فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل فولاد مبارکه در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت مطرح کرد:

تولید ورقه‌های جدید خودرو با احداث بخش نورد گرم

عصر خودرو- مدیرعامل فولاد مبارکه در این نشست گفت: دو بحث اصلی در خصوص این شرکت مربوط به احداث بخش نورد گرم و تامین مواد اولیه است.

تولید ورقه‌های جدید خودرو با احداث بخش نورد گرم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش ، در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان که با حضور اکثریت سهامداران در سالن نگین سپاهانشهر برگزار شده بود، سهامداران ضمن تایید صورتهای سال مالی منتهی به 1397/12/29 این شرکت، روزنامه‌های صمت و دنیای اقتصاد و تعادل را به عنوان روزنامه رسمی کثیرالانتشار اگهی و اطلاعیه‌های شرکت انتخاب کردند و با تقسیم سود ریالی برای هر سهم موافقت کردند.در این نشست همچنین موافقت صاحبان سهام فولاد مبارکه با پرداخت ما به تفاوت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان فولاد مبارکه در مجمع عمومی مهم 150 میلیارد تومان اعلام شد.

    حمیدرضا عظیمیان، در خصوص وضعیت سهم این شرکت در بازار گفت: سهم فولاد مبارکه از بازار 54.5 درصد بوده است. در سال 97 فروش محصولات فولادی 6 میلیون و 715 هزار تن بود که حدود 273 هزار تن کمتر از سال 96 است و دلیل آن به مهر ماه سال گذشته مربوط می‌شود که در تحریم قرار گرفتیم. بخشی از صادرات کم شد و این کاهش‌ها را در تولید ایجاد کرد و فروش محصولات به خارج از کشور صورت نپذیرفت. از لحاظ ریاضی علی‌رغم این که 273 هزار تن کمتر فروش داشتیم اما فروش ما در سال 96 رقم 158 هزار میلیارد بوده که در سال 97 به بیش از 23 هزار میلیارد رسیده است. در نتیجه 48 درصد رشد ریالی فروش را داشتیم. علی‌رغم این که حدود 32 درصد کاهش فروش در بخش صادرات داشتیم ولی با توجه به تغییرات در قیمت‌ها 2 درصد افزایش فروش در صادرات داشتیم.

    رصد دقیق مدیران شرکت نسبت به هزینه‌ها

    وی ادامه داد: در موضوع سودآوری شرکت درآمدهای عملیاتی از 20 هزار به 30 هزار میلیارد تومان رسیده است. سود عملیاتی گروه از 75 هزار به 150 هزار میلیارد رسیده است. معمولا شرکت‌های وابسته سود شکرت اصلی را می‌خورند و فعالیت گروه پایین خواهد آمد. در سال 96 سود خالص از 22 به 36 درصد رسیده است. شرکت‌های گروه ما تلاش و کار خوبی را انجام می‌دهند. مدیران شرکت در فولاد مبارکه رصد دقیقی نسبت به شرکت‌های گروه، هزینه‌ها و درآمدها داردند. شرکت‌های گروه در واقع ارزش افزوده برای فولاد مبارکه می‌آورند.

    مشکلات افزایش نرخ الکترود گرافیتی

    عظیمیان در رابطه با افزایش هزینه‌های تولید اظهار کرد: حاشیه سود عملیاتی شرکت با 20 درصد افزایش از 42 به 50 درصد رسیده است و حاشیه سود خالص از با 37 درصد رشد از 38 درصد به 52 درصد رسیده است. ما با یک سری موارد نظیر پایین نگه داشتن هزینه‌ها و استفاده از معافیت‌های مالیاتی سال گذشته در افزایش سرمایه توانستیم بیش از 500 میلیارد تومان از معافیت مالیاتی استفاده کنیم. در حوزه سودآوری جمع هزینه‌های ساخت 64 درصد در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش داشته است. این به خاطر افزایش نرخ سنگ، گندله، کنسانتره و هزینه بسیار زیاد سربار الکترود گرافیتی بوده است. متاسفانه از ابتدا الی انتهای سال 97 تغییرات نرخ الکترود از حدود 5 هزار یورو بر تن به نزدیک 16 الی 17 هزار یورو بر تن رسید. در مقطعی هزینه زیادی برای تامین الکترود از خارج صرف کردیم اما شرکت سعی کرد علی‌رغم افزایش نرخ این کالای استراتژیک فعالیت متوقف نشود.

    وی در مورد بازدهی فولاد مبارکه برای سهام‌داران به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: بازدهی شرکت برای تمامی سهام‌داران بسیار خوب بوده است و در حوزه مدیریت دارایی و نحوه تامین مالی اگر نگاه کنیم گردش دارایی‌ها 6 درصد افزایش داشته است. در بازار به خاطر این که در تیر ماه افزایش شدید نرخ ارز داشتیم باعث شد هیجان زیادی به بازار وارد شود و ما مجبور شویم بخش زیادی از خریدها را نقدی انجام دهیم. ما هم با کسانی که از آنها طلبکار یا به آنها بدهکار هستیم سال 97 را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

    چالش‌های اساسی فولاد مبارکه

    مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در خصوص چالش‌های اساسی این شرکت گفت: فولاد مبارکه همواره مانند 30 سال گذشته اگر بتواند طرح‌های توسعه هم به کمک دولت هم سهام‌داران انجام دهد خود را در اوج حفظ خواهد کرد. فولاد مبارکه خواهد توانست برای کشور، مردم و سهام‌داران ارزش افزوده به وجود آورد. تمامی فولادسازان درحال‌حاضر با چالش تامین مواد اولیه مواجه هستند که چالش اصلی محسوب می‌شود. این موارد شامل سنگ آهن، کنسانتره، گندله و... می‌شود کشور به خاطر عدم فروش نفت و مشکلات ارزی دریچه صادرات را به روی همه باز کرده است. این صادرات باعث شده که به ما کمتر خوراک داده شود. در جمع شورای معاونان به این نتیجه رسیدیم که ما خود را به صورت مستقیم به معدن وصل کنیم. لذا به دنبال این هستیم که نقطه وابستگی و ضعف فولاد مبارکه را حل کنیم. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که در بخش‌های معدن سرمایه‌گذاری کنیم و خود را از این وابستگی رها کنیم.

    ساخت ورقه‌های جدید با احداث بخش نورد گرم

    وی در خصوص ساخت ورقه‌های جدید اظهار کرد: نکته دومی که در راس پروژه‌ها قرار دارد این است که درحال‌حاضر نزدیک به 3 الی 5 میلیون تن از تولیدی که داریم به صورت خام‌فروشی به بازار عرضه می‌کنیم و از سال 87 فولاد مبارکه به دنبال احداث نورد گرم بوده است. به دلیل تحریم‌ها اروپایی‌ها ما را تنها گذاشتیم. متاسفانه بخش نورد گرم احداث نشده است و اگر فولاد مبارکه این بخش را احداث کند سبد محصولاتش کامل خواهد شد و می‌تواند محصولات جدید را عرضه کند. ورقه‌های جدید به خصوص برای وزارت نفت در بخش گاز و نفت و همچنین در بخش خودروسازی ما می‌توانیم ورقه‌هایی که برای کاپوت و سقف خودرو استفاده می‌شود را تامین کنیم. این باعث می‌شود که کشور از خروج میلیون‌ها ارز جلوگیری کند.

    شرکتی در بورس بالاتر از ما نیست

    عظیمیان به بحث بورس و سهام این شرکت چنین پرداخت: شرکتی در بورس از ما بالاتر قرار ندارد و این مربوط به همراهی بخش‌های مختلف است. 55 هزار میلیارد سود توزیع نشده به سرمایه شرکت اضافه شد و قدرت بزرگی را ایجاد کرد. سهام افراد بسیار با ارزش است و اعداد و ارقام کاملا روشن است که مبارکه در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. مبارکه 45 درصد سهامش ارزش افزوده داشته و در مقایسه با بازدهی ارز و سکه شرایط مبارکه بهتر بوده است.

    اگر کسی که سهام مبارکه خرید همواره سود بیشتری داشته است. در طی 10 سال گذشته کسی که سهام مبارکه را داشته ارزش آن 44 برابر شده است. در پایان خرداد ماه ما بیش از 2 میلیون تن محصول تولید کردیم که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است. اطمینان می‌دهیم که افراد در مجموعه فولاد مبارکه علی‌رغم تمام مشکلات افزایش تولید داریم و همین فعالیت در بخش ریالی و حوزه فروش وجود دارد.

    ذخیره 3 ساله الکترود گرافیتی

    وی در پایان گفت: مجموعه مبارکه بیش از 25 هزار تن الکترود گرافیتی نیاز دارند و برای این که تولید ثابت باشد سازمان ایمیدرو دستور داده که ذخیره 3 ساله داشته باشیم. شرکت‌های معدنی هرچه افزایش سرمایه دهند در ان شرکت می‌کنند و علاقه‌مندیم مبارکه در این زمینه حضور داشته باشد. به عنوان نماینده هیات مدیره، شورای معاونان و مدیران در فولاد مبارکه به طور کاملا روشن عرض می‌کنم که اگر دشمن شدیدترین تحریم‌ها را اعمال کند تلاش می‌کنیم کمترین ضرر وارد شود و همواره باعث اقتدار کشور باشیم.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو