فونیکسریمکسبهتام

مرگ ۶۱ عابر در فصل بهار؛

جاده‌های مازندران برای عابرین پیاده خطرناک‌تر شد

عصر خودرو- پرواز مرگ بالای سر عابران پیاده در خیابان ها و جاده های مازندران در حالی در فصل بهار امسال تندتر شده است که با وجود هشدارهای قبلی تاکنون هیچ اقدام درخور حفاظتی و بازدارنده در این زمینه صورت نگرفته است.

جاده‌های مازندران برای عابرین پیاده خطرناک‌تر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، گزارش سه ماهه فصل بهار پزشکی قانونی مازندران که تازه منتشر شده، نشان می‌دهد که در این بازه زمانی 61 عابر پیاده در خیابان‌ها و جاده‌های مازندران بر اثر تصادف جان باختند. این آمار 23 درصد بیشتر از بهار سال گذشته و در عین حال بزرگ‌ترین آمار تلفات رانندگی در فصل بهار است.

    بر اساس این گزارش، در سه ماهه امسال در مجموع 163 نفر براثر تصادفات رانندگی در استان مازندران جان باختند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش نشان می‌دهد.

    موتورسواران بعد از عابران پیاده دومین قربانی بزرگ تصادفات رانندگی در جاده‌های مازندران محسوب می‌شوند. در بهار امسال 36 نفر از قربانیان تصادف، موتور سوار و چهار نفر هم دوچرخه سوار بودند. نکته جالب اینکه در مجموع تصادفات بهاری مازندران 28 قربانی راننده خودرو و 34 نفر سرنشین بودند.

    بیشترین آمار فوتی‌های تصادف بهاری در مازندران امسال مربوط به جاده‌های برون شهری و روستایی با 114 نفر بوده است در حالی که 49 نفر در محور درون شهری مازندران فوت کردند.

    همچنین برابر گزارش پزشکی قانونی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در فصل بهار مربوط به شهرستان‌های ساری، میاندرود با 35 نفر، بابل با 24 و آمل با 18 مورد بوده است در حالی که رامسر با 2 فوتی کمترین میزان قربانیان را داشته است.

    بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران در سه ماهه امسال چهار هزار و 165 نفر مصدوم حوادث رانندگی هم به این مجموعه مراجعه کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کاهش نشان می‌دهد.

    مازندران مهم‌ترین استان گردشگرپذیر کشور با میزبانی سالانه 50 میلیون نفر شب مسافر محسوب می‌شود و برابر آمارهای غیررسمی تا 90 درصد این گردشگران با خودروهای شخصی به این استان سفر می‌کنند.

    بسیاری از مسافرانی که با خودروی شخصی به مازندران می آیند نه تنها آشنایی زیادی با جاده‌های استان ندارند، بلکه در سال‌های اخیر همواره ترددشان در جاده‌های روستایی به منظور بهره گیری بیشتر از جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی افزایش یافته است.

    از سوی دیگر، بهار مهم‌ترین فصل کشت و کار محصولات کشاورزی و دیگر فعالیت‌های مرتبط در مازندران محسوب می‌شود و به علت واقع شدن بسیاری از روستاهای استان در حاشیه جاده‌های سراسری و شلوغ، کشاورزان و ساکنان بومی مجبور به تردد و گذر از این خیابان‌ها هستند. در چنین وضعیتی افزایش آمار مرگ و میر عابران پیاده و موتورسوار و دوچرخه سوار می‌تواند هشداری برای مسئولان و دست اندرکاران بخش‌های مختلف باشد تا چاره اندیشی کنند.

    تصادف رویدادی چند علتی است و تاثیر همزمان چند عامل باعث وقوع آن می‌شود، به عبارتی بروز تصادفات در راه‌های درون شهری به سبب وجود زنجیره‌ای از علت‌ها شامل عوامل انسانی، وسیله نقلیه و محیط اطراف است.

    مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا و بررسی‌های کارشناسی راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد که بسیاری از محل‌های عبور عابران پیاده حتی در نقاط داخل شهرهای مازندران فاقد چراغ‌های راهنمایی است و در بیرون از شهرها هم تقریباً هیچ محل مشخص دارای حداقل ضریب امنیت برای عبور عابران وجود ندارد.

    بررسی اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران هم نشان می‌دهد که 90 درصد تصادفات منجر به مرگ عابرین پیاده در محل‌های غیر ایمن و خط کشی نشده رخ داده است. در یک نگاه کنجکاوانه به خیابان‌های اصلی و فرعی، میادین و چهارراههای شهری مازندران می‌توان به این نکته پی برد که تردد در آنها تقریباً تابع هیچ مقرراتی نیست و در تمامی مقاطع و مسیرها آدم‌ها و ماشین‌ها در هم می‌لولند بدون اینکه هیچیک تابع اصولی در حرکت باشد.

    شاید توجه به این موضوع کلیشه‌ای هم ضروری باشد که ذهنیت جامعه در باره مقصر تلقی کردن راننده در برخورد با عابر پیاده هم باید اصلاح شود چرا که در حال حاضر این کلیشه نزد افکار عمومی زبانزد است که راننده باید عابر پیاده را کور فرض کند و در هر تصادفی که عابر پیاده دخیل باشد، راننده مقصر است.

    این در حالی است که بر اساس قانون، رانندگانی که خارج از خط عابر پیاده، 100 متر یا نزدیکتر از این مسافت به پل‌های هوایی و یا زیرگذرهای ویژه عابرین پیاده تصادف کنند، مقصر شناخته نمی‌شوند و بیمه نیز خسارتی پرداخت نمی‌کند.

    بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی 70 تا 90 درصد علت مرگ‌ها و آسیب‌های تصادفات، ناشی از خطای انسانی است. بی توجهی به جلو، صحبت کردن با موبایل، غذا خوردن و شوخی کردن هنگام رانندگی، سرعت بالا، انحراف به چپ از جمله مهم‌ترین خطاهای انسانی هنگام رانندگی محسوب می‌شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو