فونیکسریمکسبهتام

شیر فرانسوی، متولدِ ایران را بیشتر بشناسیم

عصر خودرو - پس از برجام خودروسازان مختلفی از نقاط مختلف دنیا به‌صورت رسمی وارد بازار ایران شدند که پژو یکی از آن‌ها بود.

شیر فرانسوی، متولدِ ایران را بیشتر بشناسیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵:۰۰
  • شیر فرانسوی، متولدِ ایران را بیشتر بشناسیم
  • شیر فرانسوی، متولدِ ایران را بیشتر بشناسیم
  • شیر فرانسوی، متولدِ ایران را بیشتر بشناسیم
  • شیر فرانسوی، متولدِ ایران را بیشتر بشناسیم
  • شیر فرانسوی، متولدِ ایران را بیشتر بشناسیم

به گزارش پایگاه خبری عصرخودرو درواقع هرچند که خیابان‌های کشور ما از دیرباز با انواع 405 و 206 و مشتقاتشان آشنا بود اما در طی این چند سال (حدفاصل اواخر دهه 70 شمسی تا اواسط دهه 90) به‌جز تعداد محدودی 407، محصولات جدیدتر پژو را در بازار ایران نداشتیم. اما جوینت ونچر رسمی «ایکاپ» که بین ایران‌خودرو و پژو شکل‌گرفته بود، بازی را عوض کرد و این شرکت در ابتدای امر باعرضه سه محصول 301، 508 و 2008 که دو مورد اولی به‌صورت وارداتی و سومی به شکل مونتاژ داخلی به دست مشتری می‌رسیدند، بار دیگر آتش پژو را در کشورمان روشن کرد.
داستان تولید 301
قرار بود پس از عرضه تعداد محدودی 301 مدل 2016، نسخه فیس لیفت این خودرو در کنار 2008 داخل ایران مونتاژ شود اما با خروج امریکا از برجام و بدعهدی شرکت‌های خودروسازی همچون پژو، نه‌تنها این مهم حاصل نشد بلکه ایکاپ برای انجام تعهداتش درزمینهٔ تحویل 2008ها نیز به مشکل خورد. جلسات متعددی برای بازگشت پژو به کشور و ادامه روند برنامه‌ریزی‌شده تشکیل شد اما درنهایت پژو به تبعیت از رفتارهای خصمانه امریکا، بار خود را بست و ایران‌خودرو ماند و تعهداتش به مشتریان و برنامه‌های مونتاژ 301 به‌عنوان یک سدان مدرن و خوش قیمت که عملی نشد. اما خودروساز داخلی ساکن نماند و با برنامه‌ریزی، به‌کارگیری توان فنی و علمی داخلی و با اتکا به ظرفیت تأمین حدود 300 قطعه ساز داخلی، خط تولید آزمایشی 301 را با 60 درصد داخلی سازی که به‌زودی به عمق 80 درصد هم خواهد رسید، افتتاح کرد. طبق اعلام هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، خط بدنه سازی 301 با ظرفیت 301 دستگاه در ساعت از 24 ربات بهره می‌برد و برای نخستین بار در صنعت خودروی کشور در این بخش از تکنولوژی جوشکاری لیزر و CMT استفاده‌شده است. ضمن این‌که این محصول با ظرفیت اولیه 10 هزار دستگاه در سال بر روی خط تولید خواهد رفت که در ادامه این عدد به 100 هزار و درنهایت 250 هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت. برای راه‌اندازی و توسعه خط تولید 301 تاکنون 60 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده و قرار است که ایران‌خودرو از پلت فرم این خودرو در محصولات جدیدتر دیگری نیز استفاده کند.

گریزی به 301 ایرانیزه
نمونه‌های وارداتی پژو 301 که در زمان برقراری برجام وارد بازار ایران شدند همگی از پیشرانه EC5 به همراه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک بهره می‌برند. این پیشرانه که درواقع نمونه ارتقا یافته همان TU5 خودمان است، ازنظر قدرت، در حدود 10 اسب بخار قوی‌تر از نسخه پایه عمل می‌کند و به‌طورکلی موتور و گیربکس این خودرو در قیاس با TU5 و گیربکس اتوماتیک AL4 که روی 207آی اتوماتیک و 206 تیپ5 دیده می‌شود، عملکردی بسیار بهتر دارد. اما ایران‌خودرو در نظر دارد 301 تولید خودش را در سه تیپ متفاوت به بازار عرضه کند که دو تیپ اولیه از گیربکس دستی و گران‌ترین تیپ از گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد. ضمن این‌که نسخه دنده دستی تیپ پایه از رینگ فولادی به همراه قالپاق، شیشه‌بالابرهای ردیف عقب و آینه‌های دستی و به‌طورکلی امکانات پایه بهره می‌برد و دو تیپ بالاتر امکانات بیشتری مثل رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچ، سیستم ترمز ABS به همراه ESP، دیلایت و... برخوردارند. ضمن این‌که ترمزهای عقب کاسه‌ای، کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع دستی و مواردی از این قبیل، ازجمله تفاوت‌های 301 ایرانیزه با نسخه وارداتی 2016 هستند.

نویسنده:معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو