فونیکسریمکسبهتام

اجرای طرح جدید ترافیک پشت چراغ قرمز پلیس

عصر خودرو- طرح کاهش آلودگی هوا در شورای شهر و شورای عالی ترافیک تصویب شد. از ابتدای تابستان قرار است طرح اجرا شود اما هنوز پلیس این طرح را تأیید نکرده است.

اجرای طرح جدید ترافیک پشت چراغ قرمز پلیس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، طرح ترافیک از سال 97 پس از اجرای یکنواخت آن طی چندین سال متوالی تغییر کرد؛ این موضوع همان زمان با اما و اگرها و مخالفت های زیادی مواجه شد ولی طرح اجرا شد؛ فروش آن به صورت یک ساله متوقف و طرح زوج و فرد هم مانند سال‌های قبل به اجرا گذاشته شد.

    حواشی طرح ترافیک جدید زمانی اوج گرفت که شهرداری و پلیس بر سر موضوع اخذ عوارض و ثبت تخلف ورود به محدوده زوج و فرد در روزهای خلاف پلاک به اختلاف رسیدند و مصوبه مبهم شورای شهر در این زمینه سبب گلایه‌مندی مردم شد. پرونده این موضوع به قوه قضائیه رفت و هنوز دوطرف به تفاهم و نظر مشترک نرسیده‌اند و نتیجه نهایی مشخص نشده است هرچند که محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار هفته جاری اعلام کرد که اخذ عوارض قانونی بوده و هیچ پولی به مردم پس نمی‌دهیم.

    هدف اجرای طرح ترافیک، درآمدزایی نبود

    برخی از کارشناسان پس از اجرای تغییر در طرح جدید اعلام کردند که این موضوع به دلیل ایجاد درآمد برای شهرداری انجام شده است ولی این مسأله توسط مدیران شهری تکذیب شد به طوری که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، در ارتباط با تغییر در طرح ترافیک اظهارداشت: برخلاف آنچه برخی مطرح کرده‌اند هدف اصلی از اجرای طرح ترافیک، درآمدزایی نبوده است. یک سال از اجرای طرح جدید گذشته و همه متوجه شدند که هدف، کاهش ترافیک و آلودگی هوا بوده است و کاهش درآمد شهری را نیز به همراه داشت. درآمد طرح ترافیک و زوج یا فرد سال گذشته، 295 میلیارد تومان بود درحالی‌که سال قبل از آن 345 میلیارد تومان بوده است.

    وی افزود: بنابراین مشخصا درآمد ما کاهش پیدا کرده است ولی این کاهش درآمد برای ما شیرین بود چراکه منجر به کاهش ترافیک در شهر شد و با مکانیزمی که طراحی کردیم، ‌افراد ترددهای خود را مدیریت کردند و سعی کردند در ساعت‌های خلوت تردد کرده یا اصلاً تردد نکنند.

    کاهش 22 درصدی تردد در محدوده طرح ترافیک

    معاون شهردار تهران بیان داشت: به‌طور کلی در یک سال گذشته 22 درصد کاهش ترددها در محدوده طرح ترافیک را شاهد بودیم و این 22 درصد کاهش، نتیجه مدیریت تقاضایی بود که مردم خودشان انجام دادند. امیدواریم امسال نیز این روند، کاهش یابد و خوشحال می‌شویم درآمد ناشی از طرح ترافیک کاهش و مردم ترددهای خود را با خودروی شخصی کمتر کرده و با وسایل حمل و نقل عمومی تردد کنند.

    آغاز اجرای طرح کاهش آلودگی هوا از ابتدای تیرماه

    طرح ترافیک برای سال 98 از نیمه فروردین اجرا شد ولی این طرح برای سهمیه بگیران با تاخیر انجام می‌گیرد و هنوز افرادی همچون خبرنگاران موفق به دریافت طرح‌های جدید نشده‌اند. البته تا ارائه طرح‌های جدید، طرح‌های سال پیش برای سهمیه بگیران اعتبار دارد اما زمان اجرای طرح کاهش آلودگی هوا( زوج و فرد سابق) به گفته مسؤولان شهری ابتدای تیر اعلام شد.

    عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده ها و طرح های ترافیک پایتخت در ارتباط با اجرای طرح زوج و فرد سابق (محدوده کاهش آلودگی هوا) به فارس گفت: طرح زوج و فرد سابق از اول تیر اجرا خواهد شد و نرخ آن نصف نرخ طرح ترافیک است و بستگی به نوع معاینه فنی و ساعت اوج تردد دارد.

    وی با تأکید بر اینکه از تیر، پنج‌شنبه‌ها نیز از ساعت 6:30 صبح تا 13 ظهر این طرح اجرایی خواهد شد، افزود:  قیمت پایه طرح ترافیک سال جاری 23 هزار تومان اعلام شده  ولی این قیمت با توجه به زمان ورود و خروج به طرح تغییر می‌کند.

    خداحافظی با پلاک زوج و فرد

    مدیر واحد ساماندهی محدوده ها و طرح های ترافیک عنوان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت ثبت‌نام در سایت تهران من از 20 روز تردد رایگان در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا در هر فصل استفاده کنند همچنین استفاده از این طرح دیگر ارتباطی با زوج یا فرد بودن پلاک ندارد.

    سعیدیان‌فر گفت: اینکه رانندگان چند بار در محدوده طرح ترافیک و یا زوج و فرد در طول روز تردد کنند در نرخ طرح ترافیک آنها تأثیری نداشته و اولین ورود و آخرین خروج برای آنها لحاظ می‌شود.بر اساس اعلام حمل و نقل ترافیک، طرح ترافیک در روز های پنج شنبه رایگان است.

    طرح ترافیک را تأیید نکرده‌ایم

    اما با وجود اعلام این موضوع  سردار هادیانفر،رئیس پلیس راهور ناجا درباره طرح ترافیک اظهارداشت: کلیات این طرح از سوی شهرداری تهران به پلیس راهور ناجا ارسال شده  البته شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیک این طرح را تصویب و در انتظار تأیید پلیس راهور ناجا هستند؛ چرا که پایتخت حساسیت خود را دارد.

    حال دو هفته مانده به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا یا همان محدوده زوج و فرد سابق؛  مردم سردرگم مانده‌اند که آیا  طرح کاهش اجرا می شود یا خیر. شهرداری از ابتدای تیر در صورت ورود غیر مجاز به این محدوده  از شهروندان عوارض اخذ می‌کند و پلیس افراد را جریمه می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو