فونیکسریمکسبهتام

بررسی کش‌وقوس‌های مونتاژ فیات در ایران در سال‌های اخیر؛

دردسرهای غایب بزرگ!

عصر خودرو- فیات خودروسازی است که مدت‌هایی مدید در بازار ایران نقشی مهم و اساسی داشت. از مونتاژ مدل ۱۱۰۰ در کارخانه برادران کاشانچی در دهه چهل شمسی گرفته تا واردات گسترده آن در دهه پنجاه شمسی توسط شرکت دیزل اتوپارت، فیات در دوران پیش از انقلاب اسلامی حضوری پررنگ داشت.

دردسرهای غایب بزرگ!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ؛ از دهه هفتاد شمسی، هر از چندی زمزمه همکاری خودروسازان داخلی با فیات و مونتاژ محصولات آن در کشورمان شنیده می‌شود. امری که فقط برای مدتی کوتاه محقق شد و هرگز عملی نشد. به‌تازگی خبرهایی مبنی بر به راه افتادن خط تولید فیات در منطقه ویژه سلفچگان منتشر شد که ما را بر آن داشت مروری کوتاه از رفت‌وآمدهای فیات برای مونتاژ در سه دهه اخیر داشته باشیم.

    سیینا تنها

    در سال 1387 خط تولید مدل سیینا توسط شرکت تاپکو (خودروسازی صنعت پارس) راه‌اندازی شد و تا سال 1389 این خودرو تولید شد. سیینا در حقیقت نمونه سدان مدل پالیو بود که بسیاری آن را همتای پروژه لوگان (تندر نود) می‌دانند. خودرویی توسعه‌یافته توسط شاخه برزیلی فیات که در کشورهای متعددی همانند ترکیه و چین نیز مونتاژ می‌شد. سیینا تقریباً هم‌زمان با تندر نود به بازار آمد و همین امر سبب شد با توجه به توانایی‌های حرکتی پایین‌تر و عرضه محدود، نتواند به اهدافش دست یابد. شرکت توسعه بین‌المللی لوتوس چند سال بعد واردات محدود مدل 500 را انجام داد که به مونتاژ هیچ مدلی نینجامید.

     

    برادران براوو، براوا

    اولین باری که زمزمه‌های مونتاژ فیات در اواخر دهه هفتاد شمسی شنیده شد، صحبت از تولید مدل‌های براوو و براوا بود. دو خودرو اقتصادی موفق که در بازار اروپا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی موفقیت قابل‌توجهی کسب کرده بودند. برای مدتی خبرهایی مبنی بر تولید این دو مدل توسط ایران‌خودرو مطرح شد که هرگز عملی نشد. پس‌ازآن نیز عنوان شد که فیات خود قصد دارد خط تولیدی مستقل در ایران تأسیس کرده، براوو، براوا و نهایتاً مدل پالیو را در ایران تولید کند. همین شایعات درنهایت پس از نزدیک به ده سال در سال 1387 به مونتاژ سیینا انجامید و هرگز براوو و براوا به ایران نیامدند.

    برادر اسپانیایی

    در سال‌های ابتدایی دهه 70 بود که تب نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو همراه با واردات انبوهی از خودروهای جدید و رنگارنگ تنور بازار خودرو ایران را داغ‌تر از همیشه کرد. سئات در آن دوره به نحوی مونتاژ کننده محصولات فیات در اسپانیا محسوب می‌شد و هنوز به زیرمجموعه فولکس‌واگن تبدیل نشده بود. در دورهای دولت اسپانیا تصمیم گرفت تا این خودروساز را به سرمایه‌گذاران خارجی واگذار کند و شرکت ایران وانت (که بعدها توسط گروه بهمن خریداری شد) یکی از مشتریان بالقوه خرید آن بود. بااین‌حال داستان واگذاری سئات به ایران وانت به دلیل مسائل مالی نهایی نشد و فولکس‌واگن این خودروساز را خریداری کرد. بااین‌حال سئات ماربلا که در حقیقت بر پایه نسل اول فیات پاندا شکل‌گرفته بود، به نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران آمد و تعدادی از آن نیز وارد شد، هرچند مونتاژ آن عملی نشد.


    آدرنالین ایتالیایی

    در دهه هفتاد شمسی، چند نمونه از محصولات اسپرت فیات به ایران آمدند و در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور یافتند. یک دستگاه فیات کوپه توربو و یک نمونه از مدل روباز بارچتا ازجمله این خودروها بودند. اولی برای مدتی به نمایشگاه‌های خودرو در محله عباس‌آباد تهران راه یافت و دومی نیز گویا برای مدتی در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو رهاشده بود. این دو خودرو در حقیقت قربانیان تب داغ نمایشگاه‌های خودرو تهران در دهه هفتاد شمسی بودند. همکاری ایران‌خودرو و فیات اما قرار بود به تولید رانا بیانجامد که درنهایت پروژه با همکاری پژو به سرانجام رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو