فونیکسریمکسبهتام

معرفی خودروهایی که در نسلهای مختلف با اسامی متفاوتی در ایران عرضه شدند

نام جدید؛ هویت تکراری

عصر خودرو -خودروسازان معمولا پس از موفقیت یک خودرو و یا پذیرش آن توسط بازار، نسلهای بعدی آن را با همان نام عرضه میکنند تا ارتباط خوب بازار و خریداران با برند مذکور حفظ شود. هنگامی که خودرویی به هر جهت در بازار انتظارات سازنده را برآورده نمیکند اما قضیه کاملا متفاوت است.

نام جدید؛ هویت تکراری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴:۰۰
  • نام جدید؛ هویت تکراری
  • نام جدید؛ هویت تکراری
  • نام جدید؛ هویت تکراری
  • نام جدید؛ هویت تکراری

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، معمولا در ایران سیاست خودروسازان به لطف تغییر وارد کننده و حتی خودروساز مونتاژ کننده، معمولا ثابت نیست و ممکن است محصولات یکسان یک برند در نسلهای مختلف با اسامی متفاوتی عرضه شوند که در این مطلب به برخی از مهمترین موارد اشاره میکنیم.
نیسان ماکسیما/آلتیما

شاید کمتر علاقمند ایرانی در جریان باشد که خودروهایی که با اسامی آلتیما و ماکسیما در دهههای هفتاد و هشتاد شمسی وارد بازار ایران شدند، در حقیقت دو نسل از یک محصول آن هم با اسمی کاملا متفاوت هستند! آلتیما و ماکسیما ایران در واقع نسلهای اول و سوم مدل سفیرو هستند که طبق سیاست گذاری نیسان، در برخی بازارها با اسامی مختلفی مثل ماکسیما، آلتیما، لئوپارد، لورل و حتی تحت برند اینفینیتی عرضه شدهاند. آلتیما در اوایل دهه هفتاد که دوران طلایی واردات خودرو پس از جنگ تحمیلی بود به عنوان یک سدان لوکس و در عین حال اسپرت ژاپنی وارد ایران شد و ماکسیما نیز برای نزدیک به یک دهه توسط پارس خودرو در دهه هشتاد شمسی مونتاژ شد.
هیوندای اکسنت/ورنا

اولین ورود اکسنت به ایران در سال 1373 و تقریبا همزمان با ممنوعیت واردات رقم خورد. در آن زمان انبوهی از اکسنتهای وارد شده در گمرک ماندگار شدند و نهایتا وارد کننده وقت که امروزه بیشتر با برندهای رنو و تویوتا شناخته شده است، مجبور شد برای جلوگیری از ضرر بیشتر، آنها را به عنوان تاکسی به جزیره کیش بفرستد. با این حال اکسنت به طور محدودی وارد بازار ایران هم شد تا آن که در اوایل دهه هشتاد و با آغاز همکاری هیوندای با کرمان خودرو، نسل دوم آن با نام جدید ورنا وارد ایران شد. پس از موفقیت نسبی ورنا، نسل چهارم این خودرو دوباره با نام اکسنت و این بار به صورت وارداتی (آسان موتور) و CKD (کرمان خودرو) به ایران راه یافت.
رنو مگان/اسکالا/فلوئنس

نسل دوم رنو مگان در اواسط دهه هشتاد شمسی و در آستانه باز شدن مرز به روی خودروهای وارداتی، توسط پارس خودرو در ابتدا به صورت وارداتی (از ترکیه) و سپس مونتاژ داخل عرضه شد. در آن زمان اما نسل سوم این خودرو معرفی شد و وارد کننده جدید رنو یعنی شرکت نگین خودرو، تصمیم گرفت آن را در قالب مدلهای هاچبک و سپس سدان عرضه کند. مدل هاچبک برخلاف بازار جهانی، با نام اسکالا به ایران عرضه شد تا با برادر نسبتا ارزان قیمتتر مونتاژ داخل متمایز شود. نمونه سدان اما همانند سایر بازارها، با نام فلوئنس عرضه شد. نگین خودرو بعدها مدل لتیتود را نیز در ابتدا با نام سفران و سپس لتیتود به ایران عرضه کرد.
هیوندای النترا/آوانته

در کنار مدل اکسل، قطعا مشهورترین و موفقترین محصول هیوندای که در دهه هفتاد شمسی وارد ایران شد و این خودروساز را به ایرانیان معرفی کرد، النترا بود. این سدان متوسط کرهای، توانست هیوندای را در کنار دوو و کیا به عنوان سه خودروساز موفق کرهای در ایران مطرح کند. با این حال النترا به اندازه کافی فرصت نیافت تا آن که نسل سوم آن با نام آوانته در میانه دهه هشتاد به ایران عرضه شد و توانست در کنار سیتروئن زانتیا، رنو مگان و مزدا 323، بازار خودروهای تا 25 میلیون تومان ایران را تکمیل کند. پس از مونتاژ این خودرو توسط کرمان خودرو، شرکت آسان موتور نسل پنجم این خودرو را در دهه جاری معرفی کرد. بعدها شرکت کرمان خودرو مجددا این خودرو را در ابتدا به صورت وارداتی و سپس مونتاژ داخل روانه بازار ایران کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو