فونیکسریمکسبهتام

احتمال لغو طرح ترافیک جدید و بازگشت زوج یا فرد به پایتخت

عصر خودرو- برخی از کارشناسان بر این باورند با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) پایتخت روز‌های پرترافیک و آلوده تری را تجربه می‌کند.

احتمال لغو طرح ترافیک جدید و بازگشت زوج یا فرد به پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکم تیر ماه زمان رسمی اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) بود و امروز بیش از 3 هفته از اجرای این طرح گذشته است.
    اجرای این طرح با هدف کاهش آلودگی هوا برنامه ریزی و اجرا شد، زیرا مدیران شهری بر این باور بودند که دیگر اجرای طرح زوج و فرد به سبک سابق کلید حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا نیست، زیرا هر خانواده با داشتن حداقل 2 خودرو می‌تواند به راحتی در روز‌های زوج و فرد در محدوده این طرح تردد کند.

    با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از سوی معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران هر خودرو پلاک تهران می‌تواند در هر فصل تنها 20 روز و خودرو‌های پلاک شهرستان تنها 15 روز به صورت رایگان در محدوده زوج و فرد تردد کند و پس از 20 روز باید عوارض تردد خود را در این محدوده پرداخت کند.

    اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (همان زوج و فرد سابق) مورد اعتراض بسیاری از افراد قرار گرفت، تاجایی که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران تمام برنامه خود را کنار گذاشته و به‌طور مستقیم وارد اجرای طرح کاهش آلودگی هوا شده و این اقدام تا به امروز سابقه نداشته که معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران به معاونت طرح ترافیک تبدیل شود.

    حال با اجرای این طرح برخی بر این باورند این طرح موجب افزایش طول ترافیک و آلودگی هوا شده است، به طوری که پس از چندین ماه هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت.

    آمار‌ها در تارنمای شرکت کنترل کیفیت هوای استان تهران نشان می‌دهد از یکم تیر ماه با اجرای طرح کاهش آلودکی هوا (زوج و فرد سابق) تا بیست و چهارم این ماه، پایتخت تنها 11 روز هوای سالم را تجربه کرد و 12 روز وضعیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم و 1 روز نیز ناسالم گزارش شد، این در حالی است که در همین بازه در سال 97 پایتخت هیچ روزی هوای ناسالم را تجربه نکرد.

    غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به زمان 2 ماهه برای ارزیابی اجرای طرح کاهش آلودگی هوا گفت: اگر نقاط ضعف اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بیشتر از نقاط قوت آن باشد به‌طور حتم در اجرای آن تجدید نظر خواهیم کرد.

    حال خبر‌هایی از فرمانداری تهران به گوش می‌رسد که جلسه‌های کارشناسی متعددی در این نهاد در حال برگزاری است که زوایای پنهان اجرای این طرح که با اجرای آن بروز پیدا کرده، بررسی شود و این امکان وجود دارد که فرمانداری تهران در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) تجدید نظر کند.

    زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، بهداشت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،، درباره علت آلودگی چند روز اخیر هوای پایتخت و ارتباط دادن آن به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)، اظهار کرد: با گذشت تنها 15 روز از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا نمی‌توان نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرد.

    رئیس کمیسیون سلامت، بهداشت و محیط زیست و شورای شهر تهران گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد پس از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا، ترافیک بخش مرکزی پایتخت بسیار کاهش پیدا کرده است.

    صدراعظم نوری در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی هوای پایتخت مربوط به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (زوج وفردسابق) است؟ بیان کرد: باید به این نکته توجه کنیم، به طور کلی در فصل تابستان به علت افزایش دما، اوج گرما و پایداری هوا میزان سطح آلاینده‌ها نسبت به فصول دیگر در پایتخت بیشتر می‌شود و نمی‌توان آن را به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا مرتبط دانست، زیرا در تیر و مرداد ماه سطح آلاینده‌های هوا بیشتر از دیگر فصول است.

    وی تاکید کرد: برای بررسی نقاط ضعف و قوت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا باید اجازه دهیم زمان مناسبی از اجرای این طرح بگذرد تا بتوان با اطلاعات دقیق‌تری آن را بررسی کرد.

    رئیس کمیسیون سلامت، بهداشت و محیط زیست و شورای شهر تهران افزود: متأسفانه عادت بدی در بین برخی از افراد وجود دارد که با اجرای طرحی در پایتخت به طور شتاب زده شروع به قضاوت و کوبیدن آن طرح می‌کنند.

    وی تاکید کرد: به جای کوبیدن طرح کاهش آلودگی هوا در پایتخت باید به آن فرصت کافی دهیم و به عقیده من 15 روز از شروع اجرای این طرح زمان کافی برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن نیست.

    بیشتر بخوانید: اجرای طرح ترافیک در کاهش آلودگی هوا موثر نبود

    صدر اعظم نوری در پاسخ به این سوال که برای نتیجه‌گیری نقاط مثبت و ضعف این طرح چه میزان زمان احتیاج است؟ گفت: در پاسخ به این سوال نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین کرد، اما به طور حتم می‌دانم که گذشت تنها 15 روز از اجرای یک طرح، زمان مناسبی برای سنجش و قضاوت آن نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو