فونیکسریمکسبهتام

شکایت پلیس از شهرداری به کجا رسید؟

عصر خودرو- با وجود اینکه فرمانداری تهران اعلام کرد دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد غیر قانونی است اما شهرداری بر قانونی بودن آن تاکید دارد و همچنان عوارض را از شهروندان دریافت می‌کند. پلیس به دیوان عدالت شکایت کرد اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

شکایت پلیس از شهرداری به کجا رسید؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  همه چیز با یک پیامک شروع شد؛ پیامکی که نشان از ورود غیرقانونی خودرو در محدوده زوج و فرد و تعیین عوارض برای این تردد داشت.

    اعتراض وارده شاید در ابتدا بسان یک حرف ساده بود اما آنچه در پس این مسأله نهفته بود: « فقدان مبنای حقوقی برای دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد، ایجاد نارضایتی عمومی در بین شهروندان به علت تحمیل هزینه‌های اضافی و غیرمنطبق با حقوق مکتسبه رانندگان در استفاده از خودروهای شخصی، محدود کردن بهره‌مندی مردم از خودروی شخصی علیرغم پرداخت عوارض خودرو توسط مالکان وسایل نقلیه به صورت سالیانه به شهرداری و عدم انطباق تعدد جریمه یا ارتکاب یک تخلف بود».

    اخذ عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز در محدوده زوج و فرد تردد می‌کردند و نارضایتی شهروندان در این خصوص و ثبت این موضوع در سامانه فارس من، فارس را بر آن داشت تا پیگیری این مورد را در دستور کار خود قرار دهد.

    پلیس: اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است

    سرهنگ محمد ترحمی رئیس وقت اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در دوم اسفند 97 در پاسخ به این سوال که آیا اخذ عوارض از رانندگانی که به صورت غیرمجاز به محدوده طرح زوج و فرد  تردد می‌کنند قانونی است یا خیر، اظهار داشت: براساس بند یک صورتجلسه شماره 48 شورای حمل و نقل ترافیک مورخه 2 دی ماه 1396 مقرر شد در راستای مدیریت ترافیک و در اجرای ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ورود یا تردد همه وسایل نقلیه به استثناء وسایل نقلیه مجاز از ساعت 6:30 تا 19 در محدوده طرح ترافیک ممنوع بوده و در صورت تردد غیرمجاز مشمول پرداخت جریمه شوند.

    وی تصریح کرد: براساس صورتجلسه مذکور پرداخت عوارض تنها مشمول محدوده طرح ترافیک است نه طرح زوج و فرد.

    شورا حرف پلیس را تأیید کرد

    محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: دریافت عوارض د‌ر محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و شورا مصوبه‌ای د‌ر این خصوص ندارد.

    و‌ی با اعلام این مطلب که مصوبه شورا د‌ر خصوص محدوده طرح ترافیک است، تصریح کرد: در حال حاضر د‌ریافت هرگونه عوارض بر‌ا‌ی تردد د‌ر محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و مبنا ندارد.

    پای سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت به ماجرا باز شد

    سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در تاریخ 7 اسفند 97 درباره اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد اظهار داشت: متاسفانه شاهد بودیم افرادی که به محدوده طرح زوج و فرد وارد می‌شدند علاوه بر آنکه عوارض روزانه به مبلغ 45 هزار تومان به حساب‌شان ثبت می‌شد 20 هزار تومان از سوی پلیس جریمه می‌شوند.

    مهماندار تصریح کرد: در سال گذشته و در هنگام تصمیم‌گیری اصلا برای محدوده زوج و فرد عوارض تعیین نشد اما متاسفانه دوستان شهرداری از بند مصوبه برداشتی کردند که می‌توانند عوارض را در این محدوده نیز لحاظ کنند.

    این مقام ارشد پلیس تهران اعلام کرد: گرفتن عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و نهادهای مختلف در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند؛ از جمله بازرسی کل کشور، دیوان عدالت و دیگر نهادها؛ چرا که حق مردم در این خصوص مطرح است.

    شهرداری به چه استناد قانونی عوارض می‌گیرد؟

    سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، درخصوص اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد توسط شهرداری تهران، اظهار داشت: بنده باورم بر این است که نمی‌توانیم دو بار از افراد به دلیل ورود غیرمجاز پول بگیریم؛ یک بار به عنوان عوارض و یکبار با نام جریمه.

    وی گفت:البته ورود غیرمجاز به محدوده ممنوعه طبق قانون جریمه دارد که پلیس اعمال قانون را توسط دوربین‌ها انجام می‌دهد.

    فرمانده انتظامی پایتخت با بیان اینکه پلیس با اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد مخالف است تصریح کرد: ما نمی‌دانیم به استناد کدام ماده قانونی در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد از شهروندان عوارض دریافت می‌کنند؛ دوستان باید جواب بدهند که کدام ماده قانونی است و به ما هم آن ماده قانونی را اعلام کنند.

    مرغ  شهرداری یک پا دارد؛ دریافت عوارض قانونی است

    محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، اظهار داشت: افرادی که به صورت غیرقانونی در محدوده زوج و فرد تردد کرده اند باید عوارض پرداخت کنند.

    وی گفت: لایحه یک‌فوریتی در این باره به شورا ارائه کرده‌ایم که درصورتی که افراد عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند تا پایان سال اقدام به پرداخت کنند، هزینه اضافی از آنها دریافت نمی‌شود و اگر عوارض را پرداخت نکردند باید سال آینده 25 درصد اضافه پرداخت کنند و قرار است در این باره در شورا رأی‌گیری صورت گیرد.

    پورسیدآقایی در خصوص جریمه‌های پلیس برای ورود غیرقانونی به محدوده زوج و فرد گفت:‌این جریمه‌ها با  پلیس است، شهرداری فقط عوارض دریافت می‌کند.

    پیروز حناچی شهردار تهران نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر لایحه‌ای را که شورا تصویب کند قانونی و لازم‌الاجراست و درباره اخذ عوارض برای پلا‌ک‌های مخالف در زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام می‌شود.

    تیر خلاص فرمانداری به شهرداری تهران

    این اظهارنظرها بین پلیس و شهرداری ادامه داشت تا اینکه معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس به دعواها پایان  داد و اعلام کرد: اخذ عوارض زوج و فرد غیرقانونی است.

    غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران در این خصوص به فارس گفت: محدوده زوج و فرد در گذشته رایگان بوده و فقط برای محدوده طرح ترافیک باید مجوز اخذ می‌شود؛ بعد از آن محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم تعریف شد اما فرمانداری با هرگونه اخذ عوارض برای محدوده فوق مخالفت کرد؛ لذا طبق ماده 18 تخلفات راهنمایی و رانندگی و قانون رسیدگی به این تخلفات در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج و فرد راننده فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی شده و اخذ هرگونه عوارض از سوی شهرداری ممنوع است.

    وی درخصوص اینکه تکالیف مبالغ اخذ شده در این مورد چه می‌شود گفت: شورای اسلامی شهر باید این مطلب را مشخص کند که اگر خلافی اتفاق افتاده و مبالغی از شهروندان اخذ شده باید عودت داده و اعلام شود؛ تشخیص ا ین مطلب به عهده شورای شهر است و فرمانداری نظر نظارتی خود را اعلام می‌کند.

    97 تمام شد؛ تکلیف عوارض اخذ شده چه شد؟

    سال 97 با تمام اظهارات و نقل قول‌هایی که حواشی این موضوع پیش آمد در نهایت با شکایت پلیس از شهرداری تهران به پایان رسید.

    با آغاز سال 98 نیز هیچ خبری از بازگرداندن مبالغ عوارض اخذ شده غیرقانونی به مردم نشد تا آنکه پورسیدآقایی اولین اظهارنظر در این خصوص را در سال جدید مطرح کرد.

    پورسیدآقایی: پلیس شکایتش را پس گرفت

    دوم اردیبهشت سال جاری بود که پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از حل و فصل شکایت پلیس راهور از شهرداری تهران درخصوص ادعای اخذ غیرقانونی عوارض ورود به طرح زوج و فرد خبر داد.

    سردار هادیانفر: شکایت پلیس از شهرداری پابرجاست

    اظهارات و ادعای پورسید آقایی بلافاصله در گفت‌وگوی سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با خبرگزاری فارس رد شد؛ چراکه سردار هادیانفر اعلام کرد که شکایت پلیس از شهرداری پابرجا است و شکایت خود را پس نگرفته‌ایم.

    هاشمی: منتظر رأی دیوان هستیم

    محسن هاشمی در حاشیه صدوسی‌وهشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در دهم اردیبهشت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر شکایت به دیوان عدالت اداری ارسال شده و قرار است نظرات را همه به دیوان بفرستند و هر رأیی داده شود همه از آن استقبال و استناد کنند ما نیز منتظر رأییم.

    عوارض زوج و فرد در انتظار رأی دیوان عدالت است

    حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری کشور در 10 تیر در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی فارس در پاسخ به این سوال مبنی بر آخرین وضعیت پرونده دریافت عوارض در طرح زوج و فرد و ورود دیوان به این موضوع اظهار داشت: این پرونده در دیوان مطرح شده است البته هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اما بزودی اعلام می‌شود.

    وی گفت: ما واقعا در ارتباط با هیچ موضوعی پیش‌داوری نداریم یعنی هر موضوعی وارد شود باید بررسی شود و ببینیم انطباق با قانون دارد یا خیر. ما از نظر قانونی وظیفه داریم بعد از تبادل لوایح و بررسی قوانین مختلف موضوع را به هیات تخصصی بدهیم و پس از بررسی مجدد ا گر نظرشان بر عدم ابطال باشد هیات تخصص می‌تواند با سه چهارم اراء اعضا رای صادر کند.

    حجت‌الاسلام بهرامی در این خصوص که چرا با گذشت چندین ماه از این موضوع هنوز رای صادر نشده است گفت: گاهی نیاز است که دستگاه‌ها آمده و توضیحات خود را بدهند مخصوصا در موضوعاتی که با زندگی مردم سروکار دارد و گسترده و اثرگذار هستند. بنابراین باید دقت لازم شود تا دقیقا  عین قانون رفتار شود و ببینیم قانون چه حکمی دارد و رأی صادر شود. هرچقدر دقت برای یک پرونده‌ای بیشتر شود زمان رسیدگی نیز بیشتر می‌شود.

    جلسات مشترکی با پلیس، شهرداری و فرمانداری برگزار شد

    پیگیری های فارس ادامه داشت تا اینکه در آخرین اظهارنظر غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران در تاریخ 13 تیر 98 در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس درخصوص وضعیت پرونده شکایت پلیس از شهرداری تهران اظهار داشت: تاکنون جلسات مشترکی با پلیس، شهرداری تهران و فرمانداری برگزار شده و به توافقات و جمع‌بندی‌هایی رسیده‌ایم که بزودی آن را اعلام می‌کنیم.

    و اما حرف آخر:

    حال بعد از این همه حواشی، مردم منتظرند تا ببینند تکلیف عوارضی که در سال گذشته برای ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد برایشان ثبت شده ، چه می‌شود.

    سردرگمی مردم  ادامه دارد و هنوز نمی دانند در خصوص عوارضی که برایشان به خاطر تردد غیرمجاز رقم خورده است چه کنند؟

    آیا عوارض را بپردازند یا نه؟

    اگرچه خیلی‌ها مجبور می‌شوند در هنگام دریافت خدمات طرح ترافیک یا فروش خودرو، عوارض خودرو را به علاوه میزان مبلغی که برای ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد برایشان ثبت شده، بدون چون و چرا بپردازند؟  عوارضی که هنوز تعیین تکلیف نشده و قانونی یا غیرقانونی بودن آن در هاله‌ای از ابهام است؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو