فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۲۵۳»

ازن خطرناک‌تر است یا ذرات معلق ؟

عصر خودرو- درحالیکه برخی کارشناسان معتقدند ازن آلاینده خطرناکی است مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست گفت: باتوجه به پایداری بیشترذرات معلق ۲.۵ میکرون در هوا، این آلاینده خطرناک‌تر از ازن است.

ازن خطرناک‌تر است یا ذرات معلق ؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست   با اشاره به اینکه ازن یک آلاینده ثانویه بوده و از آلاینده‌های شاخص شهرهای صنعتی به شمار می‌رود، گفت: این آلاینده در فصول گرم سال به خاطر وجود پیش‌سازهای آن ظاهر می‌شود.

    مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه منابع متحرک همچون خودروها و صنایع عامل افزایش این آلاینده هستند، اظهار داشت: این آلاینده با واکنش گاز نیتروژن و ترکیبات آلی فرّار در مقابل تابش شدید نور خورشید در روزهای گرم سال افزایش پیدا می‌کند.

    انصاری گفت: این آلاینده در حوالی ظهر و بعد از ظهر شدت پیدا می‌کند با ایجاد شرایط ابرناکی و کاهش تابش خورشید از بین می‌رود، بنابراین آلاینده خیلی پایداری نیست.

    وی با بیان اینکه در ساعات گرم روز با تشدید این آلاینده مواجهیم و باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در این زمینه باید توصیه‌های احتیاطی در زمان تابش شدید خورشید که این آلاینده غلظتش افزوده می‌شود به گروه‌های حساس (کودکان و سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و تنفسی) داشته باشد، تا از حضور بلندمدت در فضای آزاد خودداری کنند.

    مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست با اشاره به پایداری کمتر آلاینده ازن در مقایسه با آلاینده ذرات کمتر از دو و نیم میکرون گفت: از ابتدای سال جاری تنها 19 روز از سال این آلاینده باعث ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه افراد شده است.

    انصاری خاطرنشان کرد: البته این آلاینده هم می‌تواند همانند دیگر آلاینده‌ها تبعاتی داشته باشد.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش آلاینده ازن تنها در تهران اتفاق افتاده است، ابراز داشت: شهرهای دیگر همچون سنندج و بیرجند هم شاهد افزایش این آلاینده بوده‌اند. چراکه این آلاینده به دلیل تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در زمان تابش آفتاب با وجود آلاینده ناکس و ترکیبات آلی فرّار ایجاد می‌شود.

    مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست در پاسخ به این سؤال که آیا این آلاینده یک آلاینده جدید محسوب می‌شود، و چرا تا پیش از این اسم آن را نمی‌شنیدیم، گفت: این آلاینده در سال‌های پیش هم وجود داشته اما به دلیل بیشتر شدن سامانه‌های پایش هوا و سنجش دقیق‌تر آلاینده‌ها نام این آلاینده را بیشتر می‌شنویم.

    انصاری خاطرنشان کرد:با وجود بالغ بر 40 ایستگاه پایش کیفی هوا در تهران که آنالایزرهای عمدتا فعالی در پایش و سنجش آلاینده‌های هوای تهران دارند وضعیت مناسبی در سنجش کیفیت هوا در پایتخت داریم.

    وی با بیان اینکه در تمامی شهرهای بزرگ و صنعتی این آلاینده اندازه‌گیری می‌شود گفت: اما از آنجایی که عمده ایستگاه‌ها در مراکز استان‌ها و سایر شهرها به خاطر اولویت مشکلات گردوغبار به پایش پارامترهای ذرات معلق می‌پردازند، درباره افزایش غلظت ازن زیاد صحبت نمی‌شود.

    مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست افزود: مشکل افزایش غلظت ازن بیشتر در شهرهای صنعتی که پیش‌سازهایش موجود است ممکن است رخ دهد. اما به طور کلی آلاینده مهمتر ما در حوزه آلودگی هوا کماکان ذرات کمتر از 2.5 میکرون هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو