فونیکسریمکسبهتام

رقابت بین ۵ کشنده مطرح اروپایی در داخل کابین؛

رقابت خانه به خانه

عصر خودرو- در جدیدترین تست گروهی در بین کشنده‌های اروپایی، این بار پنج خودرو آکتروس، ولوو FH، مان TGX، اسکانیا سری S و رنو سری T در روبروی هم قرار گرفتند تا در بحث فضا و راحتی داخل کابین باهم رقابت کنند. این تست از جهاتی می‌تواند حائز اهمیت باشد چراکه آکتروس به‌عنوان یکی از برترین‌های این کلاس، قبلاً به‌عنوان بهترین کابین در بین همه کشنده‌های اروپایی انتخاب‌شده بود.

رقابت خانه به خانه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصرخودرو اما بعد از روی کار آمدن سری جدید اسکانیا و رنو، این دو کشنده توانستند در این زمینه موفق‌تر باشند. مان در حال تست نسل جدید TGX برای رونمایی در ماه‌های آینده است و ولوو هم به‌تازگی کابینی بزرگ‌تر به نام گلوبتروتر XXL را عرضه کرده است. حال باید دید در این رقابت چه برتری‌هایی از هر شرکت‌کننده می‌توان دید. ایویکو و DAF در این تست حضور ندارند چراکه این دو کشنده هیچ‌وقت درزمینهٔ کابین در حد اسکانیا، رنو و مرسدس بنز نبوده‌اند.
    مروری بر شرکت‌کنندگان

    هر پنج شرکت‌کننده در این رقابت با خاص‌ترین نسخه‌های خود شرکت کرده‌اند. مرسدس بنز آکتروس با ورژن Roadstars Carbon Black  که نمونه‌ای خاص است در این رقابت حاضرشده و ولوو نیز نمونه تولید محدود 25 سالگی خود را به میدان فرستاده است. اسکانیا نیز یک دستگاه از نمونه تولید محدودی است که به مناسب 50 سالگی موتورهای V8 خود عرضه کرده و مان نیز از سری بسیار موفق Commander Lion  خود برای این رقابت استفاده کرده است. اما رنو یک نمونه معمولی است با این تفاوت که کابین آن در بالاترین حالت خود ازنظر وسایل رفاهی و تزئینات قرار دارد.

    کابین سخاوتمندانه ولوو

    در بین شرکت‌کنندگان، کابین ولوو کمترین ابعاد و اندازه‌ها را ندارد و این در حالی است که نسخه جدید XXL اگر در این رقابت قرار بگیرد می‌تواند توان رقابتی ولوو را درزمینهٔ فضای کابین بسیار بالا ببرد. در این کابین می‌توان گفت بین فضای تخت و زیر آن و فضای باقی‌مانده از اتاق و صندلی‌ها همیشه یک درگیری است و در هر سمت که قرار بگیرید، با خود می‌گویید کاش کمی فضای بیشتری در این بخش بود. هرچند ابعاد تخت چندان راضی‌کننده نیست اما امکانات موجود در این بخش کاملاً در نقطه مقابل قرار دارد و راحتی بالایی برای راننده فراهم خواهد کرد. جنس تخت بسیار باکیفیت است و درنهایت می‌توان گفت شاهد یک ترکیب خوب از کیفیت و راحتی هستیم.

    فضای کاربردی یا لوکس بودن

    رنو کمترین طول کابین را دارد و از این نظر کاملاً در پس اسکانیا و مان قرار می‌گیرد اما می‌توان کابین رنو را به یک جای دنج با انبوهی از جزئیات و ریزه‌کاری‌ها تشبیه کرد. به‌نحوی‌که اگر به این فضا عادت کنید، آن را دوست‌داشتنی‌تر از بقیه خواهید دید اما تا زمانی که به جنس کابین دیگر رقبا توجه نکنید. ولوو و مرسدس بنز، ظاهر بهتری دارند هرچند که اختلاف بین این دو نیز زیاد است. کف اتاق ولوو تخت است که باوجود سه پله ورودی، راه زیادی برای ورود به کابین باید پیمود. بااین‌وجود فضای داخلی ولوو ازنظر راحتی دوستانه‌تر و خانوادگی‌تر است اما برای یک راننده و یک شاگرد کافی نیست. مثلاً ولوو در برخی بخش‌ها مثل فضای جلو پا شاگرد، دچار ضعف است. برای افرادی که به دنبال یک فضای خوب در اتاق به همراه ورودی راحت در کنار نمای خوبی هستند، مان می‌تواند یک انتخاب خوب باشد به‌نحوی‌که این اتاق هم در بیرون و هم در داخل کاملاً راضی‌کننده و زیباست و به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که MAN برنده اخلاقی این رقابت می‌تواند باشد. اما اسکانیا درحالی‌که بیشترین فضا را ندارد اما هم طراحی داخل کابین زیباست و هم کیفیت مواد مورداستفاده و محل قرارگیری دکمه‌ها و ادوات به‌گونه‌ای است که درمجموع می‌توان آن را برنده واقعی این تست دانست.

     

    مان به‌راحتی خانه

    مان TGX دارای یکی از بزرگ‌ترین کابین‌ها در بین کامیون‌ها و کشنده‌های اروپایی است که زیبایی آنچه در بیرون و چه داخل اتاق در نسخه Commander Lion که ترکیبی از چرم باکیفیت را دارد به اوج خود می‌رسد. فضای تخت خواب بزرگ و راحت است و تخت نیز ضخیم است. فضای اطراف تخت به‌راحتی قابل‌دسترسی بوده اما چندان زیاد نیست. دو فضای کشودار در کنسول وسط قرار دارد که هم در دسترس است و هم فضای مناسبی در اختیار راننده می‌گذارد اما فضای زیر تخت در مقایسه با دیگر رقبا چندان زیاد نیست. هرچند کف اتاق کاملاً تخت نیست اما طراحی هوشمندانه آن باعث می‌شود که این عیب در مقایسه با دیگر کشنده‌های این تست به نظر نیاید. امتیاز بزرگ دیگر کابین MAN در ورودی آن است که فقط سه پله دارد و از این نظر راحت‌تر از بقیه است. اما نکته منفی دیگر MAN در این است که درحالی‌که چهار شرکت‌کننده دیگر که دارای ترمز پارک الکترونیکی و یا دستی روی داشبورد هستند، ترمز پارک MAN به شکل یک ترمز پارک دستی و سنتی در ورودی قسمت خواب دارد.


    مرسدس بنز با فنّاوری‌های خاص

    مرسدس بنز این روزها در حال بمباران دنیای خودروسازی با انبوهی از فنّاوری‌های نوین است. داشبورد اکتروس نیز درحالی‌که طراحی قبلی خود را دارد اما با داشتن سه صفحه‌نمایش دیجیتال شبیه به کاکپیت هواپیماست که در نسل جدیدش، قسمت‌های آنالوگ کاملاً جای خود را به دو صفحه‌نمایش دیجیتال داده‌اند و حتی به‌جای آینه‌های جانبی نیز از دوربین و صفحه‌نمایش استفاده‌شده است. اما در همین کابین هم با نورپردازی متنوع و زیبایی که دارد، راننده در یک فضای کاملاً خاص و لوکس قرار می‌گیرد که از این نظر آکتروس در بالای جدول رقابت جای خواهد گرفت به‌نحوی‌که حتی برای صندلی راننده می‌توان ماساژور نیز سفارش داد. اکتروس دارای دو تخت خواب است که فضای بالا به‌قدر کافی راحت طراحی‌شده و تمام ادوات کابین از طریق دکمه‌های این بخش قابل‌دسترسی هستند. آکتروس دارای دو فضا برای قرار دادن وسایل در دو طرف کابین است که از بیرون نیز قابل‌دسترسی هستند. این دو بخش دارای بیشترین فضا در بین رقبا هستند و تنها نکته منفی آن‌ها در ارتفاع بالای آن‌هاست که برای افراد کوتاه‌قد کمی مشکل‌ساز خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های کابین آکتروس، محل قرارگیری بسیار خوب عینک آفتابی و چندین محل USB در بخش‌های مختلف اتاق است. ترمز پارک در این آکتروس به‌صورت لیوری روی داشبورد قرار دارد که امروزه می‌توان گفت با روی کار آمدن ترمزهای پارک الکترونیکی که در نسل جدید آکتروس نیز وجود دارد، این شکل ترمز پارک منسوخ‌شده است. در ضمن ویژگی خاص این سری که مرسدس بنز آن را starry sky نامیده است، ستاره قرارگرفته در جلوپنجره آکتروس در شب روشن می‌شود که زیبایی خاصی به این کشنده می‌دهد.


    بزرگ‌ترین در اسکانیا اما نه در رقابت

    درحالی‌که کابین‌های سری S اسکانیا در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین کابین این شرکت شناخته می‌شوند، اما این اتاق در مقایسه با رقبا بزرگ‌ترین نخواهد بود. اما در همین کابین هم فضا برای قرار دادن ادوات مختلف بسیار زیاد است خصوصاً که تخت خواب در ارتفاع پایینی قرار دارد و فضا را بازتر نشان می‌دهد. جعبه‌های بالای شیشه جلو فضای بسیار خوبی دارند خصوصاً که یکی از آن‌ها را می‌توان برای قرار دادن اشیا قیمتی، قفل کرد. اما در مقابل کشوهای موجود در کنسول وسط چندان راضی‌کننده نیستند. ولی اسکانیا دارای صندلی تاشو و چرخان خوبی است که عملکرد بهتری از بقیه دارد و می‌توان آن را به‌راحتی چرخاند و از میز آن به‌خوبی برای قرار دادن لپ‌تاپ استفاده کرد. نکته‌ای که صندلی اسکانیا را در موقعیت بهتری از رقبا قرار می‌دهد، استفاده راحت و آسان از آن است که درنتیجه یکی طراحی هوشمندانه به دست می‌آید. داشبورد با داشتن سه محل برای اتصال USB دارای طراحی ساده ولی ارگونومیکی هست که استفاده از دکمه‌های روی آن را راحت می‌کند. در یک اندازه‌گیری ساده متوجه می‌شویم که اسکانیا به همراه ولوو و رنو دارای کمترین فضا در کابین هستند اما در مقابل فضایی که اسکانیا در اختیار راننده قرار می‌دهد کاملاً قابل‌استفاده و اصطلاحاً به‌دردبخور و کاربردی است.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو