فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

نباید پس از چهل سال یارانه دادن به خودروسازان به اینجا می رسیدیم

خودکفایی در تولید قطعات خودور، دروغ بود!

عصر خودرو- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه چهل سال یارانه دادن به خودروسازان، خودرویی همچون پراید شده که نه مزیت اقتصادی و رقابتی برای فروش به خارج از کشور دارد و نه امنیت لازم در تولید آن مد نظر قرار گرفته است.

نباید پس از چهل سال یارانه دادن به خودروسازان به اینجا می رسیدیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از تابناک،  قیمت خودرو با اینکه در روز‌های گذشته، تغییراتی در بازار داشته و اندکی هم ارزان‌تر شده است، هنوز فاصله بسیاری با زمان پیش از گرانی‌ها دارد؛ یعنی قیمت‌ها همچنان لحظه‌ای تغییر داشته و خودروساز‌ها از تحویل بموقع خودرو‌ها خودداری می‌کنند.
    نارضایتی از خودروساز‌ها به حدی بالاست که فشار آن به مجلس نیز منتقل و این وضعیت باعث انتقاد شدید نمایندگان مجلس و حتی نمایندگانی که روزگاری علم حمایت از تولید ملی را نیز به دست داشتند شده است، ولی گویا تولیدکنندگان خودرو، گوششان از این حرف‌ها پر است و همچنان به سیاست «سود بیشتر و عرضه کمتر» ادامه می‌دهند!

    هدایت الله خادمی  با اشاره به نابسامانی در بازار خودرو و نظارت نادرست بر قیمت گذاری خودرو گفت: هنوز نمی دانیم قرار است در حوزه صنعت چه کار کنیم.

    وی به با بیان اینکه تعریف ما از مقوله توسعه غلط است، تأکید کرد: ما تنها حرف از توسعه و دانش می‌زنیم، اما کار‌هایی که می‌کنیم به 500 سال قبل برمی‌گردد.

    این نماینده مجلس با اشاره به بروز رانت خواری در صنعت خودروسازی اظهار داشت: چهل سال است، به صنعت خودروسازی کشور یارانه می‌دهیم؛ آیا در این چند سال اتفاقی رخ داده است؟ نتیجه چهل سال یارانه دادن به خودروسازان، خودرویی همچون پراید شده که نه مزیت اقتصادی و رقابتی برای فروش به خارج از کشور را دارد و نه امنیت لازم در تولید آن مد نظر قرار گرفته است.
    در کدام کشور اوضاع بدین منوال است که چهل سال به خودروسازی آن کشور یارانه داده و بازار انحصاری برای آن ترتیب می‌دهند و دست آخر همچنان مشکلات باقی می‌ماند؟! بالاخره برای کسی که انحصار ایجاد شده، فساد راحت است و نتیجه آن این شده است که هم اکنون می بینیم.

    وی با بیان اینکه نمی‌توانیم خودرویی را که در کشور تولید می‌شود، در بیرون از کشور به فروش برسانیم، تصریح کرد: چطور شد که کشور کره بازار خودروی جهان را در اختیار گرفت، حال آنکه ما هنوز نتوانستیم کاری از پیش ببریم. این در حالی است که کره در صنعت از ما عقب‌تر بود و حالا جلوتر از ما حرکت می‌کند.

    خادمی در ادامه یادآور شد: ما در زمینه صنعت خودرو هزینه‌های زیادی کردیم. ما روزی گفتیم و شعار دادیم که قطعه خودرو درست می‌کنیم و در تولید قطعه یدکی آن خودکفا شدیم، ولی سرانجام دیدیم این مسأله الکی و دروغ بود. در حال حاضر یک کارخانه قطعه‌سازی تقریباً در کشور فعال نیست.

    وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور باید رقیب داشته باشد، بیان داشت: دولت باید به خودروسازان بگوید چهل سال است به شما یارانه داده ایم، ولی از فلان تاریخ، دیگر قرار نیست یارانه به شما پرداخت شود. صنعت خودروی کشور باید در دست کسانی باشد که اهلیت لازم را دارند. منظور از اهلیت این است که اگر فردی خواست وارد خودروسازی شود، باید با جان و دل این کار را به دست بگیرد و تنها به منافع خود فکر نکند. خودروسازی ما اگر نتواند خودروی خود را در خارج از کشور به فروش برساند، بدین معناست که این کالا استاندارد نیست؛ بنابراین، نباید در کشور هم به فروش برسد.

    این نماینده مجلس تأکید کرد: هم اکنون کسانی که خودروسازی کشور را در اختیار گرفته‌اند، اهلیت و صلاحیت برای این موضوع را نداشته و حتی وفاداری لازم را ندارند. این افراد حتی علاقه‌مند به توسعه و کیفیت خودرو نیستند. از طرف دیگر، وقتی رانت وجود دارد، دیگر این افراد تلاشی نخواهند کرد. به این ترتیب، چون این مسئولین ناکارآمدند، هزینه تولید خودرو بالا می‌رود و از این طریق ما با افزایش قیمت خودرو مواجه می‌شویم.

    وی در پایان با اشاره به مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، اظهار داشت: مسکوت ماندن این طرح به این دلیل است که کمیسیون‌های مجلس فعال نیستند و عزم جدی برای بررسی این گونه طرح‌ها وجود ندارد؛ البته دلایلی از جمله ورود نمایندگان لیستی به مجلس هم مزید بر علت شده و این فرآیند باعث کاهش نظارت مجلس بر امور دولت گشته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو