فونیکسریمکسبهتام

سوزوکی گرند ویتارا در برابر سانگ یانگ تیوولی؛

جنگ نابرابر!

عصر خودرو -این بار در این شماره از سلسله مطالب «تقابل عددی»، دو محصول بلندقامتِ کوچک را در برابر هم قرار می‌دهیم که برخلاف مطالب پیشین، کارکتری کاملاً متفاوت دارند.

جنگ نابرابر!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲:۰۰
  • جنگ نابرابر!
  • جنگ نابرابر!
  • جنگ نابرابر!
  • جنگ نابرابر!
  • جنگ نابرابر!
  • جنگ نابرابر!
  • جنگ نابرابر!

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  درواقع در یک‌طرف میدان، سوزوکی گرند ویتارا راداریم که از حضورش در بازار ایران بیش از 10 سال می‌گذرد و با بهره‌گیری از شاسی نردبانی و سیستم چهارچرخ متحرک پیشرفته و کارآمد، برخلاف این‌که ازنظر ابعاد از زمره خودروهای کراس اوور کامپکت قرار می‌گیرد؛ بسیاری آن را بیشتر شبیه به SUVها می‌دانند. در طرف دیگر نیز یک محصول موفق کُره‌ای راداریم که از حدود 3 سال پیش که به بازار کشورمان وارد شد توانست دل بسیاری از خریداران را به دست بیاورد اما به‌طورکلی ابعاد کوچک‌تری از ویتارا داشته و  در زمره خودروهای کراس اوور ساب کامپکت طبقه‌بندی می‌شود.
حجم پیشرانه - سی‌سی
2393(گرندویتارا)  > 1598(تیوولی)

نخستین تفاوت فاحش این دو خودرو در حجم موتوری است که برای پیشرانه‌های 4 سیلندر آن‌ها در نظر گرفته‌شده و ازاین‌رو می‌بینیم که بین این دو خودرو حدوداً 0.8 لیتر اختلاف وجود دارد. البته موضوع مهم اینجا است که حجم موتور هر یک از این دو خودرو بنا بر کلاسی که در آن قرار دارند انتخاب‌شده است.
حداکثر قدرت - اسب‌بخار
169(گرندویتارا)  > 128(تیوولی)
همان‌طور که در بالا مشاهده کردید، موتور این دو خودرو ازنظر حجم نزدیک به 1 لیتر اختلاف دارند اما با توجه به این‌که هر دو خودرو از تنفس طبیعی پیشرانه بهره می‌برند، قدرتی که تیوولی تولید می‌کند 41 اسب بخار کمتر از عدد اعلامی برای سوزوکی گرند ویتارا خواهد بود.

حداکثر گشتاور - نیوتون متر
227(گرندویتارا)  > 160(تیوولی)
در بحث گشتاور نیز اوضاع مشابه قدرت موتور است و این بار اختلاف در بین اعداد اعلامی برای این دو محصول به بیش از 67 واحد نیز می‌رسد.. ضمن این‌که محصول سوزوکی بیشینه گشتاور خود را در دور پایین‌تری یعنی 3800 دور بر دقیقه به شما ارائه می‌کند و این در حالی است که عدد مذکور برای تیوولی 4600 دور بر دقیقه است.
محور فعال- تعداد
2(گرندویتارا)  > 1(تیوولی)
همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد، سوزوکی گرند ویتارا ازنظر ساختار کلی فنی شباهت بسیار زیادی به خودروهای SUV دارد و برخلاف عمده کراس اوورهای این رده، یک هاچ بک قد کشیده نیست و به لطف سیستم چهارچرخ متحرک این خودرو که مجهز به قفل دیفرانسیل نیز هست، می‌توانید روی قابلیت‌های آفرود آن حساب بازکنید. این در حالی است که تیوولی‌های واردشده به ایران تماماً از نوع تک دیفرانسیل هستند.
وزن به قدرت - کیلوگرم بر اسب بخار
9.18(گرندویتارا)  > 9.92(تیوولی)

ویتارا نه‌تنها ازنظر بیشینه توان پیشرانه وضعیت بهتری نسبت به تیوولی دارد، بلکه با در نظرگیری وزن 1552 کیلوگرمی این خودرو و 1280 کیلوگرمی محصول سانگ یانگ، درزمینهٔ نسبت وزن به قدرت هم برتری با ویتارا خواهد بود و به‌طورکلی وزن بسیار کمتری بر روی هر واحد از قدرت این خودرو قرار می‌گیرد.

شتاب صفر تا صد - ثانیه
11.7(گرندویتارا)  > 12(تیوولی)
هرچند که نسبت وزن به قدرت این دو خودرو در حدود 1 کیلوگرم اختلاف دارد اما شتاب صفرتا صد ویتارا و تیوولی تقریباً یکسان است که یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع را می‌توان گیربکس 6 سرعته آیسین استفاده‌شده در محصول سانگ یانگ دانست که عملکرد بهتری نسبت به گیربکس 4 سرعته ویتارا اتوماتیک دارد.


مصرف سوخت ترکیبی - لیتر در 100کیلومتر
9(گرندویتارا)  < 7.2(تیوولی)
تیوولی با پیشرانه 1.6 لیتری، گیربکس 6 سرعته و ابعاد کوچکش یک خودروی کاملاً اقتصادی و مناسب برای مصارف شهری محسوب می‌شود و این موضوع را در مصرف سوخت بسیار مناسبش نیز می‌توان مشاهده کرد. این در حالی است که ویتارا باوجود ابعاد بزرگ‌تر، وزن بیشتر و پیشرانه پرحجم‌تر، طبیعتاً مصرف سوخت بالاتری خواهد داشت.

فضای بار - لیتر
398(گرندویتارا)  < 423(تیوولی)
نکته جالب در مورد این دو خودرو این است که تیوولی علیرغم ابعاد کوچک‌ترش، فضای بار بهتری نسبت به ویتارا دارد که این موضوع نشان از وجود مدیریت فضای داخلی بهتر در محصول سانگ یانگ دارد.

مسافت قابل پیمایش - کیلومتر
868 (گرندویتارا)  > 824 (تیوولی)
با در نظرگیری مصرف سوخت 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل جاده‌ای و مخزن سوخت 66 لیتری برای ویتارا و عدد 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر و باک کوچک‌تر 47 لیتری در تیوولی، این دو خودرو رنج پیمایش تقریباً مشابهی برای هر بار سوخت‌گیری در اختیار شما قرار می‌دهند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو