فونیکسریمکسبهتام

کدام خودروهای دهه هشتادی، به درد گاراژ پهلوی دوم می‌خوردند؟

خواب ناقص دهه هشتادی!

عصر خودرو -انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷، مصادف با ابتدای سال ۱۹۷۹ میلادی به پیروزی رسید و سلسله پهلوی برچیده شد. به همراه این سلسله، کلکسیون خودروهای خاص و نفیس دربار پهلوی دوم نیز مصادره شدند که امروزه بخشی از آن‌ها در موزه‌های کشورمان به نمایش درآمده‌اند.

خواب ناقص دهه هشتادی!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴:۰۰
  • خواب ناقص دهه هشتادی!
  • خواب ناقص دهه هشتادی!
  • خواب ناقص دهه هشتادی!
  • خواب ناقص دهه هشتادی!

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بدین ترتیب پهلوی دوم و نزدیکانش امکان خرید و واردات خودروهای خاص به ایران را در دهه شصت شمسی مصادف با دهه هشتاد میلادی نداشتند. اما اگر برخی خودروهای دهه هشتادی یک دهه قبل و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی معرفی می‌شدند، کدام‌یک ممکن بود موردتوجه گاراژ پهلوی دوم قرار گیرند؟
استون مارتین لاگوندا

پهلوی دوم یکی از طرفداران برند استون مارتین بود و جز اولین مشتریان مدل‌های DBS و  سری V8 محسوب می‌شد. هنگامی‌که در سال 1976 سدان سوپر لوکس و فوق‌سریع استون مارتین یعنی لاگوندا معرفی شد، ظاهراً هیچ سفارشی از جانب دربار پهلوی دوم ثبت‌نشده است. احتمالاً با توجه به اشکال‌های فنی و تکنولوژیک متعدد، خصوصاً در مورد کابین، خود استون مارتین هم چندان مایل نبود تا مشتریان شاخص این مدل را خریداری کنند و تأخیرهای پیاپی نیز مزید بر علت شد. بااین‌حال دقیقا از سال 1980، لاگوندا بسیار پخته‌تر و بهتر ظاهر شد. با توجه به سلیقه دربار پهلوی دوم و خریداری خودروهایی مشابه مثل رولزرویس کامارگ، لاگوندا نیز می‌توانست گزینه‌ای برای آن‌ها باشد.
لامبورگینی کونتاش 7000
هنگامی‌که لامبورگینی میورا به آخر خط نزدیک می‌شد، یک مدل خاص بر پایه مدل مسابقه‌ای ازدست‌رفته Jota طراحی شد که SVJ نام گرفت. اولین نمونه SVJ توسط پهلوی دوم سفارش داده شد که بعدها این خودرو در دهه هفتاد شمسی از کشور خارج‌شده، به امارات و سپس سوئیس رفت تا نهایتاً به دست نیکلاس کیج برسد. مهندسان لامبورگینی در دهه هشتاد میلادی سعی داشتند برای آخرین روزهای کونتاش، یک پکیج شامل فیس لیفت اساسی و بازنگری فنی بر پایه تجربیات برگرفته از پروژه‌های مسابقه‌ای ارائه کنند. این مدل قرار بود تا با موتور 7 لیتری مربوط به قایق ساخت لامبورگینی عرضه شود که به خاطر قیمت بالا درنهایت تولید نشد. احتمالاً پهلوی دوم حداقل یک نمونه از این ابرکونتاش را نیز خریداری می‌کرد.
فراری 288GTO Evo

پهلوی دوم در اواخر دهه پنجاه میلادی در بازدیدی از کارخانه مازراتی، پیشنهاد نصب شدن پیشرانه‌های مسابقه‌ای بلااستفاده 8 سیلندر روی گرندتورری بر پایه مدل 3500GT را داد که با حمایت مالی وی به تولد مدل 5000GT انجامید. در دهه هشتاد میلادی، فراری نیز در شرایطی مشابه قرار گرفت و امکان استفاده از مدل مسابقه‌ای 288GTO را به خاطر تغییر قوانین نداشت. با توجه به سابقه بازدید پهلوی دوم از کارخانه فراری در دهه‌های 50 و 60 میلادی و این‌که از مشتریان پروپاقرص فراری بود، احتمالاً در صورت خبردار شدن از پروژه نیمه‌تمام این فراری مسابقه‌ای، نمونه‌ای از آن را سفارش می‌داد. البته بعدها 288GTO به لطف چراغ سبز انزو فراری، به مدل F40 بدل شد.
پورشه 959

پهلوی دوم علاقه شدیدی به محصولات آلمانی و برند پورشه داشت و گاراژ وی نیز خودروهایی از این برند خریداری کرد. دراین‌بین یکی از آخرین خودروهای واردشده برای گاراژ وی، پورشه 928 مشکی‌رنگی بود که در آن زمان از نظر فنی و تکنولوژیک، یکی از برترین خودروهای جهان و بسیار جلوتر از زمان محسوب می‌شد. در دهه 80 میلادی، پورشه مدل 959 را برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی با انبوهی از تکنولوژیهای برتر طراحی کرد. با توجه به سابقه پهلوی دوم در خریداری پورشه‌های فوق مدرن و قیمت سرسام‌آور و تیراژ بسیار محدود 959، این خودرو قطعاً یکی از گزینه‌های گاراژ پهلوی دوم می‌بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو