فونیکسریمکسبهتام

سفر به کشورهای خارجی با اتوبوس و خودروی شخصی

عصر خودرو- سفر زمینی مجموعه ای از تجربه‌هاست و غالباً بیشتر برای افرادی مناسب است که هیچ عجله ای نداشته و در نظر آن‌ها مسیر مهم‌تر از مقصد است.

سفر به کشورهای خارجی با اتوبوس و خودروی شخصی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایلنا ،  سفرهای زمینی از جذابیت‌های زیادی برخوردارند، مسافران می‌توانند از مسیر لذت برده، تجارب جدیدی کسب کرده و با مناطق و فرهنگ‌های متفاوتی آشنا شوند. اما سفرهای زمینی نیاز به در نظر گرفتن مواردی نیز هستند که باعث بهبود کیفیت تجربه از سفر می‌شود. این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط به سفر به کشورهای خارجی با اتوبوس و خودروی شخصی می‌پردازد.

    افرادی که سفر می‌کنند به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که سفرهای زمینی را ترجیح می‌دهند و گروهی که علاقه مند به سفرهای هوایی هستند. اجتناب از سفرهای هوایی می‌تواند دلایل مختلفی را شامل شود؛ ترس از پرواز عموماً مهم‌ترین دلیل این موضوع به شمار می‌رود. از طرف دیگر خرید بلیط هواپیما گاهی با پیچیدگی‌هایی همراه است. اما گاهی نیز هست که فرد به هیچ وجه از پرواز واهمه ای ندارد، فقط به دلیل اینکه از مسیر لذت ببرد سفر زمینی را انتخاب می‌کند. حالت دیگری در مورد این موضوع نیز ضادق است، زمانی که فرد سفر زمینی را مقرون به صرفه تر بداند.

    مزایای سفر زمینی

    از دیدن مناظر مختلف نهایت لذت را خواهید برد.

    در طول مسیر می‌توانید در شهرهای کوچک و بزرگ توقف کرده و با فرهنگ مردم آن مناطق نیز تا حدی آشنا شوید.

    سفرهای زمینی همانطور که گفته شد از جذابیت‌های خاص خودشان برخوردار هستند:

    در سفرهای زمینی خصوصاً اگر با وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی انجام شود هیچ استرسی برای جا ماندن از پرواز نخواهید داشت.

    محبور نیستید در صف‌های طولانی کانتر چک این ایستاده و پروسه‌ی گاهاً طاقت فرسای فرودگاه را بگذرانید.

    در نهایت و در یک جمله می‌توان گفت سفر زمینی مجموعه ای از تجربه‌هاست و غالباً بیشتر برای افرادی مناسب است که هیچ عجله ای نداشته و در نظر آن‌ها مسیر مهم‌تر از مقصد است.

    سفرهای خارجی زمینی عمدتاً به کشورهای همسایه محدود می‌شوند، البته این موضوع بدان معنی نیست که به دیگر مقاصد خارجی نمی‌توان سفر زمینی انجام داد. کشوهایی که در همسایگی کشور ما در مرزهای زمینی وجود دارند عبارتند از: ترکمنستان، ارمنستان، نخجوان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان.

    در نظر داشته باشید برای سفرهای خارجی زمینی با اتومبیل شخصی راننده حتماً می‌بایست گواهی نامه‌ی بین المللی داشته باشد. برای خودرو نیز بایستی پلاک ترانزیت گرفته شود. به خاطر داشته باشید قوانین ورود به کشورهای مختلف از راه زمینی می‌تواند متفاوت باشد.مثلاً چنانچه بخواهید با اتومبیل شخصی از مرزهای زمینی وارد ترکمنستان یا ترکیه شوید، علاوه بر موارد ذکر شده که برای همه‌ی کشورها یکسان است، حتماً می‌بایست بیمه‌ی شخص ثالث داشته باشید.

    علیرغم اینکه این گونه موارد در مرزها نیز قابل انجام است، اما بهتر است در کشور خودمان انجام شوند، چرا که در کشورهای دیگر هزینه‌ی بالاتری به همراه خواهند داشت. در عین حال مورد دیگری که حتماً باید در نظر داشته باشید ویزا است. ویزا و یا همان روادید در واقع مجوزی است که برای ورود به یک کشور خارجی تحت شرایط مشخص و در زمان مشخص صادر می‌شود. برای سفر به برخی از  کشورهایی که در همسایگی ما قرار دارند نیاز به ویزا نیست. از مهم‌ترین و پرطرفدارترین این کشورها می‌توان به ترکیه، گرجستان و ارمنستان اشاره کرد. اما برای گروهی دیگر مانند ترکمنستان لازم است از قبل درخواست ویزا کنید. بنابراین موارد مربوط به اخذ ویزا را فراموش نکنید.

    سفر با خودروی شخصی

    اولین اقدامی که در سفرهای خارجی زمینی با خودرو شخصی لازم است انجام دهید دریافت پلاک ترانزیت و یا همان کاپوتاژ کردن خودرو است. به دریافت مجوز خروج برای خودروهای شخصی کاپوتاژ گفته می‌شود. به منظور دریافت این مجوز می‌بایست به گمرک مراجعه کنید و یا این کار را از طریق یکی از کارگزاران گمرکی انجام دهید. برگه‌ی ترددی که برای خودرو شما صادر می‌شود دارای اعتبار یک ساله است. به خاطر داشته باشید برای کاپوتاژ کردن خودرو حتماً لازم است که مالک خودرو به همراه تمامی مدارک آن و مدارک شناسایی خود فرد در محل حضور داشته باشند.

    پس از اینکه برگه‌ی کاپوتاژ را دریافت کردید لازم است به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید. در این مرحله فرم‌های دریافت پلاک بین المللی و گواهینامه‌ی بین المللی را تکمیل خواهید کرد، ولی لازم است مدارکی از قبیل برگه‌ی کاپوتاژ، پاسپورت، گواهینامه‌ی رانندگی و عکس به همراه داشته باشید.

    بعد از انجام دادن مراحلی که ذکر شد لازم است اتومبیل خود را بیمه کنید. برای برخی از کشورها مانند ترکیه، این کار با دو روش ممکن است: می‌توانید در مرز اتومبیل را بیمه کنید و یا اینکه در ساختمان مرکزی بیمه‌ی ایران این کار را انجام دهید. روش دوم حدوداً نصف قیمت روش اول است.

    به غیر از مواردی که ذکر شد قوانین متفاوت دیگری نیز وجود دارند که برای کشورهای گوناگون متفاوت هستند. به طور مثال برای سفر زمینی به ارمنستان به هنگام ورود و خروج می‌بایست مبلغی بابت خودرو بپردازید. و یا فقط خودروهایی می‌توانند وارد آذربایجان شوند که سال توید آن‌ها بعد از 2014 میلادی باشد.

    سفر به ترکیه

    ترکیه چه در سفرهای هوایی و چه زمینی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. برای سفر زمینی به ترکیه در صورتی که با خودرو شخصی مسافرت می‌کنید می‌بایست از طریق یکی از گمرک‌های بازرگان، رازی و یا سرو ارومیه اقدام کنید. در میان اسامی ذکر شده از گمرک‌ها، بازرگان از شرایط بهتری برخوردار است. گمرک بازرگان در شهر بازرگان و در مسیر ماکو قرار دارد. از طریق ترکیه می‌توانید به گرجستان، یونان و بلغارستان سفر کنید.

    اگر قصد استفاده از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی را ندارید و هنوز مایل به انجام سفر زمینی به ترکیه هستید می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید. برخی از شرکت‌های اتوبوسرانی مانند رویال سفر ایرانیان و ایران پیما بلیط اتوبوس به برخی از شهرهای ترکیه را به فروش می‌رسانند. می‌توانید از طریق وب‌سایت مِستر بلیط که سامانه‌ی فروش آنلاین بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما است نسبت به خرید بلیط اتوبوس اقدام نمایید.

    سفر به گرجستان

    گرجستان به دلیل اینکه نیاز به ویزا نداشته و از طبیعت زیبایی نیز برخوردار است، به عنوان یکی از کشورهای محبوب برای مسافران ایرانی به شمار می‌رود. برای سفر زمینی با اتومبیل شخصی به گرجستان از چند طریق می‌توان عمل کرد، اما به دلیل امنیت بیشتر در جاده‌های ترکیه تنها به توضیح این مسیر خواهیم پرداخت.

    از مسیر ترکیه

    از یکی از مرزهای ذکر شده وارد ترکیه می‌شوید و پس از گذر از شهرهای زیبای ترکیه به گمرک سارپی می‌رسید. این گمرک مرز بین ترکیه و گرجستان است. وقتی از ترکیه وارد گرجستان می‌شوید به شهر باتومی گرجستان که مقصد بسیار زیبایی است نزدیک‌تر خواهید بود. در مسیر خود از شهرهای وان، بینگول، ارزوروم، بیبورت و ترابزون عبور خواهید کرد. از کنار دریای سیاه از شهرهای رایز، هوپا و در نهایت سارپی عبور می‌کنید تا به مرز گرجستان و ترکیه می‌رسید.

    همانند سفر به مقاصد زیبای کشور ترکیه که با اتوبوس امکان پذیر است، به شهرهای گرجستان نیز می‌توانید با اتوبوس سفر کنید. اتوبوس‌هایی که به مقاصد خارجی سفر می‌کنند VIP تخت خواب شو و بسیار راحت هستند. مسافران با وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی پذیرایی خواهند شد.

    سفر به ارمنستان

    در صورتی که می‌خواهید از وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی استفاده کنید باید ابتدا به تبریز رفته و سپس به سمت جلفا بروید. بعد از آن از راه مرز جلفا وارد نخجوان و سپس ارمنستان شوید. به طور کلی اگر می‌خواهید از طریق راه زمینی به ارمنستان بروید بهتر است با اتوبوس سفر کنید. هر روز از تهران و تبریز سفرهای منظمی با اتوبوس به ایروان انجام می‌گیرد.

    همانطور که ذکر شد مِستر بلیط سامانه‌ی فروش بلیط اتوبوس، هواپیما و قطار است. در مستر بلیط در کمترین زمان و ارزان‌ترین قیمت‌ها می‌توانید بلیط اتوبوس خارجی خود را تهیه نمایید و تجربه ای جذاب و منحصر بفرد از سفر را برای خود رقم زنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو