فونیکسریمکسبهتام

بررسی و مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و سایپا رهام؛

نبرد پیش از تولد

عصر خودرو - تولید خودروهای با برند بومی در کشور ما رسماً از سال ۱۳۸۰ و با معرفی سمند آغاز شد. از آن زمان تاکنون روند توسعه محصولات بومی ( اصطلاحاً خودروهای ملی )، هرچند آهسته اما پیوسته بوده و هم‌اکنون، دو خودروساز بزرگ کشور، سبد نسبتاً متنوعی از خودروهای با برند خودشان را روی خط تولید دارند.

نبرد پیش از تولد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، خودروهای ملی در آغاز راه خود با توجه به محدود بودن بازار کشور، رقبای چندانی را پیش روی خود ندیده و به‌راحتی آمار فروش بالایی را ثبت می‌کردند اما در دهه 90 شمسی، حضور چینی‌ها باعث شده تا معادلات بازار کمی به هم بریزد و محصولات چشم‌بادامی‌ها، به لطف ظاهر بهروز، آپشن های متنوع و قیمت رقابتی، کار را برای همکلاسان ایرانی خود سخت کنند. ازاین‌رو، خودروسازان ایرانی در سال‌های اخیر سعی داشته‌اند تا محصولات قدیمی خود را مطابق سلیقه خریداران بهسازی کرده و حتی خودروهایی کاملاً جدید طراحی و عرضه کنند. با ذکر این مقدمه و در شرایطی که صنعت خودرو کشور روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد؛ به سراغ بررسی و مقایسه دو خودرو جدید ایرانی رفته‌ایم که ازنظر طراحی و فناوری، یک گام روبه‌جلو برای خودروسازان ایرانی محسوب شده و در صورت مساعد بودن شرایط در آینده نزدیک پا به خیابان‌ها خواهند گذاشت. پس با مقایسه دنا پلاس اتوماتیک با سایپا رهام با ما همراه باشید...
طراحی

دنا پلاس را می‌توان حاصل تلاش طراحان ایران‌خودرو برای بخشیدن هویت جدید و مستقل از سمند به خودرو و نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به طرح‌های روز دنیا محسوب کرد. ازاین‌رو، طراحان با تغییر مواردی همچون گرافیک چراغ‌های جلو و عقب، طرح آینه‌های جانبی و مهم‌تر از همه، دگرگونی کامل نمای جانبی و استفاده از خطوط بهروز در این نما، سعی داشته‌اند تا حد امکان، ردپای سمند را از چهره خودرو محو کرده و محصولی قابل‌رقابت با چینی‌های پرزرق‌وبرق خلق کنند که می‌توان گفت تقریباً در این امر موفق عمل کرده‌اند. نمای داخلی دنا پلاس نیز هرچند نسبت به دنا تغییری نداشته اما کماکان می‌توان آن را جذاب دانست. البته ایراداتی همچون ابعاد کوچک رینگ چرخ‌ها و عدم هماهنگی خطوط شکسته نمای جلو با خطوط نرم نمای عقب را می‌توان به طراحی دنا پلاس وارد کرد اما درمجموع با در نظر گرفتن سلیقه خریداران ایرانی، بایستی نتیجه طرح را قابل‌قبول دانست. در مقابل سایپا رهام راداریم که برخلاف دنا پلاس بر روی یک پلت فرم جدید طراحی‌شده است. آنچه بیشتر از هر چیز در طراحی رهام دیده می‌شود؛ هماهنگی بسیار خوب خطوط است که باعث شده تا نتیجه کار برای بیننده، چشم‌نواز باشد. در کنار این مورد، طراحان سایپا سعی در بخشیدن یک چهره پرهیبت و عضلانی به خودرو داشته‌اند که وجود مواردی همچون جلوپنجره بزرگ، خطوط برآمده روی کاپوت و حتی خطوط روی سپر عقب، گواه این مدعاست. کابین رهام نیز هرچند ساده و کم هیجان اما هماهنگ و چشم‌نواز طراحی‌شده و نمی‌توان ایراد خاصی را به آن وارد دانست.
مشخصات فنی
دنا پلاس اتوماتیک بنا بر مشخصات مندرج در وب‌سایت رسمی ایران‌خودرو، ازنظر پیشرانه تفاوتی با دیگر محصولات خانواده دنا نداشته و با همان پیشرانه نام‌آشنای EF7 وارد بازار خواهد شد. پیشرانه مذکور با حجم 1.65 لیتر حداکثر قدرت برابر 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 157 نیوتن‌متر را تولید کرده و بااتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف 7.9 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفرتا صد 13.5 ثانیه و حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت را برای دنا پلاس به ارمغان می‌آورد. در مورد پیشرانه سایپا رهام اوضاع کمی پیچیده بوده و در ابتدا سایپا اعلام کرد که این خودرو با پیشرانه BM16 برلیانس وارد بازار خواهد شد اما با تشدید تحریم‌ها و دشوار شدن همکاری سایپا با برلیانس شاید تأمین این پیشرانه چندان راحت نباشد و ازاین‌رو، زمزمه‌هایی مبنی بر جایگزینی پیشرانه مذکور با پیشرانه EF7 و یا حتی M15 ( پیشرانه مورداستفاده در خانواده تیبا، ساینا و کوئیک ) شنیده می‌شود البته این زمزمه‌ها هنوز در حد شایعه بوده و در وب‌سایت رسمی سایپا، کماکان پیشرانه رهام همان BM16 اعلام‌شده است بنابراین ما نیز مشخصات این پیشرانه را ذکر خواهیم کرد. این پیشرانه 1.65 لیتری با حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 154 نیوتن‌متر، بااتصال به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را برای این پسر خوش‌تیپ سایپا به ارمغان می‌آورد. درمجموع با توجه به نزدیکی مشخصات فنی دو خودرو مذکور با یکدیگر، به نظر می‌رسد که رقابت جذاب و پایاپایی را در بخش فنی شاهد باشیم که البته برای اعلام نظر نهایی بایستی تا زمان به بازار آمدن خودروها صبر کرده و ببینیم هرکدام در عمل چه توانایی‌هایی دارند.
امکانات رفاهی و ایمنی

aghaye Asadi, [21.07.19 15:38]
دنا پلاس اتوماتیک بنا بر اعلام ایران‌خودرو با تجهیزاتی مثل سیستم چندرسانه‌ای مجهز به مانیتور لمسی، بلوتوث و نویگیشن ( GPS )، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کروز کنترل، دیلایت، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین دید عقب، ستون فرمان جمع شونده ( تلسکوپی )، سانروف ( به‌صورت سفارشی )، سیستم ترمز ABS+EBD ، 2 عدد ایربگ و .... وارد بازار خواهد شد که لیست راضی‌کننده‌ای به نظر می‌رسد اما نسبت به نمونه‌های اولیه دنا پلاس، شاهد حذف ایربگهای جانبی از روی خودرو هستیم. در مقابل، سایپا اعلام کرده که رهام در 5 رده تجهیزاتی مختلف به بازار عرضه خواهد شد که در فول‌ترین تیپ ( سوپر لوکس ) شاهد امکاناتی همچون سیستم چندرسانه‌ای با مانیتور 10 اینچی لمسی مجهز به سیستم‌عامل اندروید، تهویه مطبوع اتوماتیک، کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، فرمان کمکی برقی حساس به‌سرعت، آینه‌های جانبی تاشو برقی، سیستم هشداردهنده نقاط کور، حس‌گر پارک عقب، حس‌گر فشار باد لاستیک‌ها ( TPMS )، سیستم ترمز ABS+EBD ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESC )، 6 عدد ایربگ و... هستیم که لیست بسیار بلندبالایی به نظر رسیده و برتر از رقیب ایران خودرویی است اما ذکر این نکته ضروری است که با توجه به شرایط تحریمی که این روزها صنعت خودرو کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ به‌احتمال‌قوی در نمونه نهایی شاهد حذف برخی امکانات مانند ESC ، هشداردهنده نقاط کور و ایربگهای جانبی و پرده‌ای باشیم.
سخن پایانی

درمجموع می‌توان گفت که در شرایط دنیای پررقابت امروزی و درحالی‌که شاهد محبوبیت روزافزون خودروهای فول آپشن مجهز به گیربکس اتوماتیک در بازار کشورمان هستیم؛ بایستی تولید خودروهایی مثل دنا پلاس اتوماتیک و رهام را به فال نیک گرفت و آن را گامی روبه‌جلو برای خودروسازان ایرانی محسوب کرد که می‌تواند برگ برندهای برای صنعت خودرو کشور در برابر مهم‌ترین رقیب این روزهای آن یعنی چینی‌ها باشد. امیدواریم که شرایط برای خودروسازان کشور هرچه زودتر به حالت عادی برگشته و این محصولات جدید با فناوری روز و قیمت رقابتی به دست مشتریان برسد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط