فونیکسریمکسبهتام

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران در گفت‌وگو با «عصرخودرو»؛

ابزاری برای برخورد با عرضه‌کنندگان قطعات غیراستاندارد نداریم

عصر خودرو- رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران گفت: ناتوانی واردکنندگان و شرکت‌های خودروسازی در تأمین قطعات نسل جدید خودروهای خارجی یا تولید مشترک فرانسوی و چینی موجب نابسامانی بازار خدمات پس از فروش و تعمیرات خودرو شده است.

ابزاری برای برخورد با عرضه‌کنندگان قطعات غیراستاندارد نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵:۰۰

     علیرضا نیک آئین بابیان این مطلب و در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرخودرو» افزود: چراکه کمبود قطعات اصلی موجب شده تا برخی قطعات بی‌کیفیت و تقلبی را با چاپ و بسته‌بندی دقیق از طریق قاچاق وارد کشور کرده و با عرضه این قطعات کیفیت به بازار، تعمیرات خودرو را به چالش کشند. واقعیت آن است که تحریم‌ها موجب شده تا خودروسازان و واردکنندگان خودروهای خارجی نتوانند قطعه اصلی موردنیاز خودروهای عرضه‌شده به بازار را تأمین کنند چراکه این‌گونه قطعات حتی در کشورهای اطراف هم با تیراژ کمی واردشده و درصورتی‌که شرکت‌های ایرانی بخواهند این قطعات اصلی را در حجم بالا خریداری کنند، این احتمال وجود دارد تا  شرکت‌های فرانسوی برای پایبندی به تحریم‌ها حجم این‌گونه قطعات مصرفی را رصد کنند.
    به گفته او با این شرایط باید در تأمین قطعات یدکی موردنیاز شبکه خدمات پس از فروش کشور به سمت داخلی سازی این‌گونه قطعات با ورود ماشین‌آلات و تکنولوژی روز دنیا حرکت کنیم تا میزان وابستگی بازار داخلی در تأمین این قطعات به سایر کشورها کمتر شده و زنجیره تأمین این قطعات بهبود یابد. اما متأسفانه شرایط کنونی تولید، واردات و تأمین قطعات یدکی خودرو به قطعات مصرفی نیز سرایت کرده و هرروز شاهد افزایش نرخ قطعات یدکی و مصرفی خودرو از قبیل انواع روغن، فیلتر، لنت ترمز و ... هستیم از سوی دیگر بازار تأمین این‌گونه قطعات نیز دقیقاً متأثر از افزایش نرخ و مشکلات نقل‌وانتقال ارز است به‌طور مثال «ادیتیو» به‌عنوان ماده اصلی تولید انواع روغن‌موتور وارداتی است اما مشکلات تأمین و نقل‌وانتقال ارز برای واردات این ماده اولیه موجب شده تا اکنون حتی برای تأمین روغن‌موتور باکیفیت نیز با مشکل مواجه شویم .
    علیرضا نیک آئین همچنین با اشاره به اینکه با این شرایط برخی سودجویان با استفاده از روغن‌موتورهایی که به‌صورت غیراستاندارد تصفیه کرده‌اند تصریح کرد: این روغن‌ها را در بسته‌بندی برندهای اصلی ریخته و با پلمپ دقیق آن را به‌عنوان روغن اصلی به مشتریان عرضه می‌کنند که این امر موجب می‌شود تا موتور به‌عنوان اصلی‌ترین بخش یک خودرو با مشکل مواجه شده و هزینه‌های اضافی برای تعمیرات به مشتریان تحمیل شود. اتحادیه نیز ابزاری برای برخورد با عرضه قطعات اصلی و مصرفی غیراستاندارد در بازار نداشته و تنها برگزاری کلاس‌های آموزشی و آگاهی دادن به تعمیرکاران از طریق تبیین علائم و ایرادهای ناشی از به‌کارگیری این‌گونه قطعات را  در دستور کار قرار داده‌ایم و برخورد با این قطعات غیراستاندارد بر عهده وزارت صمت و اتحادیه مربوطه است. رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران  در انتها نیز اظهار کرد: علاوه بر آن اکنون گران‌فروشی قطعات را شاهد هستیم و در برخی موارد فروشندگان قطعات کمیاب اصلی را باقیمت‌های چند برابری و بدون هیچ نظارتی به مشتریان می‌فروشند .این‌گونه قطعات که به‌صورت محدود و عمدتاً به‌صورت مسافری وارد کشور می‌شود، قیمت مشخصی در بازار عرضه نداشته و فروشندگان نیز با خودداری از عرضه یا فروش آن به قیمت‌های بسیار بالا به نابسامانی بازار قطعات یدکی خودرو دامن می‌زنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط