فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۶۱۵»

عدم تناسب بین قیمت خودرو و بنزین

اختصاص نیمی از یارانه انرژی تنها به ۳دهک جامعه

عصر خودرو- عضو سابق کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر عدم تناسب بین قیمت خودرو و بنزین گفت: در ایران بنزین را مجانی می‌دهیم اما خودرو را با قیمتی بیش از توان مردم عرضه می‌کنیم.

عدم تناسب بین قیمت خودرو و بنزین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، محمدجعفر برکتین  با گلایه از بهای پایین انرژی در ایران اظهار کرد: در بیشتر کشورها بهای بنزین و خودرو با هم مطابقت دارند اما در ایران قیمت‌ها معکوس است، به طوریکه بنزین را مجانی می‌دهیم اما خودرو را با قیمتی بیش از توان مردم عرضه می‌کنیم.

    او ادامه داد: در اروپا بنز 2015 را با 300میلیون تومان می‌توان خرید اما در ایران قیمت همین خودرو میلیاردی است اما  سایر کشورها بنزین را لیتری 15 تا 25هزار تومان می‌خرند و بهای آن در ایران هزار تومان است.

    این فعال بخش خصوصی با تاکید بر واقعی‌سازی قیمت خودرو و بنزین تصریح کرد: قیمت خودرو اگر واقعی باشد هر کس می‌تواند خودرو داشته باشد و در همین رابطه اگر بهای بنزین نیز به نقطه تعادل برسد هر کس از خودروی شخصی خود استفاده نخواهد کرد.

    برکتین به اختصاص یارانه انرژی به افراد اشاره کرد و افزود: این طرح  باعث خواهد شد تا قدرت انتخاب و اختیار در برابر خانوارها قرار گیرد تا از بین استفاده از خودروی شخصی با صرف یارانه اختصاص یافته و یا استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و دریافت مبلغ نقدی یارانه بنزین، یک مورد را براساس الگوی مصرف زندگی خود انتخاب کنند.

    به گفته او، در شرایط فعلی معقولانه‌تر این است که به جای اختصاص سوخت یارانه ای به خودروها، یارانه سوخت به همه مردم داده شود چراکه دهک اول 1.1 از یارانه بنزین و دهک دهم 25.6 از یارانه بنزین استفاده می‌کنند، پس بهتر است یارانه سوخت را به مردم بدهیم.

    برکتین تاکید کرد: نیمی از یارانه انرژی، به سه دهک ثروتمند جامعه پرداخت می‌شود، در حالیکه هزینه‌های انرژی آنها فقط سه درصد از مجموع هزینه خانوارشان است، بنابراین قیمت می‌تواند یک راهکار کنترلی برای مصرف آن باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو