فونیکسریمکسبهتام

فک رهن؛ مهم‌ترین شرط واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا است

عصر خودرو- مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی گفت: مهم‌ترین شرط برای واگذاری دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا، فک رهن سهام آنهاست که فعلا در وثیقه بانک‌ها قرار دارد.

فک رهن؛ مهم‌ترین شرط واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، محمود قامت مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی   در مورد مهم‌ترین موانع واگذاری دو شرکت خودروساز ایران‌خودرو و سایپا گفت: مطابق مصوبه هیات واگذاری در تاریخ 4 خرداد 98 قرار شد باقی‌مانده سهام دولت در دو خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو مانند 16 شرکت بورسی و فرابورسی دیگر واگذار شود، اما برای عملیاتی شدن این واگذاری باید آمادگی‌هایی در این دو شرکت انجام شود.

    وی مهم‌ترین مانع برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا را این‌گونه عنوان کرد که سهام این دو شرکت در وثیقه بانک‌ها قرار دارد و مالک این سهام که دولت است و وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی دولت، سهام خود در این دو خودروساز را در وثیقه بانک‌ها قرار داده و برای واگذاری دو شرکت، باید وثایق دیگری را جایگزین و سهام این دو شرکت را فک رهن کند.

    * سهم دولت در ایران خودرو 14 و در سایپا 14 درصد

    به گفته قامت، سهام دولت در دو کارخانه خودروسازی به صورت مدیریتی است و کنترلی نیست؛ یعنی اگر کسی این سهام را خریداری کند، می‌تواند یک صندلی هیات مدیره را در اختیار گیرد، اما نمی‌تواند مدیرعامل انتخاب کند. سهام دولت در سایپا 17 درصد و در ایران‌خودرو 14 درصد به صورت سهام مدیریتی و غیرکنترلی باقی مانده است.

    مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سهام دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا بورسی است، گفت: البته طبق ضوابط بورس وثیقه قرار دادن سهام یک شرکت یک رویه جاری است و همه سهام‌داران دولتی و  غیردولتی می‌توانند اوراق بهادار خود را به عنوان وثیقه وام بانک‌ها قرار دهند، اما اکنون وزارت صنعت برای واگذاری سهام دولت، حتما باید اول این سهام را فک رهن کند و سپس مزایده این سهام از طریق بورس برگزار شود.

    به گفته قامت، تمام 17 درصد سهم دولت در سایپا هم‌اکنون در وثیقه بانک‌ها قرار دارد، اما در مورد ایران‌خودرو حدود 4 درصد از 14 درصد باقیمانده سهام دولت در وثیقه بانک قرار دارد، اما نمی‌دانیم وام‌هایی که این سهام به عنوان وثیقه قرار داده شده چند ساله است و خود مالک؛ یعنی وزارت صنعت باید این سهام را فک رهن کند.

    قامت درباره گفته وزیر صنعت و معدن که باید دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا بخشی از شرکت‌های زیر‌مجموعه‌ خود را واگذار کنند، گفت: طبق مصوبه هیات واگذاری باقیمانده سهام دولت در سایپا 17 درصد و ایران‌خودرو 14 درصد است که باید از طریق بورس عرضه شوند، اما اینکه خود دو شرکت اموال و دارایی مازاد خود را چگونه بفروشند، اطلاعی ندارم و وزارت صنعت در مورد آن تصمیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

    وی همچنین در مورد سقف زمانی واگذاری دو خودروساز گفت: هیات واگذاری زمان مشخص نکرده و فقط ظرفیت قانونی را ایجاد کرده است که دولت بتواند سهام خود در این دو شرکت را واگذار کند و فرایند اجرایی بستگی به حل مشکلات دو شرکت دارد و بسته به هماهنگی بین وزارت صنعت، سازمان خصوصی‌سازی و بورس دارد.

    * واگذاری شرکتهای دولتی به صورت بلوکی و یکجا

    قامت در برابر این پرسش که چرا هیات واگذاری برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در 18 شرکت بزرگ قید کرده به صورت بلوکی، نقدی و یکجا واگذار شود، گفت: این سیاست هیات واگذاری است که مصوب کرده و سازمان خصوصی‌سازی فقط مجری مصوبه هیات واگذاری است.

    وی اضافه کرد: تاکنون از 18 شرکت قابل واگذاری 7 شرکت به صورت آگهی روزنامه اعلام شده و از 7 شرکت 5 شرکت طبق ضوابط بورس تاریخ عرضه آن در بورس و فرابورس مشخص شده که زمان عرضه 3 شرکت فرا رسید که تاکنون به فروش و واگذاری نرسید و زمان عرضه پالایش نفت تهران 9 مرداد و پالایش نفت اصفهان 12 مرداد سال جاری مشخص شده است که البته هنوز نتیجه این واگذاری مشخص نیست و باید در بورس و فرابورس عرضه شوند.

    مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: عرضه پالایش نفت تبریز و بندرعباس در بورس هنوز مشخص نشده‌اند.


    ایران خودرو و سایپا در فهرست بنگاههای قابل واگذاری سازمان خصوصی سازی

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو