فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت؛

حرکت سینوسی قیمت در بازار

عصر خودرو- قیمت‌ها در بازار خودرو با نوسان شدیدی همراه است؛ به‌طوری‌که طی هفته جاری قیمت برخی محصولات افزایشی و برخی دیگر با کاهش روبه‌رو بود. با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران معتقدند که بازار این روزها خلوت‌تر از همیشه است و نه خریداری به بازار ورود می‌کند، نه فروشنده‌ای در این نوسان قیمتی پیدا می‌شود.

حرکت سینوسی قیمت در بازار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، البته فعالان بازار ماه رمضان را هم بی‌تاثیر در این وضعیت نمی‌دانند، با این حال نوسانات بازار و همچنین غبارآلود بودن آینده  را موثرتر می‌دانند. در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که زمزمه بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو، اتفاقی است که از هفته قبل سبب شده دامنه نوسان قیمت شدیدتر شود. یکشنبه هفته گذشته نمایندگان مجلس با بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس، خواستار ورود شورای رقابت به چرخه قیمت‌گذاری خودرو شدند.فعالان بازار معتقدند انتشار این خبر بیش از پیش بازار را بلاتکلیف کرده است. در این شرایط خریداران به امید اینکه بازگشت شورای رقابت قیمت‌ها را از مبدا کاهش دهد، خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند، این مساله تا حدی شیب قیمت‌ها را نزولی کرده است. در مقابل فروشندگان نیز همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده و با این تحلیل که قیمت خودرو باز هم روند صعودی خواهد گرفت، خودروهای خود را به بازار عرضه نمی‌کنند.

    فعالان بازار می‌گویند بازگشت شورای رقابت تنها زمانی می‌تواند موثر باشد که روند عرضه از سوی شرکت‌های خودروساز به روال سابق بازگردد، در غیر این صورت بازگشت شورای رقابت دردی از بازار دعوا نخواهد کرد. فعالان بازار همچنین به کاهش تنوع محصولات به‌عنوان یکی دیگر از چالش‌ها اشاره می‌کنند و تاکید دارند چنانچه شورای رقابت همین لحظه نیز اقدام به نظارت و قیمت‌گذاری خودرو کند، به‌دلیل اینکه بخشی از محصولات مونتاژی دیگر در کارخانه تولید نمی‌شوند، اما همچنان در بازار حضور دارند قادر به قیمت‌گذاری این دسته از محصولات نخواهد بود.

    سرگیجه قیمت در بازار داخلی‌ها
    همان‌طور که گفته شد قیمت‌ها در بازار با نوسان شدیدی همراه بوده است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید 111 در حال‌حاضر با قیمت 56 میلیون تومان در بازار موجود است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل 131 نیز قیمت 49 میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است که نشان‌ می‌دهد این خودرو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت 56 میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته گذشته رشد 2 میلیون تومانی داشته است. ساینا نیز در هفته جاری به قیمت 66 میلیون تومان رسید. این خودرو نیز مانند تیبا صندوق‌دار رشد قیمتی را تجربه کرد. قیمت این خودرو به نسبت هفته گذشته 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است.

    در خانواده پژو، مدل 207 اتومات در حال‌حاضر با قیمت 210 میلیون تومان در بازار موجود است. این نشان‌دهنده رشد 30 میلیون تومانی این خودرو طی یک هفته گذشته است. همین خودرو با گیربکس معمولی در حال حاضر با قیمت 180 میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت 102 میلیون و 111 میلیون تومان عرضه شدند. به این ترتیب در حالی که 206 تیپ 2، رشد 4 میلیون تومانی را تجربه کرده است، قیمت تیپ 5 این خودرو با افت 11 میلیونی روبه‌رو بوده است. همچنین پژو 206 صندوق‌دار با قیمت 114 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این خودرو هفته گذشته با قیمت 112 میلیون تومان در اختیار خریداران قرار داشت؛ بنابراین 206 صندوقدار در هفته جاری رشد 2 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

    پژو 405، مدل SLX هم با قیمت 89 میلیون تومان، در بازار موجود است. حال سراغ دو خودرو از محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ‌وی اتومات در حال حاضر با قیمت 222 میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. به این ترتیب این خودرو در یک هفته رشد 7 میلیون تومانی را تجربه کرده است. تندر E2 نیز در حال حاضر با قیمت 140 میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو در هفته گذشته با قیمت 135 میلیون در بازار موجود بود.

    سمند EF7 طی هفته‌ای که گذشت، قیمت 92 میلیون تومان را در بازار تجربه کرد. این خودرو به نسبت هفته گذشته رشد یک میلیون تومانی داشته است. همچنین پژو پارس با قیمت 111 میلیون تومان از سوی فروشندگان در اختیار خریداران قرار داده می‌شود. این خودرو در هفته‌ای که گذشت با قیمت 103 میلیون تومان در بازار عرضه شد. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت 87 میلیون تومان قیمت خورد؛ بنابراین رانا در هفته جاری به نسبت هفته گذشته کاهش یک میلیون تومانی را تجربه کرده است. پژو 2008، دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو نیز روند کاهشی داشته ‌است. این خودرو در حال حاضر با قیمت 340 میلیون تومان قابل‌خریداری است. این خودرو طی هفته‌ای که گذشت با قیت 345 میلیون تمام در بازار موجود بود؛ بنابراین پژو 2008 به نسبت هفته گذشته افت 5 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

    روزهای پرنوسان وارداتی‌ها
    سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. این بازار نیز در هفته‌ای که گذشت، روند پرنوسانی داشت، این در شرایطی است که طبق شنیده‌ها روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک آغاز شده است با این شرایط سوناتا هیبرید، 790 میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. سانتافه با قیمت 980 میلیون تومان در بازار خرید و فروش ‌شد. توسان هم با قیمت 830 میلیون تومان در بازار موجود است. النترا در حال حاضر 540 میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. در خانواده کیا هم سورنتو رشد قیمتی داشته است؛ به‌طوری‌که این خودرو با قیمت یک میلیارد و 30 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. اسپورتیج و سراتو نیز به ترتیب با قیمت‌های 840 میلیون و 570 میلیون تومان عرضه می‌شوند. اپتیما هم‌ 870 میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تویوتا RAV4 مدل 2018، در حال حاضر 980 میلیون تومان قیمت تعیین کرده‌اند. لکسوس NX نیز با قیمت یک میلیارد و 650 میلیون تومان قابل‌خریداری است. میتسوبیشی ASX هم طی هفته‌ای که گذشت با قیمت 850 میلیون تومان در بازار حضور داشت. تالیسمان هم در حال حاضر با قیمت 880 میلیون تومان قابل‌خریداری است. نیسان جوک نیز در اولین هفته از خرداد98 ثبات قیمتی را به نسبت هفته گذشته تجربه کرد و با قیمت 650 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد. همچنین خریداران می‌توانند کمری هیبرید را هم با پرداخت 850 میلیون تومان در اختیار بگیرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم