فونیکسریمکسبهتام

امکان صرفه‌جویی صدمیلیون لیتر بنزین با فیلتر هوای ایرانی

عصر خودرو- محققان موفق به تولید فیلترهای هوای خودرو با فناوری نانو شدند که در کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین تاثیر زیادی دارد.

امکان صرفه‌جویی صدمیلیون لیتر بنزین با فیلتر هوای ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، سال گذشته بیش از 100 هزار فیلتر نانویی توسط یک شرکت دانش بنیان در خودروهای داخلی مورداستفاده قرار گرفته است.

    شاهپور پیروزی، مدیرعامل شرکت تولید کننده فیلترهای نانو گفت: فیلترهای نانویی به دلیل بهره‌مندی از فناوری نانوالیاف توانایی فیلتراسیون بالاتری نسبت به فیلترهای رایج دارند بنابراین استفاده از آن‌ها به کاهش 20 درصدی آلودگی هوا کمک می‌کند.

    وی افزود: همچنین این فیلترها توانایی کاهش مصرف سوخت را نیز دارا بوده و می‌توانند بین 5 تا 15 درصد مصرف سوخت را کاهش دهند. در نتیجه استفاده از فیلترهای نانویی می‌تواند کاهش آلایندگی و مصرف سوخت را برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد.

    وی خاطر نشان کرد: اگر 25 درصد از خودروهای داخلی از این فیلترها استفاده کنند سالانه صد میلیون لیتر در مصرف سوخت و یک صد هزار میلیارد ریال در بخش مقابله با آلودگی هوا صرفه‌جویی خواهد شد. این شرکت ظرفیت تأمین فیلتر 25 درصد از خودروهای داخلی را دارا است.

    پیروزی افزود: فیلترهای نانویی که در حال حاضر تولید می‌شوند قابلیت استفاده در بیشتر خودروهای داخلی نظیر پراید، سمند، انواع پژو، تندر، زانتیا و مگان را دارا هستند. هرچند به دلیل مشکلات همکاری با خودروسازان، در حال حاضر این فیلترها به صورت مستقیم به بازار عرضه شده و ما فروشی به شرکت‌های خودروساز نداشته‌ایم. در سال گذشته بیش از 100 هزار فیلتر نانویی به بازار عرضه شده است.

    وی صادرات را یکی از محورهای اصلی شرکت دانست و گفت: از ابتدای کار مبنا بر صادرات محصولات نانویی بوده و حتی کیفیت تولید و نوع بسته‌بندی‌های انجام شده منطبق با نیازهای صادراتی بوده اما به دلیل مشکلاتی نظیر فقدان نقدینگی کافی و همچنین دشواری‌های انتقال ارز، این شرکت هنوز در بخش صادرات فعال نبوده است.

    وی گفت: در این فیلترها از نانوالیاف استفاده می‌شود، در حال حاضر ما به فناوری جدیدی برای ساخت نانوالیاف دست پیدا کرده‌ایم که در آن نانوالیاف با نانوذرات ترکیب شده و موجب ارتقا کیفی محصولات فیلتر می‌شود. این فناوری در حال دریافت مجوزهای لازم برای تجاری‌سازی است.

    مدیرعامل این شرکت گفت: امیدواریم که با توسعه فناوری فیلترهای نانویی، مصرف سوخت در سطح کشور کاهش یافته و سهم خودروها در آلایندگی هوا به ویژه در فصل‌های سرد سال کاهش یابد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو