فونیکسریمکسبهتام

مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران خبر داد:

حل شدن مشکل بیمه تکمیلی تاکسیران‌های تهران

عصر خودرو- مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران از حل شدن مشکل بیمه تکمیلی درمان برای تاکسیران‌های تهرانی خبر داد.

حل شدن مشکل بیمه تکمیلی تاکسیران‌های تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان ­مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: درباره تنظیم روابط کاری تاکسیران‌ها و مقرراتی که بر اساس آن باید کار کنند در سازمان مفصل کار شده است؛ مقررات زیادی در خصوص تاکسی به عنوان یک خودرو شبه همگانی وجود دارد و یکی از موضوعاتی که به طور معمول بسیار مورد مناقشه قرار می‌گیرد و از قدیم در ضوابط رفتاری و فعالیت تاکسیران‌ها بوده است به آماده به کاری و استفاده از تهویه مناسب برای خودرو (کولر و بخاری) مربوط می‌شود، این موضوع در محاسبه نرخ کرایه لحاظ می‌شود، یعنی وقتی لایحه نرخ کرایه به شورا می‌رود، تنظیم ابزار آلات تهویه و استفاده از آن در محاسبات نرخ در نظر گرفته می‌شود، بنابراین از نظر مقرراتی باید اعمال شود، اما اجرای آن چهارچوب‌هایی را می‌طلبد که باید برایش فکری کرد.

    وی افزود: تعداد زیادی از تاکسیران‌های تهران از این امکانات و تجهیزات استفاده می‌کنند که علاوه بر آسایش شهروندان خودشان نیز به عنوان شخصی که در ماشین حضور دارد از این امکانات بهره می‌برند.

    قنادان گفت: یک مسافر به طور معمول حدود نیم تا یک ساعت در تاکسی حضور دارد، اما در هوای خیلی سرد و یا هوای خیلی گرم استفاده از تجهیزات تهویه‌ای برای تاکسیران به عنوان یک انسان ضروری است، متأسفانه بعضی از تاکسیران‌ها ممکن است که به عمد و در شرایطی که امکان استفاده وجود دارد از ترس افزایش هزینه‌ها یا آسیب خوردن ماشین و فشار روی موتور از تهویه ماشین استفاده نکنند.

    وی افزود: ولی یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود زمینه برای اجرای چنین ضابطه‌ای کمتر فراهم شود به خودرو‌هایی مربوط است که خیلی وقت‌ها توان و ظرفیت تحمل بار اضافی را ندارند، بخصوص خودرو‌هایی که موتورشان دوگانه سوز است‏، و از سن خودرو 5 تا 6 سال می‌گذرد که در صورت استفاده از کولر توان موتور ماشین کاهش می‌یابد، به عنوان مثال در مناطق شمالی شهر تهران که شیب خیابان‌ها و معابر زیاد است در صورت استفاده از کولر کشش ماشین پائین می‌آید و موتور جوش می‌آورد.
    مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: همین موضوع یکی از مواردی است که زمینه اجرای قانون را برایمان سخت می‌کند، هر چند اگر شکایتی به دستمان برسد رسیدگی کنیم و با راننده تماس می‌گیریم و در بسیاری از مواقع با خودرو‌های فرسودگی مواجه می‌شویم که توان فنی موتور جوابگوی استفاده از کولر نیست.

        استفاده از کولر در تاکسی از حقوق شهروندی است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف طبق روال سنوات قبل با سامانه‌های 48048 و یا 1888 تماس بگیرند
    وی افزود: با این حال استفاده از کولر در تاکسی از حقوق شهروندی است و شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده تخلف طبق روال سنوات قبل با سامانه‌های 48048 و یا 1888 تماس بگیرند؛ امسال در سازمان تاکسیرانی کار متفاوتی انجام دادیم که در سال‌های گذشته مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده است.

    مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: معتقدیم همیشه اگر در یک روی سکه بحث برخورد با تخلف و جریمه را داریم در روی دیگر آن باید بحث تشویق افرادی را در نظر بگیریم که از این امکانات استفاده می‌کنند.
    قنادان افزود: در همین راستا یک سامانه ussd طراحی کردیم که رایگان است و هزینه‌ای برای شهروند ندارد، شهروندان می‌توانند با شماره گیری #777*137* و ثبت شماره پلاک خودرو بدون حرف (ت) نظرات خود را در خصوص برخورد راننده و یا استفاده از تهویه بنویسند همه این نظرات جمع و تاکسیران نمونه انتخاب می‌شود.

    وی گفت: پارسال تاکسیران نمونه شهر را از طریق این رأی گیری انتخاب شد، امتیازاتی که مردم به راننده‌های تاکسی می‌دهند تجمیع و در قالب خدماتی مثل ارائه بعضی لوازم یدکی و تسهیلاتی برای تعمیرات خودرو یا تخفیفاتی در بهای تمام شده فعالیت‌های اداری بصورت پاداش‌های مالی به تاکسی ران باز می‌گردد.
    قنادان افزود: برای رانندگانی که در حد امکان از این امکانات استفاده می‌کنند این یک جنبه تشویقی است؛ موفقیت این طرح وابسته به شهروندان است تا اگر تاکسیرانی از این خدمات استفاده می‌کنند شناسایی و تشویق شود.

    مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران درباره طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: یک سال و نیم است که با این مشکل دست به گریبان هستیم و مشکل حادی شده است؛ وضعیت همکارانمان در وزارت صنعت و خودروسازی را درک می‌کنیم و می‌دانیم که اکنون شرایط خاصی در کشور حاکم شده است، اما بطور متقابل انتظار داریم این دوستان نیز مشکلات قشر تاکسیران و شهروندانی که سوار تاکسی می‌شوند درک کنند، اخیرا صحبت‌های مثبتی از طرف بخش تأمین خودرو شده است و مسئولان این بخش اعلام آمادگی کرده اند که تعدادی خودرو به ناوگان تاکسیرانی تحویل دهند.
    قنادان افزود: هم اکنون در تهران 27 هزار خودرو با سن بالای 10 سال داریم که از منظر خدمات به شهروندان و آلایندگی، فرسوده هستند، این در حالی است که بحث آلایندگی در شهرداری به شدت کنترل می‌شود و اجازه تردد بدون معاینه فنی به ماشین‌ها داده نمی‌شود، ولی آماده به کار داشتن خودرویی با پیمایش تاکسی که 10 سال از عمرش گذشته خیلی سخت است.

        تعداد خودرو‌های فرسوده در پایان امسال به 35 هزار دستگاه می‌رسد که نزدیک به 50 درصد از ناوگان تاکسیرانی تهران زیر بار فرسودگی می‌رود
    وی گفت: تعداد خودرو‌های فرسوده در پایان امسال به 35 هزار دستگاه می‌رسد که نزدیک به 50 درصد از ناوگان تاکسیرانی تهران زیر بار فرسودگی می‌رود؛ که اتفاقی منفی و نامناسب است، آنچه که در توافقات اولیه از خودروسازان شنیدیم این بود که امسال آماده تحویل 10 هزار خودرو به ناوگان تاکسیرانی هستند.

    قنادان افزود: لازم به توضیح است، خودرو‌های نو و جدیدی که دریافت می‌کنیم استاندارد‌های لازم برای تاکسی شدن را ندارند و نمی‌توانند به عنوان مثال از تهویه استفاده کنند، در کشور‌های دیگر دنیا با کیفیت‌ترین خودرو‌ها تبدیل به تاکسی می‌شوند و نشان‌های (برند) خودرو برای دفاع از کیفیت یک مدل خاص از تولیدشان در سوابق آن خودرو اعلام می‌کنند که این ماشین به عنوان تاکسی استفاده شده است، این به معنای آن است که خودرو از نظر توان فنی و ملاحظات کیفی و قدرت بسیار قابل توجه است، متأسفانه ما در کشورمان خودرویی که برای تاکسی طراحی شده باشد در اختیار نداریم و ناچاریم به همین خودرو‌ها اکتفا کنیم.
    وی گفت: خودروساز برای تحویل خودرو اعلام آمادگی کرده است؛ هرچند که با مشکلات جدیدی از جمله قیمت جدید خودرو در نوسازی مواجه شده ایم.

    قنادان افزود: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و هوای پاک، ارائه وام‌های کم بهره با شرایط مناسب برای نوسازی ناوگان تاکسی از تعهدات دولت است، ماشین اسقاط یک تاکسیران به ارزش حدود 5 میلیون تومان تحویل گرفته می‌شود بنابراین انتظار نمی‌رود که راننده در حدود 70 یا 80 میلیون تومان خرید نقدی کند.
    مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: دولت برای حفظ منافع عمومی اگر بخواهد سرمایه گذاری کند باید حمایت‌های ویژه‌ای در این بخش انجام دهد، در نگاه کلی عدد این سرمایه گذاری برای حمل و نقل درون شهری آن هم در کلان شهر‌ها در قبال هزینه‌هایی که برای بهداشت و درمان و رضایت شهروندان می‌شود زیاد نیست.

        آنچه خودروساز تقبل کرده این است که خودرو را به قیمت روز تحویل دهد؛ دولت باید ما را کمک کند تا 50 تا 70 درصد قیمت خودرو‌ها را با تسهیلات کم بهره تأمین کنیم تا خودرو برای یک تاکسیران قابل خرید شود
    وی افزود: آنچه خودروساز تقبل کرده این است که خودرو را به قیمت روز تحویل دهد؛ بنابراین دولت باید ما را کمک کند تا وام‌ها و تسهیلاتی را برای این خودرو‌ها در نظر بگیریم و 50 تا 70 درصد قیمت خودرو‌ها را با تسهیلات کم بهره تأمین کنیم تا خودرو برای یک تاکسیران قابل خرید شود.

    قنادان گفت: اقداماتی انجام گرفته است و ما در حال مذاکره با ارگان‌های مربوطه هستیم. شهرداری تهران بخش‌هایی را تقبل کرده و پیش قدم شده است تا از بعضی منابع مثل وجوه اخذ شده از محل طرح ترافیک در قالب وجوه اداره شده تسهیلات کم بهره داشته باشیم، با این حال همچنان نیازمند کمک دولت هستیم، چون حجم ریالی و کمکی که باید در این رابطه بشود از توان شهرداری خارج است.
    وی درباره وضعیت بیمه تاکسیران‌ها افزود: یکی از دغدغه‌های جدی تاکسیران‌ها بحث بیمه تأمین اجتماعی است.

    قنادان گفت: مطابق مصوبات دولت در زمان آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد، 50 درصد از سهم بیمه تأمین اجتماعی تاکسیران توسط دولت تقبل شود و تاکسیران‌ها به عنوان بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی 50 درصد از سهم را خودشان پرداخت کنند که از 3 سال پیش این امر دچار مشکل شد و گرفتاری سازمان تأمین اجتماعی این بود که منابع مورد نیازش را دولت تأمین نکرده است.
    وی افزود: از طرفی تاکسیران‌ها اعتقاد داشتند که باید بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ بخش بزرگی از این مشکل را با همکاری وزارت کشور، سازمان شهرداری‌های و دهیاری ها، اتحادیه تاکسیرانی و همکاران در سازمان‌های تاکسیرانی نقاط مختلف کشور حل کردیم و توانستیم با دولت و مجلس رایزنی کنیم و در بودجه امسال محل اعتباری برایش در نظر بگیریم؛ این نکته بسیار مهمی است، زیرا در سال‌های گذشته چنین موردی در بودجه وجود نداشت و ردیفش حذف شده بود.

    قنادان گفت: برای حل این مشکل گام بلندی برداشته شد، جلسات تخصصی و فنی با سازمان تأمین اجتماعی و مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی داشتیم تا دستورالعمل اجرایی را به سرعت عملیاتی کنیم، تا کنون چند جلسه در این زمینه برگزار کرده ایم و در حال مرتبط کردن سامانه‌های مربوطه به یکدیگر هستیم تا کیفیت اطلاعات بالاتر برود تا راننده‌هایی که شایسته‌تر هستند شناسایی شوند و این یارانه‌ها را دریافت کنند.
        خدمت دیگری که برای تاکسیران‌های تهران در نظر گرفته ایم بیمه تکمیلی درمانی است، این بیمه رایگان است، بزودی فراخوان مربوط به این موضوع اعلام می‌شود

    وی افزود: ظرف مدت کوتاهی این مسئله که برای تاکسیران‌ها بسیار بزرگ است حل می‌شود، خدمت دیگری که برای تاکسیران‌های تهران در نظر گرفته ایم بیمه تکمیلی درمانی است، این بیمه رایگان است، بزودی فراخوان مربوط به این موضوع اعلام می‌شود.
    قنادان گفت: این بیمه سقف بسیار خوبی دارد و برای تاکسیران‌های تهران و البته رانندگان فعال رایگان است، همانطور که تأکید کردم یک سری خدمات تشویقی مثل استفاده از کولر دریافت برچسب به موقع نظم و انضباط در فعالیت داریم، همه این موارد برای تاکسیران فعال لحاظ و تخفیفاتی اعمال می‌شود؛ این بیمه برای راننده فعال و سرخط در تهران رایگان و سقف پوشش آن ماهانه 50 تا 60 هزار تومان و سالانه حدود 900 هزار تومان است.

    مدیر عامل نظارت بر تاکسیرانی تهران افزود: رانندگانی که فعالیت کمتر و نظم و ترتیب پائین تری دارند از این تخفیف‌ها کمتر بهره مند می‌شوند؛ زیر ساخت این طرح برای تاکسیران‌هایی که پروانه تاکسیرانی فعال داشته باشند فراهم شده است.
    قنادان درباره بحث مربوط به قطعات یدکی و خدمات جانبی به تاکسیران‌ها گفت: در این باره سازمان تاکسیرانی یک بستر نرم افزاری به نشانی taxiclub.tehran.ir با عنوان باشگاه رفاه تاکسیرانان تهران در نظر گرفته است که در هفته تاکسیرانی (اوایل اردیبهشت) این سامانه به طور رسمی توسط شهردار تهران رونمایی شد که خدمات رفاهی متنوعی از جمله خدمات پس از فروش، تخفیف در سفر‌های تفریحی و انجام توافقاتی با خودروساز‌ها از جمله خدمات این سامانه است.

    وی افزود: ارائه بیش از 60 هزار حلقه لاستیک با نرخ مصوب دولتی از کار‌های بزرگ پارسال است، کافی است تاکسیران‌ها به نشانی نرم افزاری مراجعه و ثبت نام کنند تا از خدمات مختلفی مثل دریافت باطری و لاستیک به نرخ دولتی و یا خدمات رفاهی مثل سفر به نقاط مختلف کشور استفاده کنند.
    مدیرعامل تاکسیرانی تهران تأکید کرد: استفاده از این خدمات به دریافت نمره‌ای که از شهروندان دریافت می‌کند بستگی دارد و هرچقدر این امتیاز بالاتر باشد خدمات رفاهی بیشتری دریافت خواهد کرد.

    قنادان گفت: در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی در طول یک سال و نیم گذشته با عقب افتادگی‌هایی مواجه هستیم که برای حل مشکل باید تلاش بیشتری کنیم؛ چند وقت پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در رسانه‌ها اعلام کرد، حدود 50 تا 60 هزار خودرو در انبار خودروساز‌ها هست که اگر نقص قطعاتشان برطرف شود آماده استفاده خواهند بود.
    وی افزود: از وزارت صنعت معدن و تجارت می‌خواهم که به سازمان تاکسیرانی نگاه متفاوتی داشته باشد، درک می‌کنم که تعهداتی دارند که باید پاسخگو باشند؛ باید دقت کنیم، خودرو بجای رسیدن به دست یک دلال که فقط بازار را متلاطم می‌کند و یا منفعت اقتصادی کوتاه مدت برای خودش فراهم می‌کند به دست یک مصرف کننده واقعی برسد، سازمان تاکسیرانی یک مصرف کننده واقعی است.

    قنادان گفت: از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجات می‌خواهم تخصیص خاصی برای خودرو تاکسیرانی در نظر بگیرند، اگر این اتفاق بیفتد به طور حتم رضایت شهروندان را به دنبال خواهد داشت و عقب افتادگی بسیار زیاد مربوط به فرسودگی 35 درصد از ناوگان تاکسیرانی جبران خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو