فونیکسریمکسبهتام

رقبای خودروسازها در راه ایران

عصر خودرو- خبرهای مهمی از بازار خودرو به گوش می‌رسد. بازاری که در یک ‌سال گذشته با گرانی‌های افسار گسیخته، توجه بسیاری از رسانه‌ ها را به خود جلب کرده است و حتی بهارستانی ‌ها را نیز دست به کار کرده تا شاید چاره‌ای برای قیمت‌های بالای خودروها اندیشیده باشند.

رقبای خودروسازها در راه ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، بالاخره مدت‌ها بعد از اخبار داغ گرانی‌ها و رسیدن پراید به محدوده 60 میلیون تومانی، روز یکشنبه همین هفته بود که بهارستان طرح مهمی را برای ساماندهی این اوضاع تصویب کرد.

    بر همین اساس، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند. مصوبه‌ای که انگار کمی دیر از راه رسیده و به‌نظر می‌رسد برای جمع کردن شلوغی‌های بازار خودرو راهی طولانی در پیش دارد. تا پیش از این اتفاقات بود که هر کارشناس خودرویی برای گذر از وضعیت نابسامان بازار خودرو این پیشنهاد را به دولت می‌داد که واردات خودروهای خارجی را آزاد کند و از دریافت تعرفه‌ های بالا خودداری کند تا زمینه برای رقابت خودروهای خارجی و داخلی فراهم شود.

    اما انحصار در بازار خودرو انگار تمامی نداشت و هر چه راه برای ورود خودروهای خارجی بسته می‌شد، محصولات داخلی بیشتر از گذشته در این بازار جولان می‌دادند و ساز گرانی‌های عجیب و غریب را کوک می‌کردند. این ماجرا با افزایش نرخ ارز به مراحل حساس‌تری رسید و در تمام روزهای یک‌سال گذشته، اخبار داغ قیمت‌های بالای خودرو را به صدر رسانه‌ها آورد. در تمامی این مدت اما، مجلسی‌‎ها نیز ساکت نبودند و هر روز صدای انتقاد آن‌ها بلندتر از گذشته به گوش می‌رسید.

    یازدهم اردیبهشت ماه همین امسال بود که بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 ، از خاک خوردن بیش از 60 هزار خودرو به خانه ملت خبر داد. همان روزها بود که محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها گفت: «صدها میلیارد تومان پول سرازیر جیب دلالان خودرو شده است و افزایش قیمت لجام گسیخته چهارچرخ ها که نارضایتی شدید مردم را به دنبال دارد، قابل توجیه و پذیرفتنی نیست.»

    اوایل اردیبهشت ماه همین امسال، یکی دیگر از اعضای مجلس گفته بود: «شاهد افزایش قیمت ساعتی و لحظه ای قیمت خودرو و برخی اقلام مورد نیاز مردم هستیم و اگر پرایدهای کنونی با تولیدات اولیه مقایسه شود کیفیت آن به صفر رسیده است.»
    سیدناصر موسوی لارگانی در این رابطه به خانه ملت گفته بود: «پرایدی که قبلا 5 میلیون بوده و قبل از نوسانات 18 میلیون تومان خرید و فروش می شده اکنون به بالای 50 میلیون تومان رسیده است.»

    در میانه این خبرها، هر بار که کارشناسان اقتصادی از بالا بودن تعرفه گمرکی برای واردات خودروهای خارجی گله می‌کردند،حسنی ساسانی، تحلیل‌گر توسعه پایدار، بارها در گفت‌وگو با «همدلی» بر این موضوع تاکید کرده بود که اگر انحصار از بازار خودرو از میان برود و راه برای واردات خودروهای خارجی باز شود تا در شرایط رقابتی خودروسازان ایرانی محصولات خود را روانه بازار کنند، حتما می‌توان امیدوار بود تا التهابات این بازار برای همیشه تمام شود.

    این در حالی است که به گفته ساسانی: «اکنون دو شرکت خودروساز ایرانی تنها به این فکر می‌کنند که با تولید خودرو برای مردم کار‌آفرینی کنند و از نیروهای با استعداد برای تولید خوردوهای ایرانی استفاده نمی‎شود.»

    هر چه که بود، بر اساس گفته ‌های کارشناسان و واقعیت‌های کف بازار، اتفاقاتی در این بازار افتاده است که گویی بیشترشان بی‌تاثیر از انحصارطلبی بوده و بس. تا اینکه مصوبه مجلسی‌ها در همین هفته از راه رسید تا شاید با واردات خودروهای هیبریدی بدون دریافت تعرفه، خودروسازان دیگر فرصت گرانتر کردن محصولات خود را نداشته باشند.

    مشابه همین مصوبه چند وقت پیش بود که توسط حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن، مطرح شد که در پست اینستاگرامی خود نوشته بود باید با شکستن انحصار راه برای واردات خودروهای دست دوم خارجی باز شود. تا اینکه انتشار این اخبار باعث ایجاد موجی از واکنش‌ها از سوی مردم در فضای مجازی شد. چند روز پیش وقتی، مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای واردات خودروهای هیبریدی را معاف از پرداخت کرد، کاربران بسیاری از سایت‌های خبری در بخش نظرات، به این مصوبه واکنش نشان دادند. سوال این بود که آیا آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی، می‌تواند قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهد؟

    نگاهی به نظرات مردم در سایت‌های مختلف حکایت از این دارد که بسیاری از مردم با آزاد شدن واردات خودروهای خارجی و شکسته شدن انحصار موافق هستند و بر این باور هستند که این مصوبه می‌تواند در شکستن قیمت‌ها موثر باشد.

    هر چند در این زمینه اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد و برخی از کاربران بر این باور هستند که انحصار شرکت‌های خودروسازی به قدری است که این راهکار نیز پاسخگو نخواهد بود. این در حالی است که بسیاری از مردم بر این باور هستند که جای خالی این مصوبه در بازار خودرو از سال‌های گذشته تاکنون احساس می‌شده و ای کاش نمایندگان مجلس کمی زودتر این طرح را راهی مجلس می‌کردند.

    هر چه که هست آنچه که بسیاری از مردم و دست‌ اندرکاران اقتصادی بر آن باور دارند این است که باید واردات خودروهای دست دوم خارجی و هیبریدی آزاد شود. حتی برخی از مردم در بخش نظرات سایت ‌های خبری نوشته‌اند که با واردات خودروهای هیبریدی و برقی زمینه برای کاهش مصرف سوخت نیز فراهم خواهد شد و به نظر می‌رسد که ماجرای پرحاشیه بالا بودن مصرف بنزین در ایران نیز به پایانی خوش برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو