فونیکسریمکسبهتام

قطعه‌سازان:

خودروسازان را نمی‌خریم

عصر خودرو- اعلام قطعه‌سازان مبنی‌بر نخریدن سهام ایران خودرو و سایپا در کنار تکذیب افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و افت تولید، از جمله اخبار مهم خودرویی این هفته بودند که آنها را مرور کرده‌ایم.

خودروسازان را نمی‌خریم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، اعلام خبر قطعه‌سازان برای نخریدن باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، از جمله اخبار مهم این هفته بود. پس از آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال 99 واگذار خواهد شد، گمانه‌زنی‌ها به سمت قطعه‌سازان به‌عنوان مشتریان جدی این سهام رفت. بر این اساس عنوان شد که دو ابرقطعه‌ساز کشور به جد خواستار تصاحب باقی‌مانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا هستند و حتی جنگ و جدل‌های اخیر میان آنها نیز ریشه در همین ماجرا دارد. با این حال، هر دو قطعه‌ساز بزرگ اعلام کردند قصدی برای خرید سهام خودروسازان نداشته و مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها از مخالفت خود با واگذاری سهام به قطعه‌سازان صحبت به میان آورد. اعلام ابرقطعه‌سازان کشور مبنی‌بر نخواستن و نخریدن سهام خودروسازان اما در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، با جدی‌تر شدن واگذاری در سال آینده، ‌قطعه‌سازان به احتمال فراوان در اول صف خرید سهام خواهند ایستاد و ممکن است در قالب شرکت‌های جدید، سهام موردنظر را خریداری کنند.
    مانع بزرگ خصوصی‌سازی خودروسازان

    همزمان با اعلام قطعه‌سازان مبنی‌بر نخریدن سهام خودروسازی، مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز شرط اصلی فروش باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد. محمود قامت اواسط هفته با بیان اینکه مهم‌ترین مانع برای واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا، در وثیقه بودن این سهام است، تاکید کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی دولت، سهام خود در ایران‌خودرو و سایپا را در وثیقه بانک‌ها قرار داده است. وی آب پاکی را روی دست متقاضیان خرید سهام خودروسازان ریخت و عنوان کرد برای واگذاری دو شرکت مورد نظر، باید وثایق دیگری جایگزین و سهام آنها فک رهن شود.
    افزایش قیمتی که تکذیب شد

    اما یکی دیگر از داغ‌ترین اخبار این هفته، اعلام افزایش قیمت رسمی محصولات ایران‌خودرو بود که البته مسوولان این شرکت به سرعت آن را تکذیب کردند. اواسط هفته خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه ایران‌خودرو قیمت چهار محصول خود شامل دنا پلاس، پژو 206، رانا و پارس را افزایش داده است. پیرو انتشار این خبر اما روابط عمومی ایران خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این شرکت هیچ‌گونه اعلام افزایش قیمتی طی روز‌های اخیر نداشته است. در این اطلاعیه عنوان شد که با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به علت به‌وجود آمدن ایراد نرم‌افزاری، تعداد اندکی از دعوتنامه‌های ارسالی با قیمتی مغایر با نرخ مصوب صادر شده که این تعداد دعوتنامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد.
    تداوم روند نزولی تولید

    این هفته اما افت‌و‌خیز تولید خودروهای سواری نیز اعلام و مشخص شد ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو چهار ماه امسال را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با روندی نزولی پشت‌سر گذاشته‌اند. گزارش‌های ارائه‌شده به بورس نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها طی  این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع حدود 26 درصد افت داشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو