فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۲۵۹۶»

اختصاص سهمیه بنزین به خودرو نوعی انفعال است

افزایش قیمت بنزین تورم چشمگیری به دنبال ندارد

عصر خودرو- یک تحلیلگر اقتصادی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش قیمت بنزین، گفت: مطالعات متعدد نشان میدهد که افزایش قیمت تورم چشمگیری را به دنبال نخواهد داشت و ایجاد یک نظام بازتوزیع عادلانه به کاهش این اثرات تورمی کمک میکند.

اختصاص سهمیه بنزین به خودرو نوعی انفعال است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ،  مهدی ناجی گفت: موسسات و اقتصاددان های متعددی روی مبحث اصلاح یارانه انرژی کار کردند و اتفاق خوبی که افتاد  این بود تا حد قابل توجهی نظراتشان همگرا شد و روی یک ایده کلی به اجماع نسبی رسیدند. به عنوان مثال اگر طرح‌های پیشنهادی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز پژوهشهای مجلس و اندیشکده حاکمیت شریف را نگاه کنید، متوجه شباهت‌های فراوان این طرح‌ها خواهید شد. همه این طرح‌ها بر تخصیص سهمیه قابل خریدوفروش به همه افراد کشور تمرکز دارند.

    وی افزود: این نوع سهمیه‌بندی عادلانه ترین نوع توزیع است که از جهات مختلف نسبت به طرح‌های پیشنهادی جایگزین برتری دارد و به هیچ وجه قابل مقایسه با طرح تخصیص سهمیه به خودرو و اعطای کارت سوخت دو نرخی نیست.

    این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین  اگر این اتفاق بیافتد دولت باید پاسخگو باشد که با چه توجیهی نظر غالب کارشناسان و اقتصادان‌ها و جلسات متعددی که در این خصوص برگزار شد را نادیده میگیرد و در یک حالت انفعال و گریز از هر گونه خلاقیت و جسارتی دوباره می‌خواهد به کارت سوخت دو قیمتی روی بیاورد.

    وی در خصوص طرحی که مجلس مبنی بر ممنوعیت هرگونه سهمیه بندی و یا افزایش قیمت تهیه کرده است، گفت: این طرح تحت هیچ شرایطی نباید تصویب شود و نیاز جدی وجود دارد که قیمت بنزین افزایش پیدا کند.

    ناجی با رد هرگونه اثر چشمگیر تورمی به دنبال افزایش قیمت بنزین، ادامه داد: مطالعات متعددی که در این زمینه صورت گرفته است، همچنین تجربیات گذشته‌ کشور نشان ‌می‌دهد، تورم حاصل از افزایش نرخ بنزین قابل اغماض است.

    وی در پاسخ به این پرسش که با وجود دید منفی که مردم نسبت به افزایش قیمت بنزین دارند، آیا باید به این تصمیم تن داد؟ گفت: طبیعتا هر اصلاحی یک سری هزینه و دشواری‌هایی دارد و آنچه ناراحت کننده است این است که حاکمیت برای آگاهی سازی عمومی هیچ تلاشی نکرده است و هیچ اطلاعات و آموزشی به مردم داده نشده و برای آن‌ها مشخص نیست که دلایل ضرورت اصلاح نظام یارانه‌ها چیست؟ از سوی دیگر، دولت می‌بایست پیش از افزایش نرخ سوخت به طور شفاف بیان کند که منافع حاصل از افزایش این نرخ چگونه مصرف خواهد شد. طبیعی است که این ابهامات و عدم وجود تجربه‌های مطلوب از عملکرد دولت باعث بدبینی و مخالفت در مردم شود.

    این استادیار دانشگاه تهران ادامه داد: نمی‌توان انکار کرد که با افزایش قیمت بنزین به مردم فشار خواهد آمد اما آنچه در کنار هر گونه افزایش قیمتی ضروری است یک نظام بازتوزیع عادلانه است تا آن فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها را جبران بکند.

    ناجی در پایان با اشاره به اینکه بین نظراتی که در مجلس بیان می‌شود و طر‌ح‌هایی که تصویب می‌کند تناقض‌های جدی وجود دارد، افزود: در همان جلسه‌ای که طرح ممنوعیت افزایش قیمت ارائه شد رییس مجلس از دولت خواست که نظام یارانه‌ای را عادلانه تر بکند. در حالی که همین طرح مجلس باعث می‌شود افراد ثروتمندتر منتفع تر شوند در حالی که دهک‌‎های پایین تر جامعه هیچ نفعی از این طرح نبرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو