فونیکسریمکسبهتام

واکاوی اقتصاد سیاسی صنعت خودرو

عصر خودرو- نشست «اقتصاد سیاسی صنعت خودرو ایران، چالش‌ها و راهکارها» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

واکاوی اقتصاد سیاسی صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، در این نشست «رضا ویسه» معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صنعت خودرو می‌تواند بخشی از زندگی مردم را تغییر دهد، گفت: اعتقاد بنده بر این است که در حال حاضر صنعت خودرو در ایران به 2 دلیل اساسی مظلوم واقع شده است.

    به گفته ویسه، از 1370 تا 1384 خورشیدی زحمت زیادی برای صنعت خودرو کشیده شده است اما پس از آن شرایط تغییر کرد.

    معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بخش خصوصی سرمایه گذاری زیادی در صنعت خودرو انجام داده است، اظهار داشت: 70 درصد سرمایه‌ای که در صنعت خودرو منجر به تولید می‌شود، متعلق به بخش خصوصی است.

    به گفته ویسه در حال حاضر ما با صنعتی مواجه هستیم که تولیدی در آن وجود ندارد و دارای نیروی انسانی و ماشین آلات است.

    وی با بیان اینکه مدیریت سیاسی بر صنعت خودرو باعث می‌شود که این صنعت بر مبنای سود و زیان و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای حرکت نکند، بیان داشت: این صنعت بر مبنای دستور مدیران سیاسی کار می‌کند که بیشتر هزینه به بار می‌آورد تا اینکه درآمدزایی داشته باشد.

    «داود میرخانی رشتی» مشاور انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه 30 سال است صنعت خودرو با تعرفه مدل قیفی اداره می‌شود، تصریح کرد: سیستم کشور ما به گونه‌ای است که اگر کالاها ساخت داخل نباشند، تشویق می‌شوند و سود زیادی نصیب سازندگان می‌کنند و اگر ساخت داخل باشند، با جریمه و تنبیه روبرو می‌شوند.

    میرخانی رشتی عنوان داشت: 15 سال است که بر سر تعرفه‌ها با وزارتخانه دعوا می کینم تا بلکه با اصلاح تعرفه‌ها، فعالان اقتصادی برای گام برداشتن در حوزه ساخت داخل و تولید داخلی ترغیب شوند اما متأسفانه نه تنها این کار انجام نشده بلکه سی کی دی کاری تشویق هم می‌شود.

    «بایزید مردوخی» اقتصاددان خاطرنشان کرد: صنایعی مانند صنعت خودرو در کشور ما با مشکلات زیادی روبه رو هستند اما آنچه باعث شده موانع و نابسامانی‌های موجود در صنعت کشور حل نشود، به نظام تدبیر بر می‌گردد.

    مردوخی توضیح داد: نظام تدبیر در کشور ما با تسخیرشدگی و اهمیت دادن به صداهای قوی و بلند احاطه شده است.

    به گفته وی، باید برای ارتقای صنعت خودرو زمان بندی لازم انجام شود. در این خصوص امیدواریم در بخش کلان صنعت برای بهبود این بخش از صنعت کشور که ارزش افزوده زیادی به دنبال دارد، فکر اساسی شود.

    «سید محمد بحرینیان» عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد آمار و اطلاعات دقیقی را ارائه داد و گفت: جانشینی واردات بدون در نظر گرفتن الزامات مهلک است.

    بحرینیان با انتقاد از اینکه در حوزه خودرو ما مونتاژکار شده‌ایم و نام آن را تولید می‌گذاریم، اظهار داشت: دولت‌های ما به واردات علاقه زیادی دارند.

    به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد، دولتمردان قصد دارند همچنان اقتصاد را با ارزش افزوده نفت اداره کنند.

    وی بیان داشت: فناوری‌های صنعتی و اکتشاف‌های آنها تنها از تولید ناشی می‌شود و چنین فناوری‌هایی اثرات مثبت بر کشاورزی و استخراج منابع دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو