فونیکسریمکسبهتام

بررسی سه روزه بزرگترین و مجهزترین وانت دوکابین کشور؛

همراه با آمیکو آسنا در جاده، شهر و کوهستان

عصر خودرو- آمیکو را سال‌ها است به عنوان تولید‌کننده خودرو‌های تجاری سنگین و نیمه‌سنگین می‌شناسیم اما این شرکت از حدود دو سال پیش پروژه تولید یک وانت بزرگ را نیز کلید زد که حاصل آن مجمو‌عه‌ای از وانت‌های تک و دو‌کابین بود که در بالاترین مدل با نام آسنا و به عنوان یک وانت دو کابین دو ‌دیفرانسیل عرضه شده است.

همراه با آمیکو آسنا در جاده، شهر و کوهستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  این خودرو پیش از این به عنوان یک خودرو آفرود تست شده بود اما وقتی پیشنهاد تست چند روزه آمیکو آسنا را دریافت کردیم تصمیم گرفتیم این وانت بزرگ را به عنوان خودرو خانواده مورد بررسی قرار دهیم و برای این منظور کاشان را انتخاب کردیم تا به این ترتیب بتوانیم آسنا را در جاده، شهر و آفرود بررسی کنیم.
***
در جاده؛ مصائب جاده قدیم!
هر چند آسنا از نظر امکانات و ابعاد اتاق، از وانت‌های موجود در کشور بالاتر است اما در نهایت در تعریف نیروی انتظامی به عنوان وانت طبقه بندی می‌شود و این یعنی در تعداد اندکی از اتوبان‌ها اجازه تردد ندارید و باید از مسیر‌های جایگزین استفاده کنید. البته خوشبختانه تعداد چنین مسیر‌هایی بسیار کم است اما برای ما که قصد داشتیم برای تست به سمت کاشان برویم، اتوبان تهران – قم یکی از همین مسیر‌ها بود و به همین دلیل به ناچار مسیر تهران تا قم را از جاده قدیم و در ساعات نیمه شب طی کردیم. این جاده مسیر ترانزیت بار برای شهر‌های مرکزی و جنوبی کشور است و به همین دلیل به طور متوسط حجم تردد خودرو‌های تجاری سنگین در آن بالا است اما با وجود اهمیت استراتژیک آن در حمل و نقل بار، باید نام "جاده فرموش شده" را بر آن گذاشت. بخش‌های عمده ای از مسیر تک بانده است و تقریبا در هیچ بخشی از آن نور کافی ندارد و خط کشی‌ها و علائم هم مشخصاً مدت‌ها است به روز نشده اند. وقتی همه اینها را با تردد از میان کامیون‌ها و کشنده‌ها و البته سبقت‌های گاه غیر مجاز بعضی از آن‌ها ترکیب کنید می‌توان وضعیت نخستین ساعات ملاقات ما با آسنا را درک کرد. از همه اینها بدتر اما شاید وضعیت آسفالت جاده بود که در اثر تردد پیوسته خودرو‌های سنگین و گرمای هوا، تغییر شکل داده و دست اندازهای قابل توجه و البته غیر قابل رویت (به ویژه در شب) را ایجاد کرده بود.
همه این‌ها شاید در یک سفر تفریحی اندکی آزاردهنده باشد و بهتر است تا حد امکان در روز از این جاده تردد کنید اما وقتی برای تست قابلیت‌های یک خودرو آمده اید باید در هر تهدیدی یک فرصت ببینید! و ما هم تلاش کردیم به دور از استرس‌های تردد در یک مسیر ناشناخته، توانایی‌های آسنا را محک بزنیم. وضعیت آسفالت هر چند قطعا برای یک خودرو سواری آزاردهنده خواهد بود اما سیستم تعلیق قدرتمند آسنا با اقتدار از روی آن‌ عبور می‌کرد. این عبور با اقتدار البته با ضرباتی در کابین همراه بود و بخاطر اینکه قامه فنر عقب خارج از کابین میباشد سرو صدا تکانها در کابین نسبت به سایر وانتهای دوکابین موجود در کشور کمتر هست. هر چند در عوض مطمئن هستید در عبور از هر یک از دست انداز‌ها، هیچ بخشی از خودرو آسیب ندیده است! در مقابل فضای کابین در بخش عقب بزرگ و جادار است.
ارتفاع بلند آسنا دید خوبی را بر روی جاده برای راننده فراهم می‌کند و البته وقتی در کنار کشنده‌ها و کامیون‌ها قرار می‌گیرید کمتر حس کوچک بودن خواهید داشت. این دید خوب و تسلط بر جاده یک مزیت بزرگ است به ویژه برای مسیری که آشنایی کافی از وضعیت آن ندارید و دید بیشتر به معنای زمان کافی برای کنترل خودرو در مواجهه با عوارض زمین است. البته به لطف وزن 1950 کلیوگرمی آسنا، حتی در سرعت بالا خودرو بر روی جاده پایدار است و این وضعیت را حتی در مواجهه با دست انداز‌های مسیر حفظ می‌کند.
در مواجهه با یک خودرو شاسی بلند فول سایز به ویژه با شاسی مستقل و البته وانتی در کلاس و ابعاد آسنا احتمالا انتظار پایداری متوسط و حتی ضعیف در پیچ‌ها را دارید و شاید مانند کراس‌اوور‌های بزرگ (به ویژه کره‌ای‌ها) منتظر حرکات گهواره‌ای خودرو باشید اما آسنا تصوراتتان را تغییر می‌دهد. تایر‌های پهن، عرض (184 سانتی متر) خودرو  و البته سیستم تعلیق نسبتا نرم باعث می‌شود با وجود ارتفاع 184 سانتی متری خودرو، در پیچ‌ها آسنا پایدار باشد و حتی در سرعت‌های بالای 100 کیلومتر در ساعت هم بتوانید با اطمینان در پیچ‌های مسیر (که چند تایی از آن‌ها در جاده قدیم قم نسبتا تیز هم هستند) برانید و حتی اطمینان بیشتری از یک خودرو سواری متوسط داشته باشید. صندلی‌ها محافظت جانبی چندانی از شما نخواهند کرد اما حرکات عرضی خودرو محدود است و نیاز چندانی هم به کمک صندلی‌ها ندارید. علاوه بر این (بیش از هر چیز به دلیل وزن بالا) آسنا در مسیر‌های کفی هم بر روی جاده پایدار است و این پایداری را تا سرعت حدود 140 کیلومتر در ساعت که بالاترین سرعت تردد ما در جاده قدیم قم بود هم حفظ کرد.
در شیب‌های مسیر آنچه جلب توجه می‌کرد، گشتاور 210 نیوتون متری موتور و البته ضرایب دنده بود که تا حد زیادی نیاز به دنده‌های معکوس را بر طرف می‌کرد و حتی می‌شد آسنا را در بخش عمده‌ای از مسیر با دنده 5 هم راند هر چند برای سبقت‌گیری در شب آن هم از چند تریلی که پشت سر هم حرکت می‌کنند و در مسیری که پستی و بلندی‌های جاده معمولا دید روبرو را کور می‌کند قطعا نیاز به دنده معکوس و البته چند دعای زیر لب دارید!
در ادمه و پس از قم به بزرگراه و تمدن بازگشتیم و آسنا چهره آرام تر خود را نشان داد. البته آسنا هیچ گاه پنهان نمی‌کند که یک وانت با شاسی مستقل و خصوصیات آفرود است و باید انتظاراتتان را متعادل کنید اما در زمان تردد در بزرگراه‌ها به خوبی می‌تواند پا به پای دیگر خودرو‌ها پیش برود و غیر از مواجهه با خرابی‌های آسفالت، در سایر موارد کارکرد معقولی دارد. در غیاب کروز کنترل و در زمان تردد در مسیر‌های بزرگراهی، وجود چراغ اخطار 120 کیلومتر در ساعت  یک کمک خوب باشد  تا نگرانی کمتری برای جریمه شدن داشته باشید که در آسنا وقتی به این سرعت میرسید یک علامت ساعت شکل در پشت آمپر فعال و به شما آلارم سرعت غیر مجاز را میدهد. صندلی‌ها آسنا بزرگ هستند و راحتی کافی را برای یک سفر چند ساعته فراهم می‌کنند به ویژه که راننده تنظیمات بیشتری همچون گودی کمر را در اختیار دارد. به علاوه فرمان قابل تنظیم هم باعث می‌شود راننده در نهایت بتواند مسلط‌ترین وضعیت را برای خود پیدا کند.
در مسیر‌های بزرگراهی و تا دور موتور حدود 3000 صدای داخل خودرو چندان زیاد نیست و با وجود تایر‌های آفرود با گل‌های درشت، صدای آسفالت هم چندان در کابین شنیده نمی‌شود و محیط همچون سدان‌های متوسط در این کلاس است اما با افزایش دور موتور به حدود 4000 صدای موتور بیشتر شده و  درون کابین شنیده می‌شود هر چند صدا به گونه‌ای نیست که احساس فشار به سیستم مکانیکی خودرو را داشته باشید در یک نگاه کلی آسنا دارای  موتور خودرو با فناوری میتسوبیشی ژاپن و با استاندارد آلایندگی یورو5 و پاس کردن استاندارد 88 گانه، قابلیت مصرف گاز طبیعی (CNG) ، دارای ایموبلایزر ، ترمز ABS+EBD+DRP  و ترمز جلو دیسکی از نوع چهار پیستونه ، دارای ضربه گیر چهار مرحله شاسی در تصادفات شاخ به شاخ ، دیسک و صفحه والئو فرانسه ، قفل دیفرانسیل اتوماتیک ایتون آمریکاست.
آسنا در شهر؛ ابعاد را دریاب!
با رسیدن به کاشان، زمان آن بود که آسنا را در شهر ارزیابی کنیم و برای این کار کاشان می‌تواند یک آزمون جدی باشد. کاشان شهری با بافت تاریخی است که البته در سال‌های اخیر به سمت مدرنیته رفته و به همین دلیل ترکیبی از بافت‌های قدیمی و بافت شهری (مانند آنچه در شهر‌های بزرگ ایران می‌بینیم) را به صورت یکجا فراهم می‌کند. کاشان به ویژه در تعطیلات آخر هفته شهر شلوغی است و ترافیک در آن امری عادی است و این یعنی آسنا می‌تواند در یک محیط شبیه سازی شده از شهرهای پرترافیک کشور توانایی خود را نشان دهد.
آنچه در همان اولین دقایق رانندگی در شهر جلب توجه می‌کند، دید مناسب راننده آسنا به محیط اطراف است. ارتفاع بلند خودرو باعث می‌شود به خوبی به خیابان و ترافیک مسلط باشید و ارتفاع بلند درب موتور امکان دیدن گوشه‌های خودرو را فراهم می‌کند. علاوه بر این، دید آیینه‌های اطراف خوب است و زاویه دید وسیع آن‌ها اعتماد به نفس کافی برای تردد از میان خودرو‌ها را فراهم می‌کند. البته همین ارتفاع بلند شاید در ابتدای رانندگی کمی رعب آور باشد به ویژه اگر بر ابعاد خودرو مسلط نباشید اما به مرور و با دقایقی رانندگی به خوبی می‌توانید در شهر مانور بدهید. فرمان خودرو بر خلاف ظاهر تنومندش نرم است و از این نظر حتی از بسیاری از خودرو‌های سواری بازار هم وضعیت بهتری دارد. این نرمی فرمان یک مزیت بزرگ در رانندگی شهری است تا در کنار کلاچ نرم آسنا، راننده از حضور در ترافیک خسته نشود. نرمی فرمان و البته دید خوب به اطراف باعث می‌شود به خوبی از میان خودرو‌های مسیر تردد کنید هر چند معمولا سایر خودرو‌ها با دیدن خودرویی با این ابعاد از مسیرتان کنار می‌روند!
در طول تست و برای عکاسی از آسنا در کنار بافت‌های تاریخی، ناچار به ورود به محوطه تاریخی مرکزی کاشان شدیم، جایی که طراحی معابر گاه بیش از یکصد سال قبل انجام شده و در بهترین حالت برای تردد گاری از آن‌ها استفاده می‌شده است. در چنین فضایی، عرض 1.85 متری آسنا نیاز به توجه به محیط اطراف را ایجاد می‌کرد و در زمان پیچیدن هم باید با طول 5.6 متری خودرو کنار می‌آمدید هر چند در نهایت این مرحله هم به سلامت به پایان رسید و بدون آسیب به دیوارهای تاریخی این منطقه (و البته زیر نگاه‌های متعجب گردشگران) موفق به عبور شدیم. شاسی و تعلیق خودرو از سری F150 فورد سال 2008 برگرفته شده و بدون شک بخشی از توانمندی‌های خودرو را باید از این الگوبرداری درست دانست.
کاشان شهری کویری و خشک و البته گرم است و این یعنی یک چالش بزرگ برای سیستم تهویه همه خودرو‌ها اما آسنا در این زمینه عملکرد مناسبی داشت. در روز‌های تست، دمای هوا در سایه به بیش از 43 درجه هم رسید و در زیر تابش آفتاب دما به راحتی مرز 50 درجه را رد می‌کرد. در چنین شرایطی اما سیستم تهویه آسنا عملکرد مناسبی داشت و به خوبی می‌توانست کابین بزرگ این خودرو را خنک کند. البته در این بخش فقدان دریچه‌های تهویه عقب احساس می‌شد و وجود آن‌ها می‌توانست راحتی بیشتری برای سرنشینان عقب تامین کند.
صندلی‌های خودرو با چرم مصنوعی دو رنگ پوشیده شده و ترکیب رنگ آن‌ها مشابه ترکیب رنگ کابین است. این صندلی‌ها هر چند زیبا هستند اما وقتی خودرو در زیر تابش مستقیم آفتاب پارک شده باشد، در زمان سوار شدن به خودرو قطعاً صندلی‌های پارچه ای را ترجیح می‌دهید. صندلی‌های چرمی خیلی زود زیر تابش آفتاب گرم می‌شوند و تهویه هوا در آن‌ها کند‌تر از صندلی‌های پارچه‌ای است و به همین دلیل صندلی‌های پارچه‌ای (یا ترکیب پارچه در بخش وسط و چرم رنگی در کناره‌ها) می‌توانست ترکیب بهتری برای آسنا باشد.
با توجه به ارتفاع بلند خودرو از زمین، برای سوار شدن به آن حتما باید از رکاب جانبی استفاده کنید که خوشبختانه بر خلاف بسیاری دیگر از خودرو‌ها جنبه تزیینی ندارد و کاملا کاربردی است. رکاب که به شاسی مستقل خودرو متصل است به راحتی می‌تواند وزن دو نفر را تحمل کند و به علاوه به عنوان ضربه گیر درها هم عمل می‌کند. البته وقتی روی رکاب می‌ایستید، نبود دستگیره بر روی ستون‌های خودرو که می‌توانست در سوار شدن کمک موثری باشد، به چشم می‌آمد.
آسنا خودرویی با طول بیش از 5.5 متر است و در زمان رانندگی در شهر اصلا نباید این نکته را فراموش کنید. در مانور‌های شهری و به ویژه در زمان حرکت بین خودرو‌ها، باید فضای کافی برای حدود یک متر طول اضافی خودرو نسبت به سدان‌های بازار را در نظر گرفت، هر چند آیینه‌ها در این زمینه کمک بزرگی هستند. زاویه چرخ‌ها در زمان پیچیدن مناسب است و تقریبا مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت اما طول خودرو در زمان دور زدن در خیابان‌ها (آنچه اصطلاحاً دور دو فرمان نامیده می‌شود) کاملا خود را نشان می‌دهد و بر خلاف خودرو‌های سواری که با یک بار چرخاندن فرمان می‌توانند دوربرگردان‌های کوچک شهری را دور بزنند، در آسنا قطعاً نیاز به دو بار فرمان دادن دارید. مشکل بزرگ راندن آسنا در شهر، نه تردد با آن در ترافیک که یافتن جای پارک است! فضای پارک این روز‌ها حتی برای هاچ بک‌های کوچک شهری هم یک مشکل بزرگ در شهر‌ها است و در تعطیلات آخر هفته در شهری توریستی مانند کاشان این مسئله می‌تواند مشکل بزرگی باشد و اینجا است که دردسر‌های آسنا سواری خود را نشان می‌دهد. مشکل بزرگ در این جا یافتن جای پارک برای خودرویی نیم متر بلندتر از لندکروزر است. البته وقتی موفق به یافتن جای پارک شدید آسنا به خوبی بقیه راه را همراهی می‌کند؛ فرمان نرم، آیینه‌های بزرگ و دوربین دنده عقب باعث می‌شود پارک کردن با خودرو فرق چندانی با یک خودرو سواری نداشته باشد هر چند بعد از پارک کردن خودرو، با هر شکلی که آن را با جدول کنار خیابان مماس کنید باز هم بخشی از خودرو در خیابان باقی می‌ماند!
وجود دوربین عقب برای چنین خودرویی مزیت بزرگی است چرا که در غیر این صورت دنده عقب رفتن با آن بسیار دشوار می‌شد هر چند وجود سنسور‌های عقب در کنار دوربین هم می‌توانید کمک بزرگی باشد به ویژه که با ابعاد خودرو همیشه نیاز دارید از  آیینه‌های جانبی کمک بگیرید و زمان چندانی برای نگاه کردن به مانیتور ندارید.
وجود مانیتور اندروید در آسنا یک مزیت بزرگ نسبت به بسیاری از خودرو‌های موجود در کشور است چرا که نصب مانیتوری با سیستم عامل اندروید (که به طور ویژه برای آمیکو و با نشان این شرکت توسعه پیدا کرده) به معنای آن است که دستتان برای توسعه امکاناتش همانند یک تبلت یا اسمارت فون باز است. کنترل‌های اولیه سیستم صوتی بر روی فرمان خودرو قرار گرفته اند اما با وجود قابلیت اتصال تلفن همراه و شماره گیری از روی مانیتور مرکزی، امکان قطع و وصل تماس از روی فرمان وجود ندارد. کیفیت مانیتور خوب است اما در زمان تابش شدید آفتاب دیدن صفحه آن اندکی دشوار می‌شود و شاید بهتر بود با قرار دادن مانیتور در عمق بیشتری از کنسول وسط، سایه بانی برایش تعبیه می‌شد.
نشان دهنده‌ها ساده و خوانا هستند هر چند نبود کامپیوتر سفری برای داشتن اطلاعاتی مانند مصرف سوخت کمی عجیب است. این سادگی و کارآیی در کنترل‌های سیستم تهویه هم حفظ شده است که متناسب با ابعاد کلی خودرو بزرگ طراحی شده‌اند و دسترسی مناسبی دارند.
در کابین آسنا آنچه به وفور یافت می‌شود فضای قراردادن بطری است! چرا که در درها و کنسول وسط 8 جا برای بطری در نظر گرفته شده است و البته دو خروجی 12ولت مجزا هم در دسترس سرنشینان است. غیر از این اما فضاسازی دیگر بخش‌های کابین (تودری‌ها و داشبورد) محدود است هر چند در مقابل زیر صندلی‌های عقب دو فضای بزرگ و محفوظ برای قراردادن اشیا و لوازم همراهتان در نظر گرفته شده است.
آفرود، بازگشت آسنا به اصل خویش!
تا اینجای کار آسنا در شهر و جاده خودرو مناسبی بوده اما نباید فراموش کنیم این یک وانت با ویژگی‌های آفرود است و در اینجا است که می‌تواند توانایی‌های خود را نشان دهد. در ابتدا قصد داشتیم برای تست آسنا به کویر مرنجاب برویم و اصلی ترین دلیل حضورمان در کاشان هم همین بود امابه دو دلیل از تست خودرو در کویر منصرف شدیم؛ اول اینکه آسنا قبلا و در آغاز عرضه به بازار در کویر تست شده بود (و گزارش آن را پیشتر در "خودرو امروز" خوانده اید). دلیل دوم و مهمتر اما هماهنگ نشدن تیم همراه برای کویر‌نوردی بود. آفرود حتی با قویترین و مجهزترین خودرو‌ها ورود به یک سرزمین غیر قابل پیش‌بینی است و به هیچ عنوان نمی‌توان به‌تنهایی برای این کار اقدام کرد. وضعیت در کویر بدتر هم می‌شود چرا که ریسک گیر کردن خودرو در رمل‌ها زیاد است و تنها بودن به معنای گیر افتادن زیر آفتاب سوزان کویر است. با در نظر گرفتن شرایط موجود و بررسی منطقه تصمیم گرفتیم این بار آسنا را در محیطی جدید و در کوه‌های اطراف کاشان مورد بررسی قرار دهیم. در این کوه‌ها معادن سنگ متعددی وجود دارد و به همین دلیل در بخش‌هایی از آن شاهد تردد خودرو‌های سنگین هستیم و به این ترتیب در بدترین حالت می‌شد روی کمک آن‌ها حساب کرد و این گونه بود که آسنا روانه کوهستان شد.
در مسیر‌های ناصاف کوهستانی، سیستم تعلیق آسنا توانایی خود را نشان می‌دهد و می‌توانید با اطمینان سرعت خودرو را زیاد کنید. البته نباید انتظار نرمی و آسایش را داشته باشید چون ترکیب تعلیق محکم و زمین ناهموار ترکیب ایده‌آلی برای علاقه مندان به آسایش نیست. با وجود ناهمواری زمین (که بیش از هر چیز ناشی از وجود سنگ‌های درشت باقی مانده از بارش‌های شدید ماه‌های اخیر بود)، آسنا عملکرد قابل قبولی داشت. تایر‌های بزرگ و سیستم تعلیق بخشی از ضربات را جذب می‌کرد و مهمتر اینکه ضربات کمی از طریق سیستم فرمان به راننده می‌رسید تا در مجموع احساسی از آسیب به خودرو نداشته باشید.
در بخش‌هایی با خاک نرم و شیب زیاد، جایی که ریسک گیر کردن خودرو وجود دارد هم آسنا عملکرد مناسبی داشت. تایر‌ها ویژه آفرود هستند و در ترکیب با وزن خودرو به خوبی می‌توانند به مسیر چنگ بزنند تا جایی که نیاز به استفاده از سیستم چهارچرخ محرک آسنا پیش نیامد، اما زمان برای چالش‌های سخت تر در پیش بود.
آسنا به سیستم چهارچرخ محرک برقی (انتخاب وضعیت از طریق یک کلید گردان) و قفل دیفرانسیل خودکار مجهز است و این یعنی برای چالش‌های سخت تر آماده شده. البته همانطور که گفتیم در یک مسیر خارج از جاده نیازی به سیستم 4WD نیست و استفاده از آن هم اصلا توصیه نمی‌شود چرا که به ویژه در زمان پیچیدن فشار زیادی به دیفرانسیل و تایر‌ها وارد می‌کند اما اگر بخواهیید بیشتر به بیراهه بروید قطعا باید وضعیت مناسب را انتخاب کنید. وجود تپه‌های متعدد در مسیر فرصت آزمون‌های سخت تر را فراهم کرد و این دقیقا جایی بود که توانستیم آسنا را به چالش بکشیم. ارتفاع بلند شاسی و طراحی مناسب سپر باعث شده زاویه حمله آسنا زیاد باشد و می‌تواند تقریبا از هر تپه ای بالا بروید. در این شرایط البته نیاز به سیستم 4WD دارید که به آرامی و بدون دردسر وارد مدار می‌شود تا آسنا بتواند با قدرت از تپه‌ها بالا برود. گشتاور موتور مناسب است اما برای شیب‌های تند بهتر است دور موتور را در محدوده 2500 نگهدارید تا خودرو به راحتی از شیب بالا برود.
سیستم تعلیق آسنا در طی عبور از اختلاف سطح سنگین (با ارتفاعی گاه تا یک متر) تلاش مناسبی برای نگه‌داشتن تایر‌ها بر روی زمین می‌کند و به همین دلیل کمتر شاهد جدا شدن یک تایر از سطح خاک خواهید بود هر چند در این حالت هم انتقال توان به محور دیگر باعث می‌شود به خوبی بتوانید از مسیر عبور کنید ضمن آنکه ارتفاع بلند سپر در عقب خودرو نگرانی از بابت گیر کردن این بخش را از میان می‌برد.
در طول مسیر شیب‌های سنگین با خاک سنگ نرم هم دیده می‌شد، جایی که به طور معمول برای عبور بیل‌های مکانیکی (برای معدن کاوی) طراحی شده بود. این خودرو‌ها با زنجیرها و وزن بالای خود می‌توانند به کمک مهارت راننده از چنین شیب‌هایی عبور کنند اما پستی و بلندی‌های ناپیدای مسیر، شیب زیاد و ریسک لغزش تایر باعث می‌شود برای یک خودرو آفرود چالشی بزرگ باشند، چالشی که آسنا هم به آن دعوت شد. در طی این تست راننده یکی از بیل‌های مکانیکی که در بالای تپه ای مرتفع در حال حفر زمین بود شروع به فیلمبرداری در آسنا در تست‌های آفرود کرد و پس از آن با خنده (که کمی هم چاشنی تمسخر در آن دیده می‌شد! " خنده فرانسوی") ما را به بالای تپه دعوت کرد. دعوت به این چالش آن هم در حضور تعدادی از کامیون داران که در پایین تپه منتظر بارگیری بودند، چیزی نبود که بتوان آن را با خنده پشت سر گذاشت و به همین دلیل با اشاره دست آن را پذیرفتیم. رانندگان کامیون البته توصیه می‌کردند از رفتن به بالای تپه بپرهیزیم چون شیب (عمودی و جانبی) تپه بسیار زیاد بود و ظاهرا در اثر عبور جریان آب بارندگی‌های اخیر، شیار‌های عمیقی هم در آن به وجود آمده بود تا جایی که به گفته آن‌ها وانت دو دیفرانسیلی که هفته پیش برای سوخت رسانی به بیل مکانیکی می‌رفت در میانه مسیر زمین‌گیر شده بود و تنها تعداد انگشت شماری از کامیون‌ها که جرات کافی برای عبور داشتند و البته می‌خواستند خارج از صف طولانی پایین تپه بارگیری کنند از این مسیر عبور می‌کردند. با کمی ترس و البته اعتماد به نفسی که از راندن آسنا در کوهستان به دست آورده بودیم وارد مسیر شدیم. جایی برای ریسک بود و باید سیستم کمکی سنگین درگیر می‌شد. با توجه به ضریب 2.5 دیفرانسیل در این حالت، گشتاور موتور بر روی چرخ‌ها آنقدر زیاد است که با گاز اضافی چرخ شروع به هرزگردی در خاک نرم می‌کند.
در شروع حرکت تنها شیب زیاد مسیر جلب توجه می‌کرد اما پس از 10 متر شیارهای عمیق و سنگ‌های بزرگ معدن در مسیر قرار گرفتند. در ارتفاع بالایی که در آسنا دارید و با شیب مسیر، دیدن چنین صحنه‌هایی (آن هم در حالی که دره ای عمیق در کنارتان است) شاید کمی ترسناک باشد ولی آسنا به خوبی توانست مسیر را بدون توقف طی کند و در نهایت عکس یادگاری را در کنار بیل مکانیکی گرفتیم.
در طول این تست، غیر از توانایی‌های آفرود، سیستم خنک کنندگی مناسب آسنا هم جلب توجه می‌کرد چرا که با وجود فشار زیاد به موتور و گرمای شدید هوا در ساعات ظهر، درجه نشان دهنده‌ دما هیچ گاه بالا نرفت هر چند روشن شدن فن پرقدرت سیستم خنک کننده به دفعات نشان می‌داد سیستم در حال تلاش زیاد برای همراهی با کارهای غیر معمول ما است.
جمع بندی؛ آیا آسنا خودروی شما است؟
در پایان تست و البته برگشت به تهران نوبت جمع بندی بود. اینکه آمیکو آسنا انتخاب خوبی برای شما است قطعا بستگی به کاربردهای شما از خودرو دارد. در مجموع تیم تست ما در آزمون سه روزه آسنا را پسندید. ظاهر خودرو خوب است و در غیاب شاسی بلند‌های فول‌سایز، تجربه خوبی از ارتفاع سواری را ارائه می‌کند. سسیستم تعلیق البته محکم است و این حقیقت را هیچ گاه پنهان نمی‌کند اما داخل کابین به لطف تعلیق دوبل جناغی و نصب قامه فنر بر روی شاسی مستقل و خارج از کابین، راحت‌تر از آن‌چیزی است که از یک خودرو آفرود انتظار دارید تا در مجموع سفر لذت‌بخشی را تجربه کرده باشیم.
اگر تا دیروز یک هاچ‌بک کوچک می‌راندید، انتخاب آسنا به عنوان تنها خودرو خانواده شاید خرید ایده‌آلی نباشد. در شهر البته آسنا گزینه بدی نیست و اگر محدودیت‌های ذاتی یک وانت بزرگ با ویژگی‌های آفرود را بپذیرید می‌تواند همراه خوبی باشد هر چند یافتن فضای پارک قطعا مشکل ساز خواهد بود. به عنوان خودرو دوم خانواده و برای سفر البته آسنا می‌تواند یک خرید ایده‌آل باشد. فضای داخلی برای خانواده جادار است و فضای بار هم کاملا کافی است و با خرید تجهیزات جانبی و پوشاندن بخش بار می‌توانید وسایل سفر چند روزه خود و همراهانتان را بار آسنا کنید. البته چنین سفری را با یک خودرو سواری و یا کراس‌اوور‌های موجود در بازار هم می‌توانید بروید و شاید سفر راحت‌تری هم داشته باشید اما آسنا حس قدرت دوست داشتنی و جذابی دارد که قطعا جای دیگر پیدا نمی‌شود. به علاوه با یک کراس‌اوور حداکثر می‌توانید در جاده‌های شوسه تردد کنید و پیوسته هم باید چشم به مسیر داشته باشید تا در چاله‌ها دچار مشکل نشوید اما آسنا نیازی به این کارها ندارد و می‌توانید با سرعت و بدون نگرانی از مسیرهای سخت عبور کنید.
برای افرادی که کارشان تردد خارج از جاده است هم آسنا گزینه ایده‌آلی است و قطعا تا مدت‌ها بدون دردسر خدمت خواهد کرد. برای اهالی آفرود و کمپینگ هم آسنا یک پیشنهاد خوب است، پیشنهادی بزرگتر، جادارتر و البته توانمندتر از وانت‌های دو دیفرانسیل موجود در بازار همچون ریچ و کاپرا و وینگل و ... که قطعا دنیای متفاوتی از آفرود و توانایی‌های خارج از جاده را نسبت به وانت‌های دیگر دو دیفرانسیل بازار ارائه می‌کند ضمن آنکه فضای داخلی بزرگ آن می تواند برای کاربری‌های خانوادگی هم به کار بیاید، چیزی که رد رقبای کوچک‌ترش نمی بینیم. در کنار این ها و در مقایسه با وانت‌های وارداتی، آسنا مزیت خدمات و قطعات ارزان تر را دارد، چیزی که در صورت کاربری های سخت برای خودرو قطعا پررنگ‌تر می‌شود.

****

نام آمیکو آسِنا 224M
حجم موتور  2378 سی سی
نوع موتور میتسوبیشی / 4سیلندر خطی / دو گانه سوز / یورو5
قدرت (اسب بخار) 143 اسب بخار
گشتاور 210 نیوتون متر
ابعاد طول 556 سانتی متر / عرض 184سانتی متر / ارتفاع 184 سانتی متر / فاصله دو محور 340 سانتی متر / ابعاد فضای بار 181 سانتی متر
وزن ناخالص 3200 کیلوگرم
وزن خودرو 1950 کیلوگرم
مصرف سوخت 10.7 لیتر
سیستم حرکتی 2WD / 4HL / 4LL به همراه قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
امکانات ایمنی 2 ایربگ / ترمز ABS+EBD+DRP / شاسی مستحکم با قابلیت 4 مرحله جذب ضربات تصادف / درهای تقویت شده
امکانات رفاهی صندلی راننده قابل تنظیم در 8 جهت / اتولایت / دیلایت / مانیوتور 7 اینچی اندروید با کنترل روی فرمان / خروجی 12 ولت مجزا / پشت سری‌های قابل تنظیم / تنظیم زاویه فرمان / مسیریاب ماهواره‌ای / صندلی‌های طرح چرم / تهویه مطبوع اتوماتیک / پارکابی آلومینیومی / آیینه ها و شیشه‌های برقی.

*نویسنده:بابک وفایی

*عکاس :پروانه احمدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو