فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو؛ ثبات نسبی قیمت‌ها و تداوم رکود

عصر خودرو- بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بازار خودرو حاکی از تداوم ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار و رکود در خرید و فروش‌ها در مقایسه با ۱۰ روز گذشته است.

بازار خودرو؛ ثبات نسبی قیمت‌ها و تداوم رکود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، ثبات قیمت در خودروهای گروه سایپا بیشتر به چشم می‌خورد، به طوری که امروز هر دستگاه پراید 111 به 48 میلیون و 200 هزار تومان، پراید 131 به 43 میلیون و 700 هزار تومان، پراید 132 به 45 میلیون و 500 هزار تومان، پراید 151 به 44 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار 50 میلیون و 800 هزار تومان، تیبا 2 هاچ بک 57 میلیون و 500 هزار تومان و ساینا 57 میلیون تومان قیمت خوردند.

    در قسمت مونتاژی‌های این گروه نیز چانگان 172 میلیون تومان و سراتو 303 میلیون تومان قیمت دارند.

    در خصوص سراتو، هرچند افزایش قیمت آن در روزهای اخیر را به خروج شرکت کیاموتورز از ایران نسبت می دهند، اما کارشناسان معتقدند این شرکت ماه‌هاست که کشورمان را ترک کرده و تا همین هفته گذشته قیمت شرکتی سراتو 295 میلیون و قیمت آن در بازار 290 میلیون تومان بود، اما سایپا با راه انداختن موج جدید هیجانی و خبر دادن از توقف تولید این محصول، افزایش 12 تا 13 میلیون تومانی قیمت آن را رقم زد و به نوعی بازار را به نفع خود مدیریت کرد.

    در مورد ایران خودرو اما وضعیت کمی متفاوت است، به طوری که هرچند در روزهای گذشته محصولات این گروه افزایش قیمت را تجربه نکرده‌اند، اما موجی که این شرکت با اعلام افزایش قیمت چهار محصول خود در هفته‌های گذشته ایجاد کرده بود هنوز فروکش نکرده و قیمت‌ها به پیش از آن زمان برنگشته است.

    امروز هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 ساده 80 میلیون تومان و نسخه فول آن (برخوردار از ضبط و سنسور دنده عقب) 82 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 ساده 95 میلیون تومان (قیمت 10 روز پیش 88 میلیون تومان) و فول 97 میلیون و 500 هزار تومان، پژو 405 به 71 میلیون تومان (قیمت 10 روز پیش 74 میلیون و 500 هزار تومان)، پژو 405 اس. ال. ایکس 82 میلیون و 500 هزار تومان (قیمت 10 روز پیش 78 میلیون تومان)، پژو پارس 96 میلیون تومان، پژو 207 دنده‌ای 123 میلیون تومان، دنا تیپ 2 ساده 111 میلیون تومان و دنا پلاس دو ایربگ بدون سانروف 135 میلیون تومان قیمت خوردند.

    برپایه این گزارش، در بخش مونتاژی‌های ایران خودرو نیز هر دستگاه هایما اس 7 توربو 278 میلیون تومان، هایما اس5 به 248 میلیون تومان و پژو 2008 مدل 2018 به 317 میلیون تومان قیمت دارند.

    کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی ثبات نسبی ارز که قیمت خودروهای وارداتی تقریبا ثابت مانده یا با کاهش مواجه شده است، خودروسازان داخلی نیز باید ضمن افزایش عرضه، قیمت محصولات خود را که غیر منطقی افزایش یافته‌اند، کاهش دهند.

    آنان می‌گویند: چون قیمت‌ها غیرمنطقی و خریدار در بازار کم است، انتظار می‌رود اگر عرضه خودروسازان تداوم داشته باشد شاهد کاهش تدریجی و کند قیمت‌ها در هفته‌های پیش رو باشیم.

    رکود در بازار خودروهای خارجی

    در بازار خودروهای خارجی نیز هفته‌هاست اتفاق خاصی نیفتاده و رکود کامل بر آن حکمفرماست.

    «کورش طواحن»، نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودروهای خارجی در مرکز تهران به ایرنا گفت:‌ قیمت‌ها و خرید و فروش خودروهای خارجی در هفته‌های اخیر تغییر چندانی نداشته است.

    وی، تنها تغییر قابل توجه در قیمت‌ها را رشد قیمت کیا سراتو ناشی از خروج رسمی این شرکت از ایران عنوان کرد که اکنون در قیمت‌های بالای 300 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

    طواحن خاطرنشان کرد:‌ اکنون بازار در رکود کامل است و این رکود به ویژه در خودروهای لوکس مشهودتر است.

    وی، دلیل این مساله را بالا بودن بیش از حد قیمت‌ها و انتظار مردم برای کاهش قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده عنوان کرد.

    این فعال بازار خودروهای خارجی، همچنین وضعیت خرید و فروش و معاملات در بازار خودروهای دست دوم خارجی را «رکود کامل» توصیف کرد.

    وی به قیمت برخی خودروها در این روزها اشاره کرد و گفت: اکنون هر دستگاه سیتروئن سی3 به 360 میلیون تومان، النترا 480 میلیون تومان، توسان 715 میلیون تومان، کولیوس 780 میلیون تومان، تالیسمان 690 میلیون تومان، تیگوان 960 میلیون تومان و تویوتا راو 4 (RAW4) فول 870 میلیون تومان قیمتگذاری شده است.

    کارشناسان معتقدند رکود بازار خودروهای خارجی به ثبات نرخ ارز برمی‌گردد و اگر نرخ ارز باز هم کاهش یابد با توجه به ممنوعیت واردات، قیمت ها افت بیشتری را تجربه خواهند کرد.

    خودروهای چینی و اختلاف قیمت بازار و کارخانه

    بررسی قیمت برخی خودروهای چینی نیز حاکی از اختلاف فاحش قیمت کارخانه ای و بازاری این خودروهاست.

    به طور نمونه هر دستگاه چری تیگو 5 در کارخانه 312 میلیون تومان و در بازار 260 میلیون تومان قیمت دارد. ام. وی. ام ایکس 33 در بازار 200 میلیون و در کارخانه 236 میلیون تومان و ام. وی. ام هاچ بک در بازار 115 میلیون و در کارخانه 140 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین هر دستگاه جک اس 5 کرمان خودرو با قیمت 305 میلیون تومان شرکتی و 275 میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

    کارشناسان در این زمینه نیز معتقدند که در ماه های گذشته شرکت های مربوطه قیمت محصولات خود را بی محابا افزایش دادند، اما این روزها با افت قیمت ارز نمی خواهند قیمت ها را کاهش دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو