فونیکسریمکسبهتام

کاهش تصادفات عزم جدی تر می طلبد

تعطیلات پرحادثه با ۴۱ ماموریت هلال احمر گلستان

عصر خودرو- تعطیلات چهار روزه خرداد ماه در گلستان که با حوادث متعددی روبرو بود نشان می دهد برای کاهش تصادفات جاده ای عزم جدی تری لازم است.

تعطیلات پرحادثه با ۴۱ ماموریت هلال احمر گلستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  تعطیلات آخر هفته در گلستان که با افزایش سفرها همراه بود باعث بالا رفتن حجم ترافیک در برخی از محورهای استان شد.

    این افزایش ترافیک با حوادث متعددی همراه شد که از جمله آن می توان به تصادف زنجیره ای و واژگونی مینی بوس و تصادفات متعدد دیگر اشاره کرد. در مجموع از ابتدای خرداد هلال احمر گلستان 97 ماموریت داشت که فقط 41 ماموریت در همین تعطیلات انجام شد.

    بی احتیاطی، عدم توجه به جلو، خستگی، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و سرعت غیرمجاز از مهم ترین علل سوانح توسط پلیس راه تشخیص داده شد.

    گلستان در زمره استان هایی است که تعداد حوادث درون و برون شهری آن بالا بوده و هرچند طبق آمار مسئولان تعداد تلفات برون شهری در سال 97 کاهش داشته و به رقم 293 فوتی رسیده اما این رقم همچنان بالا است.

    علاوه بر عامل انسانی و وسیله نقلیه، جاده و زیرساخت آن هم در تصادفات موثر است و باید برای بالا بردن استاندارد آن راه حلی اندیشید.

    تصادف زنجیره ای و واژگونی مینی بوس

    یکی از حوادثی که طی تعطیلات در گلستان اتفاق افتاد، تصادف زنجیره ای در محور علی آباد به خان ببین بود.

    سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ساعت 12 و 36 دقیقه ظهر جمعه تصادف زنجیره ای بین سه دستگاه خودرو (مینی بوس، اسپورتیج و پراید) در محور علی آبادکتول به خان ببین اتفاق افتاد.

    علیرضا کمال غریبی با بیان اینکه این سانحه منجر به واژگونی مینی بوس شد، افزود: این حادثه 26 مصدوم داشت که پنج مصدوم به بیمارستان حضرت معصومه (س) آزادشهر، 10 مصدوم به بیمارستان بقیه الله الاعظم علی آبادکتول و 11 مصدوم هم به بیمارستان امام رضا (ع) خان ببین منتقل شدند.

    کمال غریبی با اشاره به اینکه یکی از حادثه دیدگان باردار بود، گفت: حال اکثر مصدومان خوب بوده و جهت تعیین تکلیف وضعیت و اقدامات تشخیصی درمانی در بیمارستان تحت نظر هستند.

    یک کشته و دو مصدوم در برخورد سمند و پراید

    همچنین روز جمعه در ابتدای جاده هاشم آباد گرگان، تصادفی بین یک دستگاه خودروی سواری سمند و پراید روی داد.

    سرهنگ علی عبدی به خبرنگار مهر گفت: در این حادثه که ساعت 16 و 25 دقیقه جمعه روی داد دو نفر مصدوم شدند.

    عبدی با بیان اینکه این سانحه یک فوتی هم داشت، افزود: عملیات رهاسازی سرنشین پراید توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان انجام شد.

    سایر تصادفات

    از جمله حوادث دیگر می توان به مصدومیت 10 نفر در حادثه برخورد یک دستگاه خودروی سواری پراید و یک دستگاه پژو پارس در آق قلا اشاره کرد.

    در این حادثه که بامداد سه شنبه اتفاق افتاد 10 نفر مصدوم شدند.

    برخورد پراید با پژو و مصدومیت چهار نفر، برخورد کامیون و پراید ابتدای روستای سعدآباد و مصدومیت پنج نفر، واژگونی موتورسیکلت در آزادشهر و مصدومیت دو نفر، واژگونی موتورسیکلت در علی آبادکتول و مصدومیت دو نفر، برخورد تیبا با موتورسیکلت در گرگان و مصدومیت یک نفر، انحراف و برخورد پژو با ستون برق در گرگان و مصدومیت یک نفر بخشی از حوادث جاده ای گلستان در تعطیلات بود.

    سقوط پاراگلایدر

    حادثه دیگری که طی تعطیلات در گلستان اتفاق افتاد حادثه سقوط یک فروند پاراگلایدر، ساعت 18 و 15 دقیقه عصر پنجشنبه در محور کردکوی به درازنو بود.

    معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان در این زمینه گفت: یک دستگاه آمبولانس و یک تیم چهارنفره هلال احمر برای امدادرسانی به درازنو اعزام شدند.

    سیدرحیم میرکریمی ادامه داد: در این حادثه عملیات رهاسازی و سیستم بالاکشی مصدوم از ته دره با استفاده از ست کوهستان و بسکت انجام شد.

    وی با بیان اینکه این عملیات در ساعت 22 و 40 دقیقه به پایان رسید، گفت: این فرد از ناحیه ستون فقرات و قفسه سینه دجار صدمه شد که پس از نجات از محل و اقدامات کمک‌های اولیه، توسط آمبولانس به بیمارستان امیرالمومنین (ع) کردکوی منتقل شد.

    97 حادثه در خردادماه

    مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان هم در خصوص تعداد مأموریت های هلال احمر طی خردادماه به خبرنگار مهر گفت: 97 ماموریت امدادی از ابتدا تا 17 خرداد در گلستان توسط نیروهای هلال احمر انجام شد.

    محمدعلی هروی ادامه داد: طی این مدت 192 مصدوم توسط هلال احمر به بیمارستان منتقل و 16 نفر هم به صورت سرپایی در محل درمان شدند.

    وی گفت که در این عملیات 255 تیم با 820 نیرو شرکت داشتند.

    پلیس راه هم همواره تأکید دارد که انتخاب زمان صحیح تردد، استراحت، به همراه داشتن تجهیزات، استفاده از استراحت گاه های بین راهی، اطمینان از سلامت خودرو و توجه به توصیه های پلیس و علائم رانندگی ضامن سفری سلامت برای رانندگان است.

    فرهنگ سازی لازم است

    کشته و مجروح شدن شمار زیادی از هم‌وطنان و هم استانی‌های ما به دلیل تصادفات رانندگی نشان می‌دهد که باید بیش از پیش برای کاهش آمار تلفات جاده‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم.

    هر چند عوامل دیگری از جمله خودرو و محورهای مواصلاتی در تصادفات نقش دارند اما شواهد نشان می‌دهد که بیشترین عامل تصادفات عامل انسانی بوده و این یک زنگ خطر برای مسئولان و مردم است.

    کاهش آمار تصادفات جاده‌ای در استان نیازمند عزم جدی برای فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است که البته در این زمینه اقدامات فراوانی صورت گرفته اما حوادث تعطیلات اخیر گلستان نشان می دهد که این کار نیازمند عزم جدی تر مسئولان و رسانه‌ها است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو