فونیکسریمکسبهتام

عضو شورای عالی بیمه مطرح کرد:

تهیه فرمول جدید برای محاسبه خسارت خودروهای غیرمتعارف

عصر خودرو- عضو شورای عالی بیمه با اشاره به ابطال فرمول بیمه مرکزی در خصوص نحوه محاسبه پرداخت خسارت به خودروهای غیرمتعارف توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری گفت: باید فرمول دیگری در این رابطه تهیه شود.

تهیه فرمول جدید برای محاسبه خسارت خودروهای غیرمتعارف
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایبِنا، هیات عمومی دیوان عدالت اداری خردادماه فرمول بیمه مرکزی در خصوص نحوه محاسبه پرداخت خسارت به خودروهای غیرمتعارف را غیرقانونی اعلام و آن را ابطال کرد. براساس تبصره 3 ماده 8  قانون بیمه اجباری خسارات وارد بر شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395 خسارت مالی دارندگان وسایل نقلیه در حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت «متناظر» وارده به گرانترین خودروی متعارف قابل جبران خواهد بود. براین اساس خودروها به طور کلی به دو دسته «متعارف» و «غیرمتعارف» تقسیم بندی شده اند که برای مثال امسال قیمت خودروهای متعارف کمتر از 180 میلیون تومان (نصف دیه مرد مسلمان در سال 98) و خودروهای غیرمتعارف نیز بالاتر از این رقم است که خسارت خودروهای متعارف به طور کامل قابل جبران است و خسارت خودروهای نامتعارف بر اساس قاعده تناظر تا سقف نصف دیه مرد مسلمان توسط مقصر و شرکت بیمه مربوطه جبران می شود.

    در این رابطه حسین کریم خان زند در گفت و گو با ایبِنا درباره ابطال فرمول بیمه مرکزی در خصوص محاسبه خسارت خودروهای غیرمتعارف توسط دیوان عدالت اداری اظهار داشت: قانون بیمه شخص ثالث درباره نحوه محاسبه خسارت خودروهای غیرمتعارف وارد جزییات نشده و حتی اعلام نکرده است که منظور از «خودروی متناظر» چیست و چگونه باید «تناسب» را محاسبه کرد.

    کریم خان زند ادامه داد: در حال حاضر گروهی از کارشناسان خودرو در صنعت بیمه در کمیته خودروی سندیکای بیمه گران در حال کار بر روی ابطال فرمول بیمه مرکزی و پیشنهادات جایگزین برای آن هستند.

    مدیرعامل بیمه نوین تصریح کرد: شرکت های بیمه موظف به رعایت قانون هستند. به همین دلیل شورای عالی بیمه باید فرمول دیگری را تهیه کند تا شرکت ها در محاسبه خسارت خودروهای غیرمتعارف بدانند که منظور از خودروی متناظر چیست و چگونه باید خسارت وارد شده را محاسبه کنند.

    عضو شورای عالی بیمه درباره اینکه تا زمان تدوین فرمول جدید برای این موضوع، خسارت وارد شده به این دسته از خودروها چگونه باید محاسبه شود و میزان تعهد شرکت ها برابر بیمه گذاران ثالث چه قدر است، نیز گفت: شرکت های بیمه در حال حاضر بیشتر از سقف خسارت بیمه نامه خریداری شده در بیمه شخص ثالث بیمه گذاران درباره این موضوع متعهد نیستند. فعلا ناچار هستیم با این روش رفتار کنیم تا شورای عالی بیمه مصوبه دیگری در این زمینه داشته باشد.

    بر اساس «قاعده تناظر»  موضوع تبصره 3 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث درصورتی که فرضاً در یک حادثه رانندگی، چراغ ماشین یک خودروی نامتعارف آسیب ببیند قطع نظر از اینکه قیمت آن چقدر است، هزینه تعویض یا تعمیر چراغ گرانترین خودروی متعارف (برای امسال  خودرو 180 میلیون تومانی) به مالک خودرو پرداخت خواهد شد و کلاً سقف تعیین شده برای از بین رفتن کامل یک خودروی نامتعارف در هر سال نصف دیه مرد مسلمان در ماه حرام آن سال است.

    در حال حاضر علیرغم ابطال بند 2 ماده 1 و ماده 2 دستور العمل همچنان مفاد تبصره های 3 و 4 و 5 ماده 8 قانون در نتیجه پرداخت خسارت بر اساس قاعده تناظر پابرجاست و سقف خسارت پرداختی به خودروهای غیرمتعارف در حوادث رانندگی معادل نصف دیه مرد مسلمان در ماه حرام خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو