فونیکسریمکسبهتام

خودروهای محبوبی که آینده نامعلومی دارند؛

آفتاب لب بام!

عصر خودرو- محصولات دوست داشتنی، تاریخی و محبوب همیشه از مرگ و نابودی در امان نیستند. برندهای محبوب زیادی در سالهای اخیر اسیر بحران اقتصادی شده، تعطیل شده اند.

آفتاب لب بام!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ،  خودروهای زیادی نیز به خاطر سوددهی ناکافی، مشکلات مدیریتی و مواردی از این دست در اوج شهرت از خط تولید برای همیشه خداحافظی کردهاند. وضعیت این روزهای صنعت خودرو که بیشتر تحت تاثیر عطش بازار برای کراس اوورها و خودروهای شاسی بلند است نیز عرصه را برای برخی خودروهای تنگ کرده که آینده مبهمی در پیش روی آنهاست.
    شورولت ایمپالا

    ایمپالا در اواخر دهه پنجاه میلادی به عنوان برادر مدل بلایر راهی بازار شد و از آن زمان به یکی از پرفروشترین تولیداتی شورولت بدل شد. خودرویی که در ایران نیز طرفداران زیادی داشت و امروزه نیز نمونه های قدیمی آن کلاسیک های محبوبی هستند. ایمپالا در دهه هشتاد جایش را به برادر لوکس ترش یعنی کپریس داد تا آن که دوباره در دهه نود میلادی به خط تولید بازگشت. از آن زمان تا کنون، انتقادات زیادی متوجه ایمپالا شده که بیشتر آنها حول محور عدم ارتباط آن با گذشته این محصول آمریکایی دارد. با این حال ایمپالا تا همین یکی دو سال پیش با تیراژ بسیار بالا، یکی از محصولات پرفروش شورولت بود. کساد شدن بازار سدانهای خانوادگی و استقبال عمومی از کراس اوورها، آینده ایمپالا را در هاله ای از ابهام قرار داده. در ابتدا عنوان شد که شورولت برنامه ای برای کنار گذاشتن نسل کنونی ایمپالا ندارد. در هفته های اخیر اما چند بار نقل قول هایی از مدیران و رؤسا جنرال موتورز عنوان شده که قرار است خط تولید ایمپالا در سال 2020 تعطیل شود.
    فورد موندئو/فیوژن

    سدانه ای خانوادگی پس از جنگ جهانی دوم به محبوبترین محصولات در سطح جهان بدل شدند و این محبوبیت تا همین دهه ادامه داشته. در بازار سدانهای متوسط، فورد اروپا همواره حضوری پررنگ داشته. این حضور از دهه پنجاه با مدل آنگلیا و بعدها با تانوس (کورتینا) و سپس سییرا و موندئو. موندئو به قدری در اروپا موفق ظاهر شد که فورد آمریکا نیز دست به کار شد و آن را با اسامی گوناگون در بازار آمریکای شمالی عرضه کرد. در سالهای اخیر، موندئو اروپایی در آمریکا با نام فیوژن عرضه شد. خودرویی دوست داشتنی و مقبول که با توجه به کاهش سوددهی محصولات غیر کراس اوور، قرار بود تا از خط تولید کنار گذاشته شود. به طور موازی، فورد اروپا نیز قرار بود جانشینی با شکل و شمایل متفاوت برای موندئو در نظر بگیرد. با این حال در ماههای اخیر مدیران فورد چند بار تصمیم خود را تغییر داده اند. آینده معینی برای موندئو و فیوژن متصور نیست. با این حال احتمالا در یکی دو سال آینده فورد آمریکا تولید این خودرو را کنار خواهد گذاشت.

    نیسان Z

    در سال 1969 اسطوره Z تحت برند داتسون به بازار جهانی معرفی شد و از آن زمان تا کنون، این خودرو توانسته همواره یکی از پرفروش ترین و موفق ترین محصولات اسپرت باشد. از نسل دوم و با لوکس شدن تدریجی، نیسان Z توانست در دهه هشتاد میلادی نیز پرفروش و موفق باقی بماند و با شرایط جدید خود را تطبیق دهد. با وجود قطع صادرات Z به آمریکا از اواخر دهه نود میلادی، باز هم بازگشتی رویایی برای این خودرو از سال 2002 با مدل 350Z رقم خورد. مدل کنونی یعنی 370Z خود به نحوی یک نمونه بازنگری شده همان 350Z است که حدود هجده سال پیش عرضه شده. عددی که در جهان امروز خودروسازان، به معنای کهولت Z است. در ابتدا شایعاتی مبنی بر عرضه نسل جدید Z در قالب یک کراس اوور عنوان شد. بعدها اما این شایعه تایید نشد و گفته شد فعلا نیسان برنامهای قطعی برای جایگزین Z ندارد. حتی پنجاه سالگی Z نیز برای اعلام یک سرنوشت قطعی برای Z کافی نبوده است.

    پیش درآمد مرده!



    یکی از محصولات محبوب و خاص هوندا در دهه های هشتاد و نود میلادی، کوپه اسپرتی با نام پریلود بود. این کوپه در پنج نسل متوالی عرضه شد و سه نسل آخر آن با انبوهی از تکنولوژی ها، محبوبیت قابل توجهی پیدا کردند. پریلود در زبان انگلیسی به معنای پیش درآمد و مقدمه در قطعات موسیقی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو