکته قابل تامل ضرورت برخورد با این دسته از افراد و قانون‌گریزان است؛ موضوعی که انتقادهایی را هم به همراه داشته و البته مسئولان پلیس راهور می‌گویند که هرجا ماموران چنین مواردی را ببینند برخورد می‌کنند.

    فرماندهان پلیس می‌گویند 2 نوع تخلف در این زمینه داریم، یکی پوشاندن پلاک برای فرار از دست دوربین‌های پلیس که جریمه در پی دارد و دیگری دستکاری در اعداد و ارقام پلاک که هر دو بویژه شکل دوم جرم محسوب می‌شود و می‌تواند حبس داشته باشد.

    اگر بخواهیم از منظر قانون به عملکرد این دسته از افراد نگاه کنیم طبق قانون مجازات اسلامی، هر فردی در ارقام و مشخصات پلاک وسایل‌ نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییری ایجاد، پلاک وسیله ‌نقلیه دیگری را به‌ آن الصاق کند، برای آن پلاک تقلبی به کار ببرد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود البته این حکم علاوه بر جریمه‌های فرد متخلف است.

    براساس قانون دستکاری و تغییر در ارقام و مشخصات پلاک عملی مجرمانه است؛  در واقع افرادی که این عمل مجرمانه را انجام می‌دهند علاوه بر فرار از قانون، جریمه اعمال غیرقانونی خود را به حساب دیگر شهروندان می‌گذارند؛ ‌ موضوعی که متولیان نباید بسادگی از آن بگذرند.

    اما با وجود این قانون شاهدیم تعدادی از رانندگان برای تردد در محدوده های ترافیکی و فرار از جریمه های پلیس در پایتخت همچنان یا پلاک خودروهایشان را مخدوش یا دستکاری می‌کنند یا می‌پوشانند.

    مسئولان پلیس راهنمایی و رانندگی گفته‌اند پس از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده همان طرح زوج و فرد سابق، تعداد خودروهایی که با پلاک مخدوش یا پوشانده در نقاط مختلف شهر تردد می کنند زیادتر شده است.

    بهانه‌های شهروندان متخلف

    خبرنگار ایرنا با تعدادی از شهروندان که پلاک‌هایشان را مخدوش کرده بودند مصاحبه کرد و تقریبا پاسخ یا بهتر است بگوییم توجیه همه آنان یکسان بود؛ این افراد بالابودن جریمه های رانندگی، مسافرکشی برای امرار معاش و انجام دادن این اقدام از سر ناچاری را از جمله دلایل این اقدامشان اعلام کردند.

    خبرنگار از آنان پرسید آیا این دلایل و توجیه‌ها می‌تواند سبب انجام چنین تخلفی که گرفتاری دیگر شهروندان را به دنبال دارد، باشد؟ ‌ که همه پاسخ می‌دادند: خیر.

    خبرنگار خطاب به این افراد ادامه داد «اگر یکی از اعضای خانواده خودتان در خیابان توسط راننده خودرویی پلاک مخدوش مجروح یا فوت شود و فرد خاطی فرار کند چکار می‌توانید انجام دهید؟ که ابتدا سکوت کردند و سپس گفتند: خدانکند.

    برخورد پلیس با پلاک مخدوشی‌ها

    فرمانده انتظامی پایتخت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در این باره که چرا برخورد لازم با پلاک مخدوشی‌ها یا متخلفان این بخش نمی‌شود و برخی شهروندان از کم کاری در برخورد با این متخلفان شکایت دارند گفت:‌ پلیس در این زمینه با کسانی که قانون را رعایت نکنند برخورد جدی و قاطع خواهد داشت و در همین لحظه که در حال گفت و گو هستیم همکاران پلیسم در حال برخورد با متخلفان هستند.

    سردار حسین رحیمی تصریح کرد: شاید در یک نقطه مامور پلیس حضور نداشته باشد،  تخلفی صورت گیرد و از چشم ما دور بماند، ما منکر این قضیه نیستیم ولی پلیس اکثر نقاط بویژه محورها و محله های اصلی را پوشش می‌دهد و با متخلفان برخورد می‌کند.

    تایید افزایش پلاک مخدوشی‌ها

    وی در عین حال با بیان اینکه محدوده طرح ترافیکی یا رینگ دوم آن با عنوان کنترل آلودگی هوا حدود 13 تا 15 درصد از فضای شهر تهران را در بر می‌گیرد اظهارداشت: با اجرای طرح جدید در تهران هم تعداد پلاک‌مخدوشی‌ها و هم پلاک باز کردن و پشت شیشه گذاشتن افزایش داشته است.

    رحیمی در عین حال معتقد است:‌ پلیس در این زمینه بلافاصله طرح‌های خود را آغاز کرد و در 2 یا سه روز اول (اجرای طرح جدید کنترل آلودگی هوا)  بالغ بر 600 مورد پلاک مخدوشی یا کسانی که پلاک‌هایشان را برداشته بودند توقیف کرد.

    وی  گفت: از مردم درخواست داریم قوانین و مقررات را رعایت کنند و البته در طول طرح‌هایی که توسط پلیس اجرا می شود نگاه پلیس این است که به مردم فشار وارد نشود.

    فرمانده انتظامی تهران بزرگ در عین حال افزود:‌ از طرف دیگر مبحث آلودگی هوا در شهر تهران وجود دارد و این امر به همه مردم به‌خصوص کودکان و فرزندانمان آسیب جدی وارد می‌کند؛  ما نمی‌توانیم بگوییم کلا استفاده از خودرو تعطیل اما می‌توانیم برای حفظ سلامتی روح و روان مردم و برای دور ماندن از ترافیک خسته کننده و آلودگی هوا برخی محدودیت‌ها را به وجود آوریم.

    پای صحبت رئیس پلیس راهور پایتخت

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: طبق قانون اگر کسی در پلاک وسیله نقلیه خود دستکاری یا آن را مخدوش کند دستگاه قضا می‌تواند فرد مجرم را به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم کند.

    سردار محمدرضا مهماندار در مورد تفاوت پلاک مخدوش و پوشش پلاک افزود: اگر شخصی با یک تکه پارچه یا هر چیز دیگر پلاک خود را مخفی کند پوشش محسوب می‌شود اما با این حال دستگاه قضا می‌تواند برای این شخص متخلف نیز حکم قضایی صادر کند.

    وی ادامه داد: اما اگر کسی با چسب یا هر چیز دیگر در اعداد پلاک وسیله نقلیه خود دستکاری ایجاد کند می‌تواند به تحمل 6 ماه تا یکسال حبس محکوم شود.

    شهرداری: 3 هزار پلاک مخدوش معرفی کردیم

    این در حالی است که چندی پیش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این زمینه گفت:‌ بیش از سه هزار پلاک مخدوش در سال 97 توسط دوربین‌های شهرداری شناسایی و به پلیس معرفی شد و پلیس با افرادی که اقدام به مخدوش کردن پلاک کنند برخورد سختی دارد.

    محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای خواندن پلاک‌های مخدوشی داریم اظهارداشت:‌ طرح تشدید برخورد با مخدوش کردن پلاک توسط پلیس راهور انجام می‌شود و از سوی دیگر با نصب دوربین‌های خروجی رصد پلاک‌ها بیشتر می‌شود.
    به گفته وی علاوه بر دوربین‌های خروجی و ورودی طرح‌های ترافیکی تهران برخی دوربین‌های داخل طرح نیز پلاک‌های مخدوش را ثبت می‌کنند و می‌خوانند.

    وی با بیان اینکه آمار دقیقی از افزایش پلاک مخدوشی‌های پایتخت ندارم تاکید کرد: جلوگیری از مخدوش کردن پلاک و برخورد با این پدیده از وظایف پلیس به شمار می‌رود که اقداماتی نیز با جدیت آغاز کرده است.

    پورسیدآقایی افزود: در این باره پلیس از ابتدای تشدید برخورد با متخلفانی که پلاک خودروهای خود را مخدوش می‌کنند روزانه ٢5۰ تا ٣۰۰ خودرو نیز توقیف کرده است.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌ می‌توان حدس زد که ممکن است مردم در ابتدا تخلف بیشتری انجام دهند و شهروندان به مرور متوجه می‌شوند پوشاندن پلاک دیگر فایده‌ای ندارد چون دوربین‌های داخل و خروجی طرح نصب شده است و آنها نیز توانایی ثبت تخلف متخلفان را دارند.

    به گزارش ایرنا گرچه مسئولان پلیس می‌گویند برخورد با این دسته از مجرمان در دستور کارشان قرار دارد و برخورد با این دسته از نوع تخلف هم انصافا سخت‌تر از سایر جرایم راهنمایی و رانندگی است اما شهروندان انتظار دارند برخوردها در این زمینه به شکل مستمر و همیشگی باشد و نیز از مراجع قضایی هم توقع می‌رود همراستا با سایر متولیان پس از معرفی این مجرمان با رویکرد خاصی به موضوع ورود کنند تا بازدارندگی لازم برای این دسته از رانندگان ایجاد و ارتکاب آن هم کاهش یابد.

    از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در پایتخت متوقف و طرحی موسوم به «کنترل آلودگی هوا» یا رینگ (حلقه) ‌دوم طرح ترافیک اصلی در همان محدوده زوج یا فرد سابق عملیاتی شد.

    در طرح جدید عادت 14 ساله پایتخت‌نشینان به تبعیت از تردد در محدوده مرکزی شهر براساس شماره پلاک خودرو ترک شد و حالا شهروندان دارای پلاک تهران می‌توانند بدون توجه به شماره راست پلاک خودروشان 20 روز به صورت رایگان در هر فصل وارد محدوده سابق زوج و فرد شوند.

    در خصوص مختصات این طرح می‌توان گفت که طرح کنترل آلودگی هوا از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود است و زمان اجرای آن نیز ساعت 6:30 تا 19 شنبه تا چهارشنبه و 6:30 تا 13 پنجشنبه‌هاست.

    افرادی که در هر فصل قصد ورود بیشتر از 20 روز را به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا دارند برای آنکه جریمه نشوند باید هزینه ورود به محدوده (نصف هزینه طرح ترافیک اصلی) را بپردازند؛ البته خودروهای دارای معاینه فنی برتر و ساکنان این محدوده از تخفیف هایی برخوردار می‌شوند.

    همچنین مالکان تمامی خودروها اعم از پلاک تهران یا شهرستان برای استفاده از این تسهیلات باید وارد سامانه تهران من شوند و مشخصات خود و خودرو را ثبت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو