فونیکسریمکسبهتام

در آمدهای حاشیه ای برای شهرداری حاشیه ساز شد

عصر خودرو- بیش از یک سال از مصوبه شورای شهر مبنی بر ساماندهی پارک حاشیه ای می‌گذرد. شهرداری هنوز اقدام جدی دراین زمینه نکرده و شورا معتقد است که میلیاردها تومان پول به دلیل تعلل شهرداری از دست رفته است.

در آمدهای حاشیه ای برای شهرداری حاشیه ساز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس،  شهرداری تهران مدت‌هاست به دنبال ساماندهی پارک حاشیه‌ای و حذف پارکبان‌ها از شهر است. برخی افراد خیابان ها و معابر اصلی را قرق کرده و از  شهروندان پول می گیرند و همین امر باعث بروز مشکلاتی شده است.

    پارکبان‌ها بدون حساب و کتاب از مردم پول دریافت می کنند و حتی اگر جای پارک وی آی پی(ویژه) هم به مشتریان اختصاص دهند هزینه اضافی دریافت می کنند.

    شورای چهارم فعالیت پارکبان ها در تهران را متوقف کرد اما این افراد هنوز هم در برخی از نقاط شهر در حال کسب در آمد هستند.

    قرار شد با حذف پارکبان‌ها، پارک حاشیه‌ای به صورت  مکانیزه کنترل  شود وشهروندان با استفاده از اپلیکیشن از این طرح استفاده کنند. بیش از 15 هزار پارکومتر در تهران وجود دارد که  بسیاری از پارکومترها خراب  و از مدار خارج شده بودند و شهروندان نمی تواستند از این سیستم استفاده کنند و پلیس هم آن را جریمه می کرد.

    شهرداری تهران اقدام به اصلاح پارکومترها کرد و قرار شد دیگر مشکلی نباشد. شورای شهر تهران  هم مصوب کرد که باید شهرداری پارک حاشیه ای در تهران را سامان دهی و از این طریق کسب در آمد کند و این موضوع در بودجه دیده شد.

    بسیاری از کسبه مقابل مغازه های خود با گذاشتن یک مانع ، اجازه توقف به سایر خودروها را نمی دهند و آن بخش را ملک شخصی کرده و اگر کسی هم خودرویش را پارک کند در در حین برگشت در برخی موارد  با لاستیک پنجر رو به رو می‌شود.

    شعار  مدیریت جدید شهری در اجرای پروژه ها اجرای عدالت اجتماعی  است هنگامی که طرح ترافیک هم در تهران اجرایی می شد همین موضوع مطرح بود. برای ساماندهی پارک حاشیه ای نیز گفته شد با این کار عدالت توزیع می شود.

    بر اساس این گزارش، درکلان شهر تهران بیش از 900 هزار فضای پارک خودرو وجود دارد  و زمانی که این فضاهای رایگان وجود دارد به اعتقاد مسؤولان شهری مردم رغبتی به استفاده از پارکینگ های عمومی ندارد و باید فکری برای این موضوع کرد.

    همچنین بسیاری از معابر به دلیل نابسامانی در پارک خودرو ها ، دوبل  وسوبل پارک می کنند و تردد شهروندان در معابر را با مشکل رو به رو می کنند.

    مسؤولان شهری معتقد هستند که در صورتی که جای پارک خودرو پولی شود استفاده از خودروی تک سرنشین کاهش  و در پی آن آلودگی هوا و ترافیک کاسته می شود.

    ساماندهی پارک حاشیه ای  در دستور کار قرار گرفت ولی تاکنون اقدام جدی در این باره صورت نگرفته است.

    محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  در این باره گفت: با بیان اینکه در شهر تهران یک میلیون فضای پارک حاشیه‌ای وجود دارد، گفت: شهرداری تهران مکلف است که حداقل 200 هزار پارک حاشیه‌ای را طی امسال ساماندهی کند.

    وی ادامه داد:  پارک حاشیه‌ای دارای مصوبه شورا است و شهرداری تهران مکلف به ساماندهی پارک حاشیه‌ای است؛ اکنون ساماندهی پارک حاشیه‌ای در دستور کار شهرداری است اما کار به کندی پیش می‌رود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: وقتی شهرداری تهران در موضوع ساماندهی پارک حاشیه‌ای ضعف دارد، برخی دستگاه‌ها ممکن است از این ضعف، استفاده کنند و کاری که باید طبق روال قانونی انجام شود از روال قانونی خارج می‌شود. این اشکال اساسی به شهرداری تهران وارد است چون بیش از یکسال از مصوبه شورا می‌گذرد و شهرداری خیلی کند عمل کرده است.

    به گفته علیخانی، در منطقه دو شهرداری حدود 15 هزار پارک حاشیه‌ای در حال ساماندهی است که از اواخر سال قبل شروع شده و هنوز هم تمام نشده است. تذکرات زیادی داده‌ایم و پیگیر هستیم که هر چه سریعتر  پارک حاشیه‌ای ساماندهی شود.

    بر اساس این گزارش، ساماندهی پارک حاشیه‌ای در یک نرم‌افزار و برنامه هوشمند تعریف شده و قرار است در تمامی مناطق تهران اجرایی شود. بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، در پارک حاشیه‌ای هوشمند نیم‌ساعت اول برای توقف خودروها رایگان است و بیش از این زمان با توجه به زمان توقف، هزینه پارک به شماره فرد پیامک می‌شود. همچنین خودرو مجهز به تجهیزات کنترلی طراحی شده تا نسبت‌به کنترل پارک حاشیه‌ای اقدام کنند.

    این خودروها در سطح خیابان حرکت می‌کنند و پس از ثبت شماره پلاک خودروهای پارک‌شده نسبت‌به کنترل زمان آنها اقدام کرده و اگر بیش‌از نیم‌ساعت خودرویی در معبر پارک شده باشد، نرخ توقف محاسبه می‌شود. البته رانندگان باید برای استفاده از این روش حتما در سایت سامانه تهران من ثبت نام کرده باشند و  افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند در کیوسک‌هایی در نظر گرفته شده می توانند ثبت‌نام کنند. در این طرح نیروی انسانی حذف شده است.

    این طرح به صورت پایلوت در منطقه 2 شهرداری تهران اجرایی شد. رسول کشت پور شهردار منطقه 2 در این باره گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در سه فاز،  15 هزار ظرفیت پارک حاشیه‌ای در منطقه 2 به صورت هوشمند و با استفاده از اپلیکیشن جدید کنترل می‌شود.از ابتدای سال گذشته مطالعات پیرامون پارک حاشیه‌ای در سطح منطقه 2 انجام شد و از آنجایی که معاونت حمل و نقل ترافیک معتقد بود که نباید مناطق به صورت جزیره‌ای فعالیت کنند، قرار شد همه مناطق تحت یک اپلیکیشن نسبت به هوشمندسازی پارک حاشیه‌ای‌شان اقدام کنند.

    وی ادامه داد: منطقه 2 به عنوان منطقه نمونه برای اجرای پایلوت طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند انتخاب شد، و اقدامات آن را انجام دادیم.

    کشت پور افزود: 15 هزار پارک حاشیه‌ای در 90 معبر شناسایی شده که در سه فاز  نسبت به کنترل هوشمند آنها اقدام می‌کنیم، در فاز اول محور خیابان کوهستان، خیابان سرو، بلوار فرهنگ، بلوار قیصر امین پور، بلوار دریا، بلوار دادمان، خیابان خوردین، ستارخان و … تحت پوشش کنترل هوشمند پارک حاشیه‌ای قرار می گیرد.

    شهردار منطقه در خصوص اهداف اجرای این طرح گفت: با اجرای این طرح سعی داریم  نسبت به تشویق مردم به انجام سفرهای کوتاه مدت با وسایل شخصی‌شان اقدام کنیم و نباید اینگونه باشد که یک فرد صبح تا شب خودروی شخصی‌اش را در خیابان و یا جلوی مغازه‌اش پارک کند و مابقی شهروندان برای انجام سفرهای کوتاه مدت خود خیابان‌ها را برای پیدا کردن جای پارک بگردند.

    کشت پور در مورد وضعیت ساکنین و کسبه‌ای  که دارای دو خودرو هستند نیز  گفت:اگر این افراد خودروهایشان را در کنار خیابان پارک می‌کنند باید هزینه آن را نیز بپردازند و در این طرح سعی کردیم همزمان با هوشمندسازی شریان‌های درجه 1 و شریان درجه 2 ، معابر جمع‌کننده را نیز پوشش دهیم و اینگونه نخواهد بود که شهروندان برای فرار از پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای به کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف بروند و آنجاها را شلوغ کنند.

    به گفته وی، با اجرای این طرح دیگر شاهد این نخواهیم بود که در خیابان‌ها پارک دوبل صورت بگیرد ادامه داد: حمل و نقل عمومی یعنی تاکسی و اتوبوس در سطح منطقه 2 وجود دارد و شهروندان می توانند به جای استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی از اتوبوس و تاکسی استفاده کنند.

    پارک حاشیه ای در همه شهرهای توسعه یافته دنیا از اولویت های مدیریت شهری برای کنترل ترافیک است  اما هنوز  در کلان شهر تهران این موضوع جزو اولویت ها نیست و مردم دچار مشکل پیدا کردن جای پارک هستند.

    اعضای شورای شهر تهران بارها به شهرداری در خصوص عدم توجه به توسعه پارک حاشیه ای تذکر داده و معتقدند که در آمدهای زیادی از این راه به هدر می رود.

    محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره گفت: مطابق با تبصره 9 بودجه سال 97 شهرداری تهران مکلف بود در راستای مصوبه شورا مبنی بر الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی ساماندهی فضا‌های پارک حاشیه‌ای تا سقف 950 میلیارد تومان درآمد حاصله را صرف توسعه حمل و نقل عمومی اعم از خطوط مترو، اتوبوسرانی و ایمن سازی زیر ساخت‌های موجود حمل و نقل عمومی هزینه نموده و مراتب را در تفریغ بودجه سال 97 منظور نماید که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت.

    این مقام مسؤول گفت: همچنین مطابق تبصره بند الف. تبصره سی و یکم بودجه مصوب سال 1398 شهرداری تهران مکلف است از حدود یک میلیون محل پارک حاشیه‌ای موجود در مناطق 22 گانه، تعداد دویست هزار (200، 000) مکان را ساماندهی کرده و از طریق مزایده برای کسب درآمد حداقل 600 میلیارد تومان شش هزار میلیارد اقدام و درآمد حاصله را جهت تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی به مصرف رسانده و در تفریغ بودجه سال 1398 منظور کنند.

    به گفته علیخانی، متأسفانه این مورد نیز به دلیل تعلل و عدم توجه جدی معاونت حمل و نقل به مقوله پارک حاشیه‌ای مغفول مانده و تاکنون هیچ اقدام عملیاتی جدی جهت تحقق درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای صورت نگرفته است که پیش بینی می‌شود با ادامه این روند درآمد شهرداری تهران کاهش چشمگیری را از این منبع داشته باشد.

    وی گفت: تذکراتی در این باره به شهردار داده ایم و خواستار پاسخ کتبی در این زمینه هستیم.

    مسؤولان شهرداری تهران معتقدند که زیر ساخت‌های اجرای این طرح فراهم شده و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

    محسن پورسیدآقایی معاون شهردار در این باره گفت: تمامی کارهای زیربنایی اجرایی این طرح که مصوبه شورای شهر را دارد انجام شده است.

    وی ادامه داد: خودروهایی که تجهیز شده هر 30 دقیقه یک بار از معابر که مشخص شده است؛ عکسبرداری و فیلمبرداری می‌شود و با ارسال اطلاعات به سرور خودروهایی که بیش از نیم ساعت توقف در پارک حاشیه توقف داشتند مشخص می شود.

    دریافت پول از پارک حاشیه ای قانونی است که دولت تعیین کرده است. در بهمن 94 معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب هیئت دولت را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.

    در این آیین نامه توقف وسایل نقلیه در محدوده زمانی 7 تا 21 در محل‌هایی که برای پارک حاشیه‌ای مدیریت شده تعیین شده است که پارک در این محل ها در نیم ساعت اول رایگان خواهدبود. دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت، با احتساب نیم ساعت اول محاسبه و دریافت می‌شود. که بر اساس این تبصره دریافت حق توقف در معابر مورد نظر بر حسب بازه‌های زمانی نیم ساعتی یا یک ساعتی اخذ می‌شود.

    بر اساس تبصره 2 این ماده، قیمت‌گذاری هزینه توقف در حاشیه معابر بر طبق مقررات اخذ عوارض با محاسبه هزینه‌های عملیاتی اجرا (نصب و نگهداری تجهیزات موردنیاز)، تأمین نیروی انسانی و مدیریت طرح با ملاحظه منطقه‌بندی و اهمیت معابر تعیین شود و قیمت‌گذاری پارکینگ‌های حاشیه‌ای باید به گونه‌ای باشد که شهروندان به کاهش زمان توقف، کاهش استفاده از وسیله نقلیه شخصی و یا ترجیح استفاده از پارکینگ‌های عمومی غیرحاشیه‌ای ترغیب شوند.

    بر اساس این ماده، در صورت اشغال بیش از یک محل توقف توسط یک خودرو، حق توقف متناسب با تعداد محل‌های اشغال شده دریافت می‌شود.

    بر اساس این آیین نامه، معابر شهری پرترافیک براساس شاخص‌های موضوع ماده (2) این آیین‌نامه، به پیشنهاد شهرداری مربوط و تصویب شورای استان تعیین می‌شود، پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک بدون پرداخت حق توقف پس از نیم‌ساعت اولیه به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع بوده و اعمال مقررات در این خصوص توسط مأموران موضوع ماده (2) قانون انجام می‌پذیرد، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است با استفاده از ساز و کارهای مناسب نسبت به کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک با اولویت پیشگیری از وقوع تخلفات پارک حاشیه‌ای و دریافت گزارش‌های مربوط اقدام کند، شهرداری‌ها مکلفند در معابر شهری پرترافیک مصوب، نسبت به مشخص کردن فضاهای پارک حاشیه‌ای مدیریت شده اقدام کنند.

    بر اساس مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، 891 هزار فضای پارک حاشیه‌ای در پایتخت وجود دارد و شهرداری تهران فعلا برای  حداکثر 15 هزار  جای پارک برنامه هوشمند سازی دارد و در صورتی که طرح جواب دهد این کار تسری می یابد.

    افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در این باره گفت: در طرح تفصیلی نزدیک به یک میلیون پارک حاشیه ای داریم، اما متاسفانه رقمی که تا به حال ساماندهی شده، بسیار پایین است و قابل مقایسه با این یک میلیون نیست.

     

    وی ادامه داد: طرحی که قرار است شهرداری براساس مصوبه شورا ارائه دهد، مربوط به درآمدزایی از پارک حاشیه‌ای معابر اصلی است و مربوط به کوچه‌ها نمی‌شود.

    یکی از سیاست های ایجاد  پارک حاشیه ای کاهش جذابیت سفر با خودروی شخصی و تشویق شهروندان  به استفاده از حمل و نقل عمومی است هر چند که هنوز سیستم حمل و نقل عمومی در تهران به خوبی گسترش پیدا نکرده است و ضعف های هم در این زمینه وجود دارد. قرار است پولی که از محل پارک حاشیه ای کسب می شود در زمینه توسعه پارکینگ و حمل و نقل عمومی صرف شود.موضوع پارک حاشیه بلاتکلیف مانده است و اعضای شورا معتقدند در آمد زیادی به دلیل کوتاهی شهرداری در این باره به هدر می رود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو