فونیکسریمکسبهتام

نکاتی در مورد خرید خودروهای لوکس دست‌دوم؛

با دقت بخرید، با اطمینان سوار شوید

عصرخودرو- این روزها باوجود افزایش قابل‌توجه قیمت خودروهای لوکس وارداتی و همچنین کمیاب یا حتی نایاب شدن نمونه صفرکیلومتر برخی از این خودروها در بازار داخلی، بسیاری از خریداران به سراغ مدل‌های دست‌دوم می‌روند که طبیعتاً خرید آن‌ها وقت و دقت نظر بیشتری را در مقایسه با خرید یک خودرو صفرکیلومتر طلب می‌کند، خصوصاً اینکه سطح آپشن ها، سلامت فنی و ظاهری و البته میزان کارکرد در خودروهای لوکس، تأثیر بسزایی در اختلاف قیمت آن‌ها دارد و به همین خاطر بسیاری از مشتریان برای آسودگی خاطر و بررسی دقیق‌تر، کارشناسی سلامت خودرو را به متخصصین ویژه این کار واگذار می‌کنند.

با دقت بخرید، با اطمینان سوار شوید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ،  اما در این میان، نکات خاصی هم وجود دارد که بهتر است خریداران نیز به هنگام بازدید و خرید خودرو، آن‌ها را مدنظر قرار دهند تا با اطمینان بیشتری اتومبیل موردنظرشان را خریداری کنند.
تغییرات ظاهری را چگونه ارزیابی کنیم؟

اگر ظاهر خودروی موردنظر شما با تعویض قطعات بدنه، فیس لیفت شده یا برخی از قطعات ظاهری فابریک آن (مانند سپرها، جلوپنجره یا چراغ‌ها) با نمونه دیگری تعویض شده باشد، بهتر است که با بررسی‌های فنی و دقیق‌تر علت این امر را جویا شوید زیرا ممکن است که این تغییرات نه‌فقط به خاطر تنوع و جذابیت بصری، بلکه پس از یک تصادف و به علت آسیب دیدن قطعات مذکور، اتفاق افتاده باشد، هرچند که معمولاً مالکان این‌گونه از خودروها، قطعات فابریک اولیه را نگه‌داشته تا جهت اثبات سلامت، آن‌ها را به خریدار بعدی تحویل دهند (البته امکان دارد که مالک، مبلغی مضاعف را برای تحویل این قطعات تعیین کند که یک بحث توافقی است). بدیهی است که اگر خودروی مورد معامله دارای کاورهای تزئینی بدنه (مانند برچسب مات، کروم، سوپر متالیک یا ...) باشد، بررسی سلامت بدنه و رنگ آن دشوار می‌شود و به همین علت بعضی‌ها هنگام نوشتن قولنامه و پرداخت بیعانه، درخواست می‌کنند که پیش از معامله، کاورها برداشته‌شده و سپس به‌شرط بررسی و تضمین سلامت بدنه، معامله انجام شود. همچنین توصیه می‌شود که به هنگام خرید خودروهای دارای کاور بدنه و یا خودروهایی که قطعات ظاهری آن‌ها تعویض شده است، حتماً کیفیت و نحوه نصب مجدد قطعات (ازجمله سپرها) و نقاط اتصال آن‌ها با دقت و توسط کارشناسان مجرب موردبررسی قرار بگیرد.

تا چه حد می‌توان به دستگاه‌های عیب‌یاب همراه اطمینان کرد؟

معمولاً کارشناسان برای بررسی سلامت خودروها در محل موردنظر شما، از دستگاه‌های الکترونیکی دیاگ و عیب‌یاب همراه استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها کیفیت و دقت عملکرد بسیار خوبی دارند اما به‌هرحال تعمیرکاران و کارشناسان معتقدند که معمولاً کم شدن کیلومتر (کارکرد) واقعی خودرو در اتومبیل‌هایی چون مرسدس بنز یا ب ام و راحت‌تر تشخیص داده می‌شود و در عوض ممکن است در برخی از خودروها مانند تویوتا، این تغییر به‌راحتی نمایان نشده و یا میزان دقیق آن مشخص نگردد که این امر نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و کنترل فاکتورهای دیگر است. به‌طورکلی نیز ممکن است دستگاه عیب‌یاب یک خطا را در بخشی از خودرو نمایان سازد اما ایراد یا علت دقیق آن مشخص نشود که معمولاً این موضوع در دیاگ های تخصصی آن خودرو (مانند دیاگ نمایندگی‌های رسمی) بهتر و دقیق‌تر مشخص می‌شود، هرچند همان‌طور که گفته شد، ممکن است این خاصیت نیز در برخی از خودروها و با توجه به ساختار فنی و الکترونیکی آن‌ها متفاوت باشد.

بررسی دقیق اسناد و مدارک را فراموش نکنید
گاهی اوقات آن‌قدر درگیر بررسی خودرو و مسائل فنی آن می‌شویم که از یک موضوع بسیار مهم یعنی بررسی مدارک قانونی و خصوصاً سند و مدارک ثبتی آن غافل می‌شویم. توجه داشته باشید که برخی از خودروهای لوکس وارداتی توسط امتیازات ویژه و مجوزهای خاص به کشور واردشده‌اند و بدین ترتیب ممکن است امکان انتقال قطعی سند برای برخی از آن‌ها تا مدتی معین وجود نداشته باشد (مگر در موارد خاصی که سند آن آزادشده باشد) و از طرفی توصیه می‌شود که برای خودروهای خاص و یا مدل‌هایی که در تعداد بسیار محدود و خارج از لیست "خودروهای سواری مجاز" به کشور واردشده‌اند، اصالت مدارک مربوط به ثبت سفارش و شماره‌گذاری آن‌ها به‌طور کامل بررسی‌شده و استعلام صحت آن‌ها از مراجع قانونی و معتبر دریافت شود. همچنین اگرچه همه خودروهای واردشده توسط نمایندگی‌ها دارای گارانتی معتبر هستند اما ممکن است که گارانتی خودرو موردنظر شما به علت برخی تغییرات صورت گرفته توسط مالک و یا عدم مراجعه مالک به نمایندگی برای سرویس‌های دوره‌ای باطل‌شده باشد که بدین منظور باید پیش از انجام معامله، وضعیت گارانتی و ترتیب سرویس‌های انجام‌شده را از نمایندگی مربوطه جویا شوید. ضمناً فراموش نکنید که برای بعضی از خودروها، شرایط و مدت‌زمان گارانتی مدل‌های واردشده توسط نمایندگی، متفاوت از شرایط گارانتی و ضمانتی است که واردکنندگان شخصی با پرداخت تعرفه، نسبت به دریافت آن اقدام کرده‌اند.

*نویسنده:اشکان هرمزی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو