فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۵۹۹»

حذف کارت سوخت جایگاه همزمان با احیای کارت شخصی

مزایای تصمیم مجلس برای کنترل مصرف بنزین

عصر خودرو- یک کارشناس انرژی گفت: تصمیم مجلس در خصوص احیای کارت سوخت شخصی بدون سهمیه بندی بنزین در صورتی می تواند مفید واقع شود و جلوی قاچاق را بگیرد که کارت سوخت جایگاه حذف شود.

حذف کارت سوخت جایگاه همزمان با احیای کارت شخصی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، محمدجواد ساکت کارشناس انرژی  با اشاره به اینکه طرح مجلس در خصوص استفاده از کارت سوخت بدون سهمیه بندی و افزایش قیمت دو مزیت دارد، گفت: یکی اینکه آمارهای جدید مصرف می دهد زیرا به نظر می رسد آخرین آمارها مربوط به سال 91 و 92 بود.

    وی ادامه داد: این یک بستری می شود برای تصمیم گیری که به هر گروه چه مقدار سهمیه داده شود و از طرف دیگر می توان با این روش پی برد که درآمد های دولت چه مقدار افزایش می یابد و حتی چه مقدار می توان از آن را برای صادرات به کار برد.

    این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اما موضوع دومی که این کار رخ می دهد می تواند جلوی قاچاق را بگیرد هرچند که عده ای معتقدند قاچاق بنزین به نسبت قاچاق گازوئیل بسیار ناچیز است و با این کار، از ایجاد کارت سوخت مهاجر جلوگیری می شود و  به بازار بنزین تا حدودی نظم می دهد.

    به گفته ساکت، این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که کارت سوخت جایگاه حذف شود یعنی هر کس فقط باکارت سوخت خودش اقدام به سوخت گیری کند و هر فرد باید بداند که کارت سوختش مانند گواهینامه همواره همراهش باشد.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بنزین منجر به بالارفتن تورم خواهد شد یا خیر گفت: مرکز پژوهشهای مجلس گزارشی را اخیرا منتشر کرد که در این گزارش رسما با استفاده از مدل های اقتصادی گفته شد اگر قیمت بنزین دو برابر شود و بدون اینکه سهمیه ای به گروهی داده شود در این حالت تورم حدود 4 درصد وجود داشت.

    وی ادامه داد: بنزین نقش موثری در اقتصاد کشور ندارد زیرا الان که حدود 90 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود 18 میلیون لیتر مربوط به وانت بارها است، 10 میلیون لیتر مربوط به اسنپ و تاپسی است، حدود 45 تا 50 میلیون لیتر را مردم عادی و مابقی را نیز دیگر خودروها مصرف می کنند. بنابراین نیمی از مصرف بنزین مربوط به مصرف رفاهی است و اصلا مصرف اقتصادی نیست.

    این کارشناس انرژی تاکید کرد: من به شخصه معتقدم باید سهمیه به هر خودرو داده شود تا بتوان بعد از مدتی سهمیه را حذف کرد اما اگر سهمیه به هر فرد داده شود این سهمیه دیگر قابل حذف نیست بنابراین به نظر می رسد اگر دولت تصمیم بگیرد که سهمیه دهد باید این سهمیه را به خودرو دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو