فونیکسریمکسبهتام

‌تردد یک‌سرخالی کامیون‌ها تا ۱۸ درصد کاهش می‌یابد

عصر خودرو- کاهش ۱۵ تا ۱۸ درصدی تردد یک‌سر خالی ناوگان کامیونی جاده‌ای و تسهیل ارتباط صاحبان بار، شرکت حمل و نقل و راننده، از مواردی است که مشاور علمی و فنی کانون کامیون‌داران کشور به عنوان مزایای بازارگاه‌های الکترونیکی حمل بار جاده‌ای‌ اعلام کرد.

‌تردد یک‌سرخالی کامیون‌ها تا ۱۸ درصد کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، صابر فاضل امروز در نشست خبری راه‌اندازی پنجره واحد هوشمند حمل و نقل کالا اظهار داشت: از سال 96 سازمان راهداری مجوز فعالیت بازارگاه‌های حوزه حمل و نقل بار جاده‌ای را صادر کرد و پس از آن موضوع کنسرسیوم‌های حمل و نقل مطرح شد.

    وی افزود: از آن زمان تاکنون حدود 15 بازارگاه حمل و نقل بار جاده‌ای در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشکیل شده است که برخی از آنها دانش‌بنیان هستند.

    فاضل با  اشاره به نقش بازارگاه‌های الکترونیک حمل و نقل  جاده‌ای کالا در آینده صنعت حمل و نقل گفت: این باز‌ارگاه‌ها در موضوعاتی نظیر صاحبان حقیقی و حقوقی کالا، شرکت‌های حمل و نقل کالا، راننده‌های حمل و نقل جاده‌ای و کامیون‌ها و تریلرها فعال هستند.

    مشاور علمی و فنی کانون کامیون‌داران کشور با تاکید بر اینکه بازارگاه‌ها باید بین صاحبان کالا و راننده و کامیون قرار گیرند، گفت: این بازارگاه‌ها باید بار را به عناصر نشان دهند و نقش واسطه‌گری و دلالی نداشته باشند.

    وی با  اشاره به راه‌اندازی یکی از این بازارگاه‌ها در استان اصفهان به عنوان پایتخت بار کشور گفت: در این استان سالانه 48 میلیون بار از سوی 460 شرکت حمل و نقلی مدیریت می‌شود و بیشترین انجمن‌های صنفی و کامیون‌داران در اصفهان است.

    فاضل افزود: بار در کشور ما نظیر مسافر آنی تولید نمی‌شود و صاحب کالا و مراکز بار مشخص است.

    مشاور علمی و فنی کانون کامیون‌داران کشور افزود: الکترونیکی کردن بارنامه از سال 90 در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساماندهی شد و بازارگاه‌های حمل جاده‌ای کالا هم در همین بستر فعال هستند؛ بنابراین مراکز بار و صاحبان کالا مشخص است.

    وی افزود: در حال حاضر صاحبان بار از نبود ناوگان، شرکت‌های حمل و نقلی از نبود راننده و راننده‌ها از نبود بار گله دارند که باید این  عناصر به یکدیگر متصل شوند که اگر همین اتفاق اولیه در ذات بازارگاه‌ها رخ دهد جریان حمل شفاف می‌شود.

    فاضل با تاکید بر اینکه سازمان راهداری باید توسعه بازارگاه‌ها را در دستور کار قرار دهد، گفت: بازارگاه‌ها قرار است راندمان شرکت‌های حمل و نقل را افزایش دهند.

    وی افزود: تاکنون 21359 بارنامه از طریق شرکت‌های حمل و نقلی و با نرم‌افزار باررسان صادر شده است.

    مشاور علمی و فنی کانون کامیون‌داران کشور تاکید کرد: بازارگاه‌ها قرار نیست سند حمل صادر کنند و مباحث قانونی حمل بار همچنان برعهده شرکت‌ها است.

    فاضل با اشاره به درخواست صدور مجوز کنسرسیوم سراسری حمل و نقل گفت: از سال گذشته تا امروز 109 هزار بار در سالن اعلان بار ما گذاشته شده است.

    وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش تردد یکسر خالی اضافه کرد: با توسعه بازارگاه‌های الکترونیکی حمل بار جاده‌ای‌ تلاش شده است ترددهای یکسر خالی 15 تا 18 درصد کاهش یابد و این موضوع حتی شامل ناوگان کامیونی تانکر و یخچال هم می‌شود.

    فاضل با اشاره به اینکه اعلام بار داخلی و بین‌المللی داریم، گفت: موضوع نرخ کرایه براساس تن‌کیلومتر را تدوین کرده‌‌ایم، ما کرایه پایه به اضافه تن کیلومتر را در نظر می‌گیریم و قیمت را به صاحب کالا پیشنهاد می‌دهیم ضمن آنکه امکان استعلام قیمت حمل کالا براساس تن کیلومتر وجود دارد؛ همه هزینه‌های ناوگان به دقت محاسبه شده است و راننده‌ها، صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقلی به لحظه به این نرخ‌ها دسترسی دارند.

    مشاور علمی و فنی کانون کامیون‌داران کشور تاکید کرد: در این سیستم صاحب بار باید حتما شرکت حمل و نقلی را مشخص کند و راننده با آن شرکت حمل و نقل تماس می‌گیرد و حتی اگر شرکت حمل و نقلی از سوی صاحب کالا مشخص نشد کنسرسیوم حمل و نقل نقش شرکت را برعهده می‌گیرد.

    وی با بیان اینکه اولین نرم‌افزار صدور بارنامه به صورت الکترونیک را با مجوز سازمان راهداری راه‌اندازی کردیم، گفت: ما بابت کرایه حمل درصدی دریافت نمی‌کنیم بلکه نظیر بسته‌های تلفن همراه بسته‌های پیشنهادی داریم.

    فاضل بیان کرد: در حال حاضر 348 هزار دستگاه کامیون در کشور وجود دارد و حدود 600 هزار راننده دارای کارت هوشمند داریم همچنین روزانه 115 هزار بارنامه در کشور صادر می‌شود و طبق ‌آمار سازمان راهداری سالانه 35 تا 45 درصد فرار بارنامه‌ای داریم که باید ساماندهی شود.

    مشاور علمی و فنی کانون کامیون‌داران کشور افزود: در این نرم‌افزار روزانه حداقل 11 هزار سفارش حمل بار ثبت می‌شود ‌و 474 شرکت صاحب بار حقیقی و 74 شرکت صاحب بار حقوقی فعال داریم و ثبت‌نام حتما با کد ملی انجام می‌شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو