فونیکسریمکسبهتام

شهردار تهران:

موضوع تهران موضوع حاکمیتی است

عصر خودرو- روز گذشته شهردار تهران در برنامه تلویزیونی دست‌خط حضور پیدا کرد و به سؤالات گوناگون درباره ابعاد مختلف مدیریت شهری پاسخ گفت.

موضوع تهران موضوع حاکمیتی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، پیروز حناچی در این گفت‌وگو که از شبکه5  تلویزیون پخش شد درباره بدهی‌های شهرداری، مشکلات حمل‌ونقل و برنامه‌های آینده شهرداری صحبت کرد. او تأکید کرد که مشکلاتی مانند ترافیک در پایتخت موضوعاتی حاکمیتی است و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند. مهم‌ترین بخش‌های سخنان شهردار تهران از این قرار بود:

    تخمین ما از بدهی شهرداری این است که بیش از 50هزار میلیارد تومان است. همه این بدهی هم به ما ارث رسیده است. 28 تا 29هزار میلیارد بدهی بانکی داریم که بخشی را با دولت تهاتر کرده‌ایم. دینامیک بودن آن هم به این دلیل است که خیلی از کسانی که از شهرداری طلب دارند وقتی مراجعه می‌کنند متوجه بدهی آنها می‌شویم.

    رابطه خوبی با دولت داریم. مسائل و مشکلات تهران را به‌دلیل پایتخت بودن و به‌دلیل اینکه بزرگ‌ترین کلانشهر ایران و منطقه است تنها شهردار و مدیریت شهری نمی‌تواند حل کند. در نتیجه موضوع تهران موضوع حاکمیتی است و بدون رابطه خوب با دولت نمی‌شود این شهر را اداره کرد.

    در کشور همسایه ما ترکیه، میدانی به‌نام تقسیم وجود دارد که همدوره میدان توپخانه تهران است، هرکسی الان به استانبول می‌رود به خیابان استقلال و میدان تقسیم هم سرمی‌زند. در تهران در خیابان 15خرداد زمانی ماشین و بار و آدم در هم می‌لولیدند اما مدیریت شهری تصمیم گرفت آن را تبدیل به پیاده‌راه کند و این اتفاق موفقی بود. اگر ایستگاه 15خرداد مترو را نداشتیم این کار عملی نمی‌شد. این ظرفیت هم‌اکنون می‌تواند در خیابان لاله‌زار، میدان امام‌خمینی(ره) و خیابان ولیعصر(عج) هم وجود داشته باشد.

    80درصد آلودگی هوای تهران به‌خاطر وسایل موتوری است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. از این مقدار 40درصد آلودگی متعلق  به خودروهای شخصی و تک‌سرنشین‌هاست. اصلی‌ترین مانع ما یارانه سنگینی است که در مترو می‌دهیم. ما تقریبا 10درصد قیمت واقعی هزینه مترو را با احتساب هزینه تونل و زیرساخت‌هایی که ساخته‌ایم از مردم می‌گیریم. البته در همه جای دنیا حمل‌ونقل عمومی یارانه دارد اما در مقدار آن بحث است. در کلانشهرهای دنیا و اروپایی قیمت هر سفر بین 3 تا 5 یورو است و البته درآمد سرانه هم بالاتر است.

    تهران هزار اتوبوس کم دارد. هم‌اکنون در تهران 3500 اتوبوس فعال است که برخی از آنها برای تعمیر از دور خارج شده‌اند. متوسط عمر اتوبوس‌های ما 10سال است و 30درصد اینها در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی و مابقی آن در اختیار بخش خصوصی است. جالب است بدانید که در خیابان ولیعصر(عج) ارزش املاک جبهه شرقی و غربی به‌خاطر بی‌آرتی تفاوت پیدا کرده است. می‌توانیم حمل‌ونقل عمومی را به‌صورت ال‌آرتی(قطارهای سبک) به وسط خیابان بیاوریم و با این کار تفاوت قیمت مذکور هم تغییر می‌کند.

    باغات بزرگ به‌خصوص آنهایی که ارزش تاریخی دارند یا به شخصیت‌های فرهنگی مربوطند یا محل وقوع حوادث تاریخی و فرهنگی بوده‌اند را سعی می‌کنیم حفظ کنیم. این موضوع جزو راهبردهای اصلی ماست. خانه نیما، خانه جلال و خیلی از اماکن منتسب به مفاخر کشور تثبیت شده‌اند تا برای شهر باقی بمانند. همین الان با بنیاد مستضعفان توافق کرده‌ایم تا باغ مستوفی و باغ عبقری حفظ شوند و برای مردم تهران باقی بمانند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو