فونیکسریمکسبهتام

با خودروهایی با پنل‌های خورشیدی آشنا شوید!

صنعت خودرو، تخت‌گاز به سمت فناوری

عصر خودرو- هیوندای فناوری جدیدی از خودرو سوناتا هیبریدی تولید کرده است که برای شارژ باتری آن از پنل‌های خورشیدی استفاده می‌کند.

صنعت خودرو، تخت‌گاز به سمت فناوری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹:۰۰
  • صنعت خودرو، تخت‌گاز به سمت فناوری
  • صنعت خودرو، تخت‌گاز به سمت فناوری

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، هیوندای این شرکت کره‌ای تولید خودرو می‌گوید  اگر این پنل خورشیدی برای 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد،  60درصد انرژی باتری این خودرو تامین می‌شود. در واقع با این پنل خورشیدی این خودو می‌تواند سالانه حدود 1300کیلومتر تردد کند. قرار است گزینه پنل خورشیدی را به طور اختیاری در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

خودرو با پنل خورشیدی؛ به محیط زیست کمک می‌کند؟

هیوندای می‌گوید در این خودروها با استفاده از انرژی خورشیدی، میزان بازدهی سوخت افزایش و میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن کاهش پیدا می‌کند.

اما برخی از کارشناسان مخالف این موضوع هستند، چراکه این سلول‌های خورشیدی به وزن و قیمت خودرو استفاده می‌کنند و شاید در دنیا واقعی باز هم میزان بازدهی آنها کاهش پیدا کند. به همین دلیل این شرکت خودروسازی قصد دارد تا در آینده پنل‌های خورشیدی تولید کند وزن آنها بسیار کم است.

قرار است این خودرو در آمریکا شمالی و کره به فروش برسد و هیوندای هیچ برنامه‌ای برای فروش آن در مناطق دیگر ندارد. اما هیوندای اولین شرکتی است که اینکار را انجام داده و شرکت‌های خودروسازی دیگر هم این اقدام را انجام داده‌اند و حتی در خودرو برقی کارما رورو انرژی خود را انرژی خورشیدی تامین می‌کند.

خودرو خورشیدی؛ رویایی که واقعی می‌شود؟

استفاده از انرژی خورشیدی برای حرکت خودروها رویایی بود که ایده‌ای است که برای رهایی از آلودگی‌هوا و کاهش انتشارات گازهای گلخانه‌ای سال‌هاست شرکت‌های خودروسازی به دنبال محقق کردن آن هستند. همچنین در مقایسه با خودروهای برقی هم این نوع ماشین‌ها مزیت‌هایی دارند؛ دیگر نیاز نیست برای شارژ آن به دنبال محل‌های مخصوص شارژ خودرو بگردید.

به همین دلیل برای اولین بار در سال 1995 شرکت جنرال موتور خودروی 38 سانتی‌متری ایجاد کرد که انرژی آن از نور خورشید تامین می‌شد.

اما در چند سال اخیر بعد از اقداماتی که انجام شد برخی از دانشمندان اعلام کردند که داصلا ساخت خودرو خورشیدی که افراد به طور روزانه از آن استفاده کنند و هیچوقت آن را به طور برقی شارژ نکنند موضوعی غیر ممکن است.

جیانیاکومو میناک استاد دانشگاه بولونیا در این رابطه به سایت وایرد گفت: «این خودروها مدعی می‌شوند که می‌توانند از طریق سلول‌های خورشیدی 860 وات انرژی تولید کنند، این 1.15 اسب بخار است، در حالی که کل قدرت این خودرو 122 اسب بخار است.»

در واقع برای جبران 120 اسب بخار دیگر افراد مجبور هستند که ماشین خود را شارژ کنند، موضوعی که نشان می‌دهد خودرو آنها بیشتر برقی است تا خورشیدی.

شاید اگر شما خودروتان را 8 ساعت هنگامی که در محل کار هستید زیر نور خورشید قرار بدهید بتوانید از آن برای بازگشت به خانه استفاده کنید، اما این موضوع به 8 ساعت تابش مستقیم آفتاب نیاز دارد اتفاقی که شاید هیچ زمانی رخ ندهد.

سال نوری؛ خودرویی که همه معادلات را به هم می‌زند

اما حالا استارت‌آپ هلندی سال خورشیدی، یک خودرو خورشیدی به همین اسم تولید کرده که همه معادلات را به هم زده است. به ازای هر ساعت شارژ شدن این خودرو می‌تواند حدود 12 کیلومتر تردد کند. این میزان برای تردد روزانه افراد کافی است.

لکس هفسلوت، مدیرعامل این شرکت در این رابطه توضیح داد:‌«احتمالا در تابستان‌های هلند شما بتوانید بدون نیاز به شارژ کردن برای 2 ماه از سال نوری استفاده کنید. ه این در شرایطی است که شما به اندازه متوسط از خودرو خود استفاده کنید.»

در واقع این شرکت معادله سخت خودروهای خورشیدی را با افزایش بازدهی باتری و پنل‌های خورشیدی حل کرده است.

این خودرو قرار است در سال 2021 وارد مرحله فروش بشود، با قیمتی حدود 150هزار یورو. این قیمت زیاد سال نوری موضوعی است که نشان می‌دهد هنوز رویای استفاده از خودروهای خورشیدی به طور کامل واقعی نشده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو